Kortfattade recensioner

Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar bara steg 1 (fast viss tveksamhet råder)
Sergeant Carl Rasmussen - Roland Møller Sebastian Schumann - Louis Hofmann
Helmut Morbach - Joel Basman Ludwig Haffke - Oskar Bökelmann
Ernst Lessner - Emil Belton Werner Lessner - Oskar Belton
Löjtnant Ebbe Jensen - Mikkel Boe Følsgaard Peter - Mads Riisom
Karin - Laura Bro Elisabeth (Karins dotter) - Zoé Zandvliet

Året är 1945, och andra världskriget har precis tagit slut. Men kvar längs efter Jyllands västkust finns över två miljoner landminor som nazisterna placerat ut längs efter stränder och kuster. 2000 tyska krigsfångar förflyttas till Danmark, som tvingas att för hand sanera stränderna och desarmera alla minor. Den danska sergeanten Carl Rasmussen ansvarar för en grupp på 14 tyska soldater, de flesta mycket unga, som tvingas att hitta åt och desarmera minor hela dagarna i ända; oftast med lite eller ingen mat. Det är en livsfarlig uppgift, men efter fem års ockupation har Carl inte särskilt mycket till övers för tyskar längre och bryr sig inte det minsta om deras säkerhet...

Under sanden tar upp en för många bortglömd del av dansk historia, och lyckas därför att åstadkomma någonting nytt i en kraftigt överbefolkad genre - trots allt finns det ju ingen brist på filmer om andra världskriget eller dess efterverkningar, men minröjningen i Danmark efter kriget lär vara tämligen okänt för de flesta i dagens läge. Det är ett intressant och viktigt ämne, som förtjänar att uppmärksammas. Och filmen gör det på ett lyckat sätt, som gör att det har blivit en mycket bra och genomarbetad film.

Det är fängslande och engagerande, och intresset hålls vid liv hela tiden på ett elegant sätt. Här finns en del nyanser, och det är tänkvärt och djupsint. Det finns lite charm, en viss spänning, intressanta rollfigurer och framförallt ett angeläget ämne. Det är en stark film, som inte kommer lämna någon oberörd; och periodvis är det både gripande och otäcka scener. Det upplevs också realistiskt och jordnära.

Dock har filmen blivit något övertydlig, med en något förenklad pedagogik. Här är de tyska soldaterna offer och de flesta danskar är mer eller mindre sadistiska, och det känns onödigt förenklat i sammanhanget. Här är det uppenbart vilka vi ska sympatisera med, och filmen lämnar inget större utrymme för egna tolkningar eller funderingar. Dessutom genomgår Carl lite väl abrupt karaktärsutveckling och förändrar sig orimligt fort, vilket påverkar trovärdigheten till det sämre - lite synd med en i övrigt så realistisk film, och det hade behövts ett par ytterligare scener för att överbrygga förändringarna och få till en lite mer gradvis förändring.

Under sanden är en mycket bra och minnesvärd film, med utmärkt foto, bra skådespelare och en viktig historia som inte många i dagens läge lär känna till. Det är ett starkt och berörande drama, som innehåller såväl djupsinta karaktärsporträtt som spännande och obehagliga scener. Tiden går snabbt, och det har blivit en engagerande film som man inte lär glömma i första taget. Det är synd att filmen fått en lite väl övertydlig dramaturgi, men det kompenseras av de intressanta rollfigurerna, det angelägna ämnet och den utmärkta stämningen. Därför får filmen trots bristerna en stabil åtta i betyg, och det är en film väl värd att se för de allra flesta.

Recensionen skriven: 14 maj 2020
Senast uppdaterad: 14 maj 2020

Recensionen har lästs 1799 gånger av 1019 personer, sedan den 14 maj 2020