Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
Blaire - Shelley Hennig Mitch - Moses Storm
Jess - Renee Olstead Adam - Will Peltz
Val - Courtney Halverson Ken - Jacob Wysocki
Laura - Heather Sossaman Chattjejen - Christa Hartsock

Mobbaren Laura Barnes begår självmord efter att någon filmat henne i en pinsam situation och lägger upp den på YouTube. På dagen ett år senare sitter Lauras barndomskompis Blaire framför datorn, och chattar via Skype med sin pojkvän Mitch, hans bästa vän Adam, Blaires bästa vän Jess och deras kompis Ken - snart även deras mobbande "klasskompis" Val, som ingen av dem är särskilt förtjust i. Problem uppstår när en anonym användare plötsligt gör gänget sällskap i videokonferensen på Skype; en person utan profilbild som av någon mystisk anledning inte går att stänga ute eller avbryta kontakten med. Snart börjar denna anonyma användare presentera sig som den döda Laura Barnes, och tar kontakt både via Skype och via meddelanden på Facebook; och kommer med allt mer påtagliga hot om inte de sex vännerna avslöjar alla sina hemligheter...

Unfriended är en originell och ovanlig film, och jag vågar nog påstå att den är helt unik i världen i sitt slag. Hela filmen består nämligen uteslutande av en skärmavspelning av en datorskärm, där vi får följa Skype-samtal och annat på en dator. Alla skådespelare syns alltså enbart från webbkameror i Skype-samtal, och aldrig "i verkligheten". Under hela filmen förekommer ingenting annat än bilder från en datorskärm, närmare bestämt från Blaires dator, och det har åtminstone jag aldrig stött på tidigare. Dessutom rör det sig för en gångs skull om autentiska skärmbilder från riktiga program och operativsystem (visserligen från en Macintosh-dator, men ändock...) - då 95% av alla filmer innehåller uppenbart fejkade skärmbilder från påhittade program är det en trevlig omväxling med skärmbilder som såvitt jag kan bedöma är 100% autentiska. Till råga på allt är hela filmen till synes inspelad i en enda tagning, och det förekommer inga uppenbara klipp. Exakt hur filmen har spelats in vet jag inte, men det är i vilket fall som helst mycket imponerande gjort.

Filmen som sådan är bra och har en intressant grundstory, även fast idén har en del likheter med Jag vet vad du gjorde förra sommaren. Det är någorlunda nyanserade rollfigurer, och i synnerhet Blaire är svår att inte tycka om. I och med att det inte förekommer tillbakablickar eller annat, utan bara en datorbild, får man i och för sig inte så mycket bakgrundshistoria kring rollfigurerna; men läser man mellan raderna på samtal som förekommer får man ändå veta det viktigaste. Det har blivit en mycket fängslande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Man sitter som på nålar under hela filmen, och kan aldrig slita sig från TV-skärmen. Det är engagerande, lite spännande och obehagligt, och att faktiskt lyckas att få en datorskärmbild i 80 minuter att bli intressant är utan tvekan en imponerande bedrift.

Den tar också upp intressanta och viktiga men samtidigt komplexa ämnen kring mobbning och Internet-trakasserier, och det har blivit tänkvärt utan att filmen kommer med pekpinnar. Filmen ställer också intressanta frågeställningar kring hur långt det är rätt att gå för att hantera mobbare; en långt ifrån okomplicerad fråga. Det uppskattar jag, och det gör att man kommer ihåg filmen i efterhand och kanske också lär sig ett och annat. Genom upplägget med datorskärmbilder lär filmen fungera bäst för ungdomar, som faktiskt sitter mycket framför en dator, och för de som knappt använt en dator lär den te sig helt meningslös. Men bara man är van vid Skype, Facebook och liknande är det inga problem att hänga med, och för alla dessa personer (förmodligen en betydande del av befolkningen) är det en riktigt intressant och fascinerande film. Det är också en mörk och dyster film, som är så långt ifrån "feel good" som man överhuvudtaget kan komma.

Men Unfriended har marknadsförts som en skräckfilm, vilket den också kallas för på DVD- och Blu-Ray-omslagen, och det är verkligen en sanning med modifikation. Den har visserligen en krypande obehagskänsla, men särskilt otäck eller läskig blir den aldrig. Det rör sig mer om en viss spänning och obehagsatmosfär, men det blir aldrig läskigt och man hoppar aldrig till överhuvudtaget. Om man väntar sig en rysare lär man därför bli besviken, men ser man mer på filmen som en rysardramathriller, med tyngdpunkten på spänning och drama, fungerar det betydligt bättre.

Det förekommer också en del trovärdighetsproblem, och inte alla beter sig helt logiskt. Nu vet jag i och för sig inte hur dagens tonåringar agerar, men skulle jag råka ut för så här mystiska händelser på en dator skulle jag i alla fall genast stänga av datorn och istället ringa till personerna ifråga via telefon. Att faktiskt stänga av en dator verkar vara främmande begrepp för de här sex ungdomarna, som låter datorn och Skype vara igång hur mystiska och oförklarliga saker som än händer. Visserligen gör manusförfattarna ett försök att förklara det, men det håller ändå inte hela vägen... Under den sista halvtimmen börjar också intrigen att spåra ur lite för mycket, och det som inledningsvis upplevts trovärdigt börjar kännas alltmer långsökt. Precis som i många skräckfilmer avslöjas lite för mycket och för fort, så att det inte längre handlar om psykologisk skräck, och det blir lite för mycket av allting.

Unfriended är en originell och nyskapande film, även fast jag hoppas att det inte börjar bli vardagsmat med filmer som helt och hållet utspelas framför en datorskärm. Det kanske är nyhetens behag, men åtminstone för den här filmen fungerar det bra och det har blivit en engagerande och obehaglig film. Men tyvärr spårar det ur lite för mycket efter ett tag, och jag önskar att filmteamet kunnat behålla den lågmälda stilen som filmen har under de första 45 minuterna. Ibland kan det också upplevas lite tunt och ologiskt att basera allt på en skärmavbild, och inte få se någon alls i verkligheten. Men trots bristerna är det en bra och intressant film, som är väl värd att se. Det är tveksamt om det verkligen kan klassas som en rysare, för alltför otäckt blir det aldrig, men genom de många andra kvaliteterna ger jag ändå Unfriended en stabil sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 1,85:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på fem andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men det rör sig trots allt om datorbilder och videochattar, så förvänta er ingen referenskvalitet direkt. Filmen är textad på 23 olika språk (!), däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än vid många andra filmer, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder (vilket det förstås finns många av på en datorskärm). Översättningen är bra och även om jag inte håller med om alla ordval kunde jag inte upptäcka några översättningsfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stillastående men som är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild i mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen. Det finns tyvärr inget bonusmaterial alls, vilket är synd då jag hade velat veta mer om hur filmen faktiskt spelats in tekniskt.

Recensionen skriven: 17 mars 2016
Senast uppdaterad: 17 mars 2016

Recensionen har lästs 2780 gånger av 1611 personer, sedan den 17 mars 2016