Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Fader Juilliard - Martin Sheen Olivia - Rooney Mara
Rat - Gabriel Weinstein Pia - Maria Eduarda
Santos - Stepan Nercessian Frederico - Selton Mello
José Angelo - Wagner Moura Marco - André Ramiro
Carlos - José Dumont Turk - Jesuíta Barbosa
Jefferson - Nelson Xavier Carlos partner - Daniel Zettel

I slumkvarteren i Rio de Janeiro bor många gatubarn, som livnär sig på att plocka skräp på soptippar och annat. Två av dessa är 14-åriga Raphael Fernandez och hans bästa vän Gardo, som en dag hittar en plånbok på soptippen. Plånboken innehåller förutom en del pengar även foton på en ung flicka och en nyckel. Den kommer från Jose Angelo, som innan han hann bli tillfångatagen av polisen kastade plånboken på en sopbil, och som därefter blivit torterad och mördad av korrupta poliser. Den lokala polisen Frederico erbjuder snart en hittelön till de som kan lämna in den saknade plånboken, men då hittelönen verkar orimligt stor blir Raphael och Gardo misstänksam på att det finns något mer värdefullt än pengarna i den. De involverar den utstötta pojken Rat, som bor nere i kloakerna, då han råkar veta var nyckeln passar. Då spåren innefattar besök i ett lokalt fängelse, som inte lär släppa in tre gatubarn, behöver de hjälp av den amerikanska prästen fader Juilliard och biståndsarbetaren Olivia. Men nyckeln kan bidra till att avslöja den korrupta borgmästarkandidaten Santos, och därför vill han och den lokala polisen komma före pojkarna till alla bevis; och de skyr inga medel för att göra det...

Det är minsann inte varje dag vi ser filmer från Brasilien i Sverige, och brasiliansk-brittiska samarbeten är nog ungefär lika sällsynta. Men Trash är en riktigt bra film, som har en intressant och genomarbetad handling tillsammans med en förhållandevis originell stil. I stil och känsla kan man närmast beskriva filmen som en korsning mellan Slumdog Millionaire, Guds stad och Fem-böckerna, och det är nästan så märkligt som det låter. För det här är en film som vill mycket, och som blandar genrer hej vilt. Det är ett berörande drama om gatubarn, en spännande thriller, en barn- och ungdomsdeckare och ett drama om korruption och samnhällsrevolution; varvat med en liten gnutta humor - ibland på en och samma gång.

Det är en omfattande historia, och till en början känns det väldigt osammanhängande och rörigt. Men när vi faktiskt hinner lära känna de centrala rollfigurerna och handlingen kommer igång på allvar blir det betydligt bättre, och det utvecklas då till en riktigt intressant film. Det förblir fängslande och fascinerande, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt. Det finns en påtaglig charm, en gnutta lågmäld humor och periodvis blir det också riktigt spännande. Jag uppskattar filmens lågmälda stil, som undviker övertydlighet samtidigt som det aldrig blir alltför kryptiskt eller svårbegripligt.

Filmen lyckas också på ett skickligt sätt att kombinera lättsam underhållning med ett mer djupare samhällsdrama om bl.a. korruption och fattigdom, och därför blir det både underhållande för stunden samtidigt som det blir ganska djupsint och tänkvärt. Det är också lagom mystiskt och oförutsägbart, så att man aldrig ska veta säkert hur allting hänger ihop. Det bidrar till att filmen förblir engagerande, även när man inte förstår allt. Bitvis blir det också riktigt berörande, med en stark skildring om hur de fattigaste i Brasilien har det; och det förekommer en del otäcka scener.

Men ibland blir Trash också onödigt rörig, genom en del onödiga korsklippningar och en omfattande historia med många inblandade parter. Man måste därför vara koncentrerad för att hänga med, för ibland är det inte helt självklart vad som pågår eller ens vem som är vem. Den intressanta historien har också skett på bekostnad av rollfigurerna, för de flesta känns tyvärr tämligen endimensionella. Vi får inte ens veta alltför mycket om huvudrollerna Raphael och Gardo, utan får bara veta det viktigaste och även de förblir något stereotypa. De beter sig och känns som trovärdiga gatubarn, men alltför många personlighetsdrag hinner vi inte se. Det bidrar till att filmen aldrig riktigt griper tag på samma sätt som jag hade önskat, utifrån ett så viktigt tema. De amerikanska rollfigurerna Olivia och Juillard har också blivit tämligen begränsade i det stora hela, och hinner aldrig få något större djup.

Det förekommer också vissa trovärdighetsproblem och en och annan logisk lucka, och både barnen och Santos beter sig ibland ologiskt korkat samtidigt som de under andra tillfällen är väldigt smarta och tänker på allt. Då filmen överlag är realistisk drar dessa beståndsdelar ned helhetsintrycket, och man får ett något splittrat intryck.

Fotot är utmärkt, och filmen innehåller både en del vackra vyer och ett starkt bildspråk. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och trovärdigheten förstärks av att flera av de större rollerna spelas av debuterande amatörskådespelare. Till den kategorin hör huvudrollsinnehavarna Rickson Tevez och Eduardo Luis, som båda spelar mycket naturligt och trovärdigt. Rooney Mara är i vanlig ordning utmärkt och Martin Sheen också riktigt bra, men de har båda något begränsade roller och man behöver inte vara ett geni för att lista ut att deras främsta uppgift i filmen är att få ett par kända namn att sätta ut på filmaffischerna för att få filmen internationellt gångbar. Den i Sydamerika populära Wagner Moura är bra i en ännu mer begränsad roll, som bara syns i ett par scener och som nog främst medverkar för att locka latinamerikaner att se filmen. Stepan Nercessian och Selton Mello är bra i två av de mindre sympatiska rollerna, men balanserar ibland på gränsen till överspel.

Trash är överlag en riktigt bra film, som tar upp ett viktigt ämne och gör det på ett både trovärdigt och underhållande sätt. Det är ingen lätt uppgift att skildra korruption, våld och fattigdom utan att det blir torrt och predikande; men filmteamet har på ett skickligt sätt lyckats att göra en film som både är underhållande och samtidigt har ett påtagligt djup. Det är charmigt, tänkvärt och lagom hoppfullt, och skildringen av de fattiga i Rio de Janeiro har skett på ett övertygande och starkt sätt. Men på gott och ont har filmen en mycket omfattande och invecklad historia, med många beståndsdelar och som dessutom blandar genrer hela tiden. Genrebytena fungerar inte alltid klockrent, och ibland har filmen blivit onödigt rörig och osammanhängande. Det känns också uppenbart att den berörande historien har prioriterats framför att skapa trovärdiga personporträtt, för ingen rollfigur hinner få något alltför stort djup. Så visst har Trash sina brister och hade nog vunnit på en manusöversyn, men det är ändå en riktigt bra film som är väl värd att se för de flesta. Men i slutändan blir bristerna lite för många för att motivera ett högre betyg än en mycket stark sjua.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på originalspråk (till största delen portugisiska, med en mindre mängd repliker på engelska) samt vanlig DTS på fyra andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 14 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade (med textning av all dialog) samt vanlig engelsk text (med enbart översättning av portugisisk dialog). Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder. Av någon märklig anledning saknas dock svensk översättning av ett fåtal repliker på portugisiska - nästan alla repliker har textats, men åtminstone ett halvt dussin meningar här och var saknar helt översättning. Nu tror jag visserligen inte att de är viktiga för handlingen, men det känns ändå lite egendomligt och orsakar viss förvirring när man i likhet med undertecknad inte förstår minsta lilla portugisiska.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild i mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen. En annan märklig detalj är att om man väljer engelska som textningsspråk får man engelsk text för hörselskadade, och väljer man ingen text får man engelsk text vid portugisiskt tal. Tyvärr finns inget bonusmaterial alls.

Recensionen skriven: 18 augusti 2015
Senast uppdaterad: 19 augusti 2015

Recensionen har lästs 2943 gånger av 1736 personer, sedan den 18 augusti 2015