Kortfattade recensioner

Paula - Vicki Berlin Abigail - Dolly de Leon
Dimitry - Zlatko Burić Vera - Sunnyi Melles
Therese - Iris Berben Jarmo - Henrik Dorsin
Kapten Smith - Woody Harrelson Nelson - Jean-Christophe Folly
Clementine - Amanda Walker Winston - Oliver Ford Davies
Alicia - Alicia Eriksson Ludmilla - Carolina Gynning

Paret Yaya och Carl är båda två fotomodeller och influencers, men då kvinnliga fotomodeller har betydligt högre status än manliga tjänar hon avsevärt mer än han - vilket leder till mycket gräl och diskussioner mellan dem. De blir senare inbjudna till en lyxjakt som del av en reklamkampanj, där de lär känna flera stenrika gäster; och de anställda som slavar för att följa besökarnas minsta önskemål. Och kapteten Thomas Smith verkar mest supa i sitt rum. Sen förändras allt när handlingen fortsätter på en öde ö.

Ruben Östlund är utan tvekan en mycket talangfull regissör och manusförfattare, och jag är glad att han hittat sin egen stil efter att i början av sin karriär mest imiterade Roy Andersson. Hans förra film The Square var väldigt bra, och glädjande nog är Triangle of Sadness ungefär lika bra - och att han vann Guldpalmen i Cannes var välförtjänt. Det är en mycket bra och underhållande film, som hinner med väldigt mycket under de nästan två och en halv timmarna som filmen pågår. Det är en riktigt vass satir, och modebranschen är förstås också ett tacksamt ämne att satirisera kring.

Överlag är det riktigt roligt, och man får skratta en hel del - men det rör sig om en ganska svart komedi och en tragikomisk stämning, så det är ingen direkt upplyftande film. Men det är ändå en stark dramakomedi, som inte kommer lämna någon oberörd, även om den sannolikt inte kommer falla alla i smaken. Men för oss som uppskattar lite annorlunda filmer, så får man sitt lystmäte med både humor, drama, intressanta rollfigurer och mycket vass satir. Rollfigurerna är intressanta och förhållandevis genomarbetade, och många hinner få i alla fall en del nyanser.

Men filmen är också lite ojämn, och de tre delarna som den består av håller en något ojämn klass. Den första och andra delen fungerar bäst, där i synnerhet den andra är fantastisk och både minnesvärd och stark. Den tredje delen, som utspelas på en öde ö, fungerar inte riktigt lika bra som resten. Visst förstår jag tanken, och det är en smart idé med ombytta roller där en av personerna som tidigare befann sig lägst i hierarkin nu plötsligt är på topp. Men det känns lite övertydligt när hon plötsligt kan allt, medan ingen annan kan någonting överhuvudtaget. Även en satir bör ha ett korn av sanning, och här känns det som att det går lite för långt och Ruben Östlund går över gränsen till övertydlig. Det är inte likt honom, som brukar vara lite mer subtil än så här.

I den tredje delen börjar det också förekomma en del onödiga och osannolika klichéer, som heller inte känns likt Rubens stil. Och jag är verkligen inte förtjust i slutet, som känns abrupt och malplacerat - även om det går att tolka på olika sätt, så känns inget av dem helt bra, och jag hade önskat ett mer genomarbetat slut. Jag är inte riktigt säker på vilket, men Ruben brukar få till bättre slut än det här.

Triangle of Sadness är en mycket bra och välgjord film, med en utmärkt foto och fantastiska skådespelarinsatser - alla gör bra ifrån sig i den stora och jämnstarka ensemblen, men jag undrar om inte den nyss bortgångne Charlbi Dean är strået vassare än de flesta. Det är underhållande, vasst och roligt, och det är en oerhört minnesvärd film som man aldrig kommer att glömma. Jag hade önskat ett lite mer finslipat manus i den tredje delen, som inte är riktigt lika vass som de två första, och gärna ett annat slut - men förutom det är det en mycket lyckad och stark film, som är väl värd att se för de allra flesta. Därför blir en stabil åtta det solklara betyget.

Recensionen skriven: 3 november 2022

Recensionen har lästs 900 gånger av 590 personer, sedan den 3 november 2022