Cheyenne - Sean Penn Jane - Frances McDormand
Mordecai Midler - Judd Hirsch Robert Plath - Harry Dean Stanton
Mary - Eve Hewson Marys mamma - Olwen Fouéré
Rachel - Kerry Condon Tommy - Grant Goodman
Dorothy Shore - Joyce Van Patten Aloise Lang - Heinz Lieven
Ernie Ray - Shea Whigham Sig själv - David Byrne

Den italienska regissören och manusförfattaren Paolo Sorrentino långfilmsdebuterade 2001 med L'uomo in più, men har internationellt sett inte slagit igenom på allvar förrän en Oscarsnominerade dramabiografin Il divo 2008. Nu är han tillbaka igen, med dramakomedin This Must Be The Place vars titel lånats från en av Talking Heads låtar. Filmen har vunnit en rad priser världen över, och var även nominerad till Guldpalmen i Cannes 2011.

Cheyenne är en f.d. framgångsrik rockstjärna, som inte varit verksam på 20 års tid men som fortfarande lever på royalties från sin gamla artistkarriär. Nuförtiden lever han ett stillsamt liv med sin fru Jane i Dublin, men är egentligen ganska uttråkad eller rentav deprimerad. När han får beskedet att hans pappa, som Cheyenne inte träffat på 30 års tid, är nära döden reser han till New York för att försöka försonas med honom innan han dör. Men han kommer för sent. Väl där får han reda på att hans pappa, som var en överlevare från Auschwitz, tillbringat hela sitt vuxna liv på att försöka spåra upp och sätta dit den SS-officer som plågade och förutmjukade honom i Auschwitz; en nazist som efter kriget tycks ha gått upp i rök. Cheyenne bestämmer sig för att fullfölja faderns uppdrag, och beger sig själv ut på en resa genom USA för att hitta åt SS-officeren Aloise Lange.

På papperet ser det här ut att vara en tämligen ordinär roadmovie och musikfilm, och jag måste medge att handlingen inte lät alltför upphetsande. Men ibland kan skenet bedra, och det här är just ett sådant fall. This Must Be The Place visar sig vara något så ovanligt som en riktigt originell dramakomedi och roadmovie, som både känns udda och tillspetsad men samtidigt mycket trovärdig. Det är lågmält, charmigt och underhållande. Och helt enkelt mycket bra.

Det är en ganska rolig film, med en hel del humor där man får skratta ganska ofta. Det är också mycket intelligent och lågmäld humor, vilket jag uppskattar och här finns ingen tillstymmelse av billig "slapstick"-komik av samma slag som nästan alla filmer nuförtiden kryllar av. Det är smart och genomarbetat, samtidigt som humorn aldrig tar överhanden för det engagerande dramat. Det är fängslande och berörande nästan hela tiden, trots en förhållandevis tunn story där grundidén kan sammanfattas i en mening.

Det finns också ett påtagligt djup, och det är en annorlunda och finstämd film. Stämningen är utmärkt, med lagom lågmäld stil och en fantastisk atmosfär med en hel del charm. Därför är det helt enkelt svårt att inte bli berörd av filmen, även fast jag måste medge att jag aldrig grät. Trots att This Must Be The Place har ett förhållandevis lågt tempo, så går tiden snabbt och de två timmarna upplevs kortare än så. Det händer helt enkelt tillräckligt mycket så att man hela tiden ska fängslas och beröras, fastän det egentligen inte händer så jättemycket.

Till en början hade jag lite svårt för Cheyennes udda stil, med väldigt monotont och långsamt tal som till en början nästan kändes parodiskt. De första minuterna hade jag därför svårt att engagera mig, men dessbättre tog det faktiskt inte alls lång stund innan jag hade vant mig och istället kunde se på handlingen och filmen som helhet. Cheyenne har fått en del nyanser, men är överlag inte någon alltför mångbottnad rollfigur. De flesta andra är ännu mer endimensionella, men trots det lyckas man att bry sig om flera av dem och filmen förblir engagerande ändå. Fast nazistjägaren Mordecai Midler har tyvärr blivit alldeles för endimensionell och stereotyp för sitt eget bästa, och jag hade ärligt talat gärna sett att den rollfiguren kunde hoppas över helt och hållet.

Dock man man tycka att This Must Be The Place bitvis blivit en smula för lågmäld för sitt eget bästa, och är bitvis ganska kryptisk och svårbegriplig. Det kan upplevas en smula rörigt, trots att det är en ganska enkel intrig. Det känns som att regissören och manusförfattaren gjort allt för att till varje pris undvika övertydlighet, och det gör att det mellan varven är svårt att förstå vilka alla är och hur allting hänger ihop. Det man undrar om för stunden kan det i en del fall dröja en halvtimme eller längre innan man får något svar på, och det kan ibland bli lite irriterande. Men när filmen väl tar slut så har man trots allt förstått allting, så det är i alla fall inte rörigt eller svårbegripligt på det sättet. Det gör att filmen får en mycket fin och behaglig eftersmak, fastän man har irriterat sig på vissa aspekter medan man ser den.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk och en del vackra vyer över bl.a. Irland och New Mexico. Filmfotografen och scenografen uppvisar båda ett imponerande sinne för detaljer, och bl.a. ljussättningen och användningen av färger är förstklassiga. Musiken är också bra och passande, och hjälper till att förhöja helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är överlag utmärkta, och Sean Penn gör en imponerande insats som Cheyenne. Så här har ingen någonsin sett honom förut, men trots att det är en överdriven och svår roll så klarar han av den med bravur, och lyckas att få Cheyenne att kännas äkta. Frances McDormand är mycket bra som hans fru Jane, och Eve Hewson är utmärkt som Mary; jag hade velat se mer av båda de två, som tyvärr nästan går upp i rök när handlingen väl kommer igång och själva resandet kommer igång. Jag blev inte riktigt lika förtjust i Judd Hirsch som Mordecai - något som dock beror både på rollbesättningen och den endimensionella rollfiguren - även om han trots allt är fullt godkänd. Kerry Condon är utmärkt som Rachel.

This Must Be The Place har inte blivit någon alltför tänkvärd film, och det nazistiska sidospåret har egentligen fått för lite utrymme i filmen. Därför blir filmen aldrig riktigt lika djup som den hade kunnat bli, och ibland är det lite väl lågmält för sitt eget bästa. Men överlag är det ändå en mycket bra film, genom den fantastiska stämningen, den smarta och lyckade humorn samt den enorma charmen. Därför lyckas filmen att engagera och beröra från början till slut, och trots en något tunn story blev jag riktigt imponerad över This Must Be The Place. Det är visserligen förhållandevis enkelt, men samtidigt mycket minnesvärt. Det är fullt förståeligt att filmen tävlade för Guldpalmen i Cannes, och egentligen är det också en bättre film än The Tree of Life som vann Guldpalmen samma år, men samtidigt gjordes det utan tvekan bättre filmer än den här under 2011. Men här finns tillräckligt många imponerade egenskaper i kombination med en lågmäld och originell stil som jag uppskattar, som gör att det i slutändan inte kan bli aktuellt med något annat än en svag åtta.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr väldigt smala kantlinjer vilket gör det minst sagt svårt att läsa texten vid scener med ljus bakgrund. När man matar in BD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns bara på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt för en film som trots allt nominerades till Guldpalmen och där man dessutom hade velat veta mer om tanken bakom filmen.

Recensionen skriven: 16 augusti 2012
Senast uppdaterad: 17 augusti 2012

Recensionen har lästs 3955 gånger av 2252 personer, sedan den 16 augusti 2012