Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Agent Cooper - Kyle MacLachlan Donna - Lara Flynn Boyle
Sheriff Truman - Michael Ontkean Shelly - Mädchen Amick
Bobby - Dana Ashbrook Audrey - Sherilyn Fenn
James - James Marshall

Den andra säsongen av den prisbelönade TV-serien Twin Peaks, av David Lynch och Mark Frost, har varit utlovad på DVD under flera års tid; men har gång på gång blivit uppskjuten. Inte ens det utlovade november månad 2006, som jag skrev om i min recension av den första säsongen, visade sig stämma. Men i slutet av januari 2007 var det äntligen dags, om än inte i samma kompletta skick som tidigare utlovats. Till skillnad från i USA och Kanada, har Paramount i Europa valt att dela upp säsong 2 i två stycken lika stora boxar, på vardera 11 avsnitt. Jag är lite kluven till den idén, som i mina ögon är på både gott och ont. Är det så att alla 22 avsnitten inte hunnit restaureras i tid till den första releasen, så är det självklart positivt att få se de första avsnitten så fort som möjligt. Är det däremot så att Paramount gör detta för att tjäna mer pengar och dela upp avsnitten i fler boxar, så är det givetvis negativt. Den faktiska anledningen lär vi aldrig få veta, men eftersom den amerikanska säsong 2-boxen (med hela säsongen) inte släpptes förrän nu i april 2007, så tyder nog det mesta på att den förstnämnda orsaken kanske är den riktiga. Den andra halvan släpps i Sverige den 25 april, men nu är det alltså den första halvan som vi ska ta en närmare titt på. Som personer med bra minne kanske kommer ihåg, slutade den första säsongen med att FBI-agenten Dale Cooper - som kallats till staden Twin Peaks för att utreda mordet på tonårstjejen Laura Palmer - blev skjuten på sitt hotellrum av en okänd gärningsman. När vi nu kommer in i handlingen, visar det sig att Cooper mirakulöst nog överlevt skottlossningen, och efter viss läkarvård är han snart på fötterna igen. Han får snart ett antal ledtrådar till mordet från mer eller mindre märkliga håll, och snart är utredningen i gång igen. Parallellt med detta börjar Donna att utreda mordet på sin bästa vän på egen hand, och kommer snart i kontakt med en person som har tagit hand om Lauras okända dagbok. Jag kan också avslöja att under dessa 11 avsnitt i den här boxen kommer mordet på Laura Palmer att klaras upp, så till nästa box är det alltså andra händelser som står i centrum.

Till den andra säsongen har en del förändrats i serien, även om grundstoryn och upplägget fortfarande är densamma. Medan säsong 1 hela tiden höll sig relativt jordnära och realistiskt - om än med antydan till övernaturliga händelser och ovanligt invecklade kärleksrelationer - så förändras stilen en del till säsong 2. Den realistiska stilen försvinner nu sakta men säkert, och istället börjar serien komma in i mer mystik och övernaturliga fenomen. Därmed är det inte längre tal om ett traditionellt drama och kriminalserie om mordutredningen, utan ganska snart förstår man att det här fallet inte är som vanliga kriminalfall. Samtidigt hamnar också kärleksrelationerna och otroheten från den första säsongen i skymundan, och istället är det kriminalfall med övernaturlig underton som står i centrum. Vad man tycker om det, är i mångt och mycket en smaksak; och tycker man om David Lynchs vanligtvis mycket udda långfilmer, så tycker man säkert även om seriens nya stil. Själv är jag dock lite mer skeptisk, och menar att serien hade tjänat på att fortsätta i samma stil och utan att förändras. Vid längre serier är det oundvikligt att det måste ske en viss utveckling och förändring; men vid sådana här korta serier på bara två säsonger (eller egentligen närmare en och en halv, då säsong 1 bara bestod av 7 avsnitt) så känns det onödigt och fel. Twin Peaks hade helt enkelt blivit bättre som helhet om säsong 2 bara varit en ren fortsättning och förlängning av säsong 1, utan att förändras i stil eller karaktär. Dock kunde det absolut ha varit värre - de övernaturliga händelserna är fortfarande få, och till största delen rör det sig bara om visioner och vakendrömmar. Jag har heller egentligen inget emot övernaturliga händelser, och det finns ett flertal exempel på serier med sådana teman som fungerat bra. Twin Peaks är utan tvekan fortfarande en intressant och sevärd serie, där åtminstone undertecknad följde alla avsnitten med stor spänning, för att få reda på vem mördaren var. Men jag är helt enkelt inte lika imponerad som av den första säsongen, och tyckte att stilen där passade serien bättre. Så även om serien fortfarande är sevärd, så tvingas jag ändå att sänka mitt betyg med en poäng gentemot säsong 1. Den här serien har aldrig tillhört någon av mina favoriter, inte ens under glansdagarna i säsong 1 - men jag kan utan tvekan säga att jag är betydligt mer imponerad nu än i början av 1990-talet, då jag ansåg detta att vara en av världens sämsta TV-serier. Kanske gav jag inte serien en tillräcklig chans då, eller också har min smak förändrats så mycket sedan dess; jag är inte säker på vilket.

Boxen kommer i en digipack-förpackning, mycket snarlik den från den första säsongen. Boxen består av avsnitt 1 - 11, och består av tre skivor. Bilden är i 4:3 fullskärm, och det engelska ljudspåret är i Dolby Digital 5.1 (ommixad, bör tilläggas - avsnitten spelades in i vanligt stereoljud). Dessutom finns monospår på italienska, spanska och tyska. Avsnitten är textade på samma språk som ljudspåren, samt de fyra skandinaviska språken och holländska. Tyvärr finns ingen text för hörselskadade - inte ens på engelska, trots att det fanns till den första säsongen och trots att omslaget anger att det ska finnas. I själva verket är det enbart vanlig engelsk text (för hörande) som återfinns. Bild- och ljudkvalitet är bra, med tanke på seriens ålder, men inte riktigt lika bra som den första säsongens. Dessutom har det tydligen uppstått något fel på den andra skivan, där avsnitt 15 (avsnitt 8 i denna box) har problem med ljudet - där låter all dialog och en del annat ljud enbart i höger kanal (istället för mitten), medan effektljud och annat låter som det ska. Det blir snabbt ganska irriterande, men dessbättre är det bara i detta enda avsnitt. Alla skivor inleds med CBS-vinjett (inte Paramount, den här gången), följt av språkvalsmeny och varningstexter (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är enkel och stillastående, och enbart på engelska. Tyvärr ser menyerna inte alls ut på samma sätt som i säsong 1, utan här är det istället en enklare och mer traditionell uppbyggnad. Säsong 1-boxen hade en hel del extramaterial, men tyvärr återfinns inget sådant i denna box - detta trots att den amerikanska säsong 2-boxen trots allt innehåller en del extramaterial. Mycket tråkigt, men såvitt jag förstår ska nästa box (med avsnitt 12 - 22) återigen innehålla en del extramaterial.

Recensionen skriven: 27 april 2007
Senast uppdaterad: 27 april 2007

Recensionen har lästs 3938 gånger av 2246 personer, sedan den 5 december 2007