Zora Wilson/Umbrae - Shahadi Wright Joseph Jason Wilson/Pluto - Evan Alex
Kitty Tyler/Dahlia - Elisabeth Moss Josh Tyler/Tex - Tim Heidecker
Becca Tyler/Io - Cali Sheldon Lindsey Tyler/Nix - Noelle Sheldon
Rayne Thomas/Eartha - Anna Diop Russel Thomas/Weyland - Yahya Abdul-Mateen II
Nancy/Syd - Kara Hayward Troy/Brand - Dustin Ybarra
Dr. Foster - Napiera Groves Adelaide som barn - Madison Curry

1986 åker den lilla flickan Adelaide med sina föräldrar till ett nöjesfält vid stranden i Santa Cruz i Kalifornien. Tyvärr har hennes pappa lite för fullt upp med att roa sig för att hålla koll på sin dotter, och istället hamnar hon på villovägar. Precis vid stranden går hon in i ett mystiskt spegelhus (en attraktion på nöjesfältet?), och bland alla hundratals speglar ser hon en flicka som ser ut precis som henne själv. Efter en kvart är Adelaide tillbaka med sina föräldrar, men hon har aldrig vågat prata om händelserna på nöjesfältet som lämnat ärr ända in i vuxen ålder. I nutid reser en nu medelålders Adelaide tillsammans med sin man Gabe och deras två barn Zora och Jason till sin sommarstuga i Santa Cruz. Adelaide vill dock helst inte gå i närheten av någon strand, efter händelserna som barn, men lyckas ändå övertalas att fara till samma strand som barndomsupplevelserna för att hälsa på familjens vänner Kitty, Josh och deras två tonårsdöttrar. Senare samma natt blir det strömavbrott i sommarstugan, och samtidigt upptäcker familjen att fyra personer står på deras tomt utan att röra sig. Adelaide ringer SOS Alarm, men blir inte särskilt mycket lugnare av beskedet att det kommer dröja minst en kvart innan polisen kommer hinna dit. Hon hinner knappt lägga på luren förrän de fyra mystiska inkräktarna attackerar Gabe och lyckas ta sig in i huset. Och värst av allt - de fyra inkräktarna ser ut som exakta kopior av Adelaide, Gabe, Zora och Jason...

Jordan Peeles förra Oscarsvinnare Get Out var en bra och stark film, men som också spårade ur lite för mycket mot slutet. Hans nya film Us är ännu märkligare och skummare, och här handlar det inte längre om rasism. Det är minst sagt egendomligt och svårdefinierat, men trots det tyckte jag ändå om filmen. Storyn är intressant och fascinerande, men väldigt skruvad och svår att få ett grepp om. Det dröjer ett tag innan man börjar förstå vad det ens handlar om, men däremot är filmen fängslande och intressant redan från första början. Tittarna hålls i ett järngrepp, och det är så intensivt och engagerande att man aldrig ens vågar slita blicken från bioduken.

Det är spännande och riktigt obehagligt, och vid några tillfällen hoppar man till då det blir riktigt otäckt. Annars rör det sig snarare om en krypande obehagskänsla, men en riktigt effektiv sådan och vid ett antal tillfällen är det ganska läskigt. Men till skillnad från mer traditionella skräckfilmer eller "slashers" ligger tyngdpunkten aldrig på otäcka scener, utan snarare på berättelsen, premissen och rollfigurerna. Det uppskattar jag, och då alltför många rysare främst går ut på att enbart skrämmas är det på tiden med någon regissör som vågar tänka annorlunda. Stämningen är utmärkt, och filmen målar upp en effektiv psykologisk obehagsstämning samtidigt som det är spännande och intensivt. Vi får också lära känna de centrala rollfigurerna ganska väl, som hinner få en del nyanser och som man hela tiden känner för och "hejar på".

Men på gott och ont har Us fått en invecklad och svårbegriplig story, och det är minsann inte lätt att få något grepp om hela den situationen som målas upp här. Vad som händer i grova drag förstår man, men vad tanken egentligen har varit är betydligt svårare att lista ut; och det är en minst sagt egendomlig och märklig premiss. Vad Jordan Peele egentligen har velat säga med filmen är jag fortfarande inte säker på, men känner jag honom rätt måste det likväl finnas någon form av tanke och djup bakom - jag vägrar tro på att mannen bakom Get Out plötsligt skulle göra en film som varken har budskap eller en djupare tanke bakom... Det är i alla fall långt ifrån lika solklart som med Get Out, och det är minst sagt svårt att få något grepp bakom allting den här gången. Det känns i alla fall långsökt, och om det funnits någon djupare poäng bakom allting så gick det i så fall över mitt huvud. Jag hade verkligen velat få en manual till filmen, men någon sådan har jag tyvärr inte lyckats uppbringa...

Us är också i längsta laget, och nästan två timmar är onödigt länge i och med att tiden inte går åt till att ge ledtrådar eller förklara hur allting hänger ihop; utan snarare läggs på mer repetitiva skräckscener. Jag hade gärna sett att några onödiga scener hade kunnat hoppas över, och jag tror inte man skulle förlora något om ungefär en kvart klipptes bort från filmen. Jag tycker heller inte att familjen Tyler med Kitty och Josh tillför speciellt mycket, då de blivit ganska stereotypa rollfigurer som inte alls får samma djup som huvudrollerna; och kanske hade filmen vunnit på att klippa bort hela den familjen helt och hållet.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk som ytterligare förstärker obehagskänslan. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Framförallt är Lupita Nyong\'o fullständigt lysande i en svår roll som Adelaide (plus hennes "dubbelgångare"), och hon gör en stark och naturlig rollprestation helt utan konstlade manér. Det kan inte bli mycket bättre än så här, och det här är nog Lupitas bästa rollprestation hittills. Shahadi Wright Joseph är riktigt bra som Zora, och gör en stark och naturtrogen rollprestation. Evan Alex är kanske inte världens bästa barnskådespelare, men ändå oväntat bra och gör en stabil och hyfsat övertygande rollprestation som Jason och hans dubbelgångare. Elisabeth Moss är också mycket bra som Kitty, och gör vad som går av en underutvecklad rollfigur - men lyckas faktiskt att skapa intresse för och göra rollfiguren mer märkvärdig än vad hon annars hade varit. Winston Duke är bra som Gabe, men imponerar inte lika mycket som övriga skådespelare och ger ibland ett något konstlat intryck.

Us är en oerhört originell, udda och oförutsägbar film, och det liknar inget man tidigare sett. Fast om det är bra eller inte är jag inte helt säker på, då det blivit en så skum film att man knappt ens kan avgöra om den är bra... Efter visst övervägande väljer jag dock att bedöma det som att Us är bra, då det både är obehagligt, fängslande och håller tittarna i ett järngrepp hela tiden - man vågar inte ens slita blicken från bioduken, och det är dessutom annorlunda och med ett visst djup. Men vad Jordan Peele egentligen försökt säga med filmen är jag fortfarande inte säker på, och mot slutet blir det lite för skruvat till den grad att det är något tveksamt om det håller ihop logiskt. Jag hade hoppats på en ännu djupare film med större samhällskritik, precis som Get Out, men här blir det mer tveksamt om det finns någon samhällskritik och vad det i så fall skulle röra sig om. Förhoppningsvis klarnar ett och annat när man ser om filmen, men just nu är det lite för många frågetecken för att jag ska känna mig helt nöjd - men då filmen blivit så obehaglig, stämningsfull, spännande och engagerande väljer jag ändå en stark sjua i betyg, och det är en film väl värd att se för alla som uppskattar lite (eller mycket) udda filmer.

Den svenska textningen håller en relativt hög klass, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel. En liten märklig detalj är dock att vid alla låtar som spelas upp (bl.a. från stereoanläggningar) har sångerna försetts med engelska undertexter, som innehåller låtarnas sångtexter utan översättning. Om man nu ändå tagit sig tid att texta alla låtar, varför inte passa på att översätta sångtexterna istället för att bara skriva ner originaltexten...? Framförallt vid ett par tillfällen, där låtarna är relevanta för handlingen, hade det varit önskvärt att översätta texten för att alla ska förstå kopplingarna.

Recensionen skriven: 21 mars 2019
Senast uppdaterad: 21 mars 2019

Recensionen har lästs 1963 gånger av 1057 personer, sedan den 21 mars 2019