Regi: Michael Lehmann
Manusförfattare: Karen Leigh Hopkins & Jessie Nelson
Daphne - Diane Keaton Milly - Mandy Moore
Maggie - Lauren Graham Mae - Piper Perabo
Johnny - Gabriel Macht Jason - Tom Everett Scott
Joe - Stephen Collins Lionel - Ty Panitz

Den amerikanska regissören Michael Lehmann började sin karriär med den numera kultförklarade svarta komedin Heathers (som i Sverige ursprungligen fick titeln Häxor, läxor och dödliga lektioner), men har på senare tid hamnat lite mer i skymundan - förutom några halvkända filmer, har han på sistone huvudsakligen regisserat avsnitt av TV-serier såsom The Comeback, Pasadena och den alldeles för underskattade serien Wonderfalls. Nu är han tillbaka med en romantisk dramakomedi, som förhoppningsvis kan göra att denna en gång i tiden så uppskattade regissör kan komma tillbaka i rampljuset en aning. Den här gången kretsar händelseförloppet runt den amerikanska medelklassfamiljen Wilder, med mamman Daphne (spelad av Diane Keaton) i spetsen. Hon har tre döttrar - den yngsta heter Milly (omkring 25-årsåldern), är kock och driver en cateringfirma. Hennes storasystrar är den frispråkiga Mae och psykologen Maggie, som båda två nyligen gift sig. Men trots att alla hennes barn är vuxna, så har Daphne svårt att släppa taget - hon är mycket överbeskyddande och vill kontrollera allt och alla. När nu hennes två äldsta döttrar gift sig, så återstår Milly som inte lyckas att behålla någon pojkvän någon längre tid. Det gör Daphne orolig, och hon vill till varje pris att Milly också ska hitta någon, "innan det är för sent" Hon kommer snabbt fram till att Milly behöver hjälp på den fronten, och beslutar sig för att sätta in en kontaktannons för att själv hitta en lämplig partner åt Milly - något hon är lyckligt ovetande om. Daphne hittar snart arkitekten Jason, som hon tycker är perfekt åt Milly. Det håller Milly med om, som börjar träffa honom mer och mer, ovetande om hur han egentligen kommit in i bilden. Men samtidigt lär Milly också lära känna den ensamstående pappan och musikern Johnny, och snart börjar hon dejta honom också - samtidigt...

Romantiska komedier brukar sällan vara alltför originella, och det här är inget undantag. Storyn är inte alltför nyskapande eller unik, och vi har sett liknande idéer förut. Det gör dock inte så mycket, då filmen har många andra fördelar. Det är en intressant och rolig film, med ett välskrivet och genomarbetat manus. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och i synnerhet de tre tjejerna - Mandy Moore (ursprungligen sångerska till yrket, men har på senare år också blivit mer och mer aktiv som skådis), Lauren Graham (känd som Lorelai i TV-serien Gilmore Girls) och Piper Perabo (känd från bl.a. Coyote Ugly) - är fullständigt lysande, och spelar både mångbottnat och trovärdigt. Även fast Mandy Moore fått ett lite dåligt rykte, så är hon faktiskt en utmärkt skådis med flera intressanta rollinsatser på senare år. De manliga huvudrollerna Tom Everett Scott och Gabriel Macht gör visserligen sitt bästa och gör inte alls dåliga insatser, men bleknar i jämförelse med de kvinnliga skådespelerskorna. Tyvärr hamnar de äldre systrarna Maggie och Mae i skymundan, och allting fokuseras istället på yngsta dottern Milly. Det är säkerligen avsiktligt och tanken är god, men det hade varit bättre om vi hade fått se Maggie och Mae mer än vi får här, och lära känna dem lite bättre. Då hade dessa karaktärer inte blivit lika endimensionella som de framstår som nu. I synnerhet Mae lider av det här problemet; Maggie får vi i alla fall se lite mer av. Ett problem med filmen är att Daphne periodvis går alldeles för långt, och överdriver å det grövsta i hennes försök att kontrollera tillvaron. Även om det säkert finns så här extrema mammor i verkligheten (även om de förhoppningsvis är sällsynta), så känns det ett tag lite väl överdrivet - det sänker trovärdigheten, och gör att det känns mer pinsamt och jobbigt än roligt. Men dessbättre blir det bättre ganska snart, och efter ett tag utvecklas det till en både mysig och riktigt rolig film, där åtminstone undertecknad fick många goda skratt. Filmen är visserligen mycket förutsägbar, och känns heller inte särskilt djup eller mångbottnad, men det tycker jag heller inte är nödvändigt i filmer som denna. Om bara filmen hade kunnat hålla samma lagom överdrivna stil som den andra halvan hela filmen igenom, så hade den blivit mycket lyckad. Nu drar dock inledningen ner helhetsintrycket, där det en period blir lite för mycket av det goda, då Daphne framkommer mer som "hispig" och besatt än överbeskyddande. Det gör att filmen inte riktigt når ända fram till en åtta, utan jag tvingas nöja mig med en stark sjua i betyg. Fortfarande är det dock en lyckad film, med utmärkta skådespelarinsatser, en intressant story och framförallt mycket rolig.

DVD-utgåvan har anamorfisk bild i formatet 1,78:1, och engelskt ljudspår i Dolby Digital 5.1. På omslaget anges det via symboler att det också ska finnas ett stereoljudspår, men så är inte fallet. Ljud- och bildkvaliteten är relativt bra, men färgerna verkar en aning "urblekta" och svärtan lämnar en del övrigt att önska. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text; och heller ingen text för hörselskadade. Skivan inleds med SF-vinjett och språkvalsmeny, följt av varningstexter på valt språk. Därefter möts vi av ett par trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn. Menyerna är rörliga, ganska enkla och stilrena, men är tyvärr bara på engelska.

Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär, som bl.a. består av intervjuer med skådespelarna, manusförfattaren och regissören. Ganska intressant, men tyvärr alldeles för kort - bara sju minuter. Därefter finns en featurette om de utseendemässiga aspekterna av filmen, som bl.a. består av intervjuer med filmens kläddesigner. Även om inslaget känns lite väl ytligt för min smak, så är det ändå annorlunda och ganska intressant. Även det är dock i kortaste laget, ganska precis fem minuter. Slutligen finns också en musikvideo med gruppen The Weepies, med låten "World Spins Madly On" från filmen. Låten är visserligen inte så tokig, men tillför heller inte speciellt mycket. I vanligt SF-manér är extramaterialet textat på danska och finska, men av någon outgrundlig anledning inte svenska eller norska. Mycket irriterande, även om dansk text visserligen är bättre än ingen alls. Den danska texten ligger dock kvar i nederkanten av bilden hela tiden, även när det visas textskyltar på vem som pratar; vilket får den mindre lyckade konsekvensen att det inte går att läsa namnskyltarna. Överlag är det lilla extramaterial som finns ganska bra, men det är tråkigt att man inte kunnat klämma in lite mer. En mer djupblodande bakom kulisserna-dokumentär och gärna även ett kommentatorspår hade varit önskvärt på en så bra film.

Recensionen skriven: 18 september 2007
Senast uppdaterad: 18 september 2007

Recensionen har lästs 3795 gånger av 2140 personer, sedan den 5 december 2007