Manusförfattare: Filippo Bologna, Paolo Costella, Paolo Genovese, Paola Mammini & Rolando Ravello
Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Eva - Kasia Smutniak Rocco - Marco Giallini
Bianca - Alba Rohrwacher Cosimo - Edoardo Leo
Carlotta - Anna Foglietta Lele - Valerio Mastandrea
Peppe - Giuseppe Battiston Sofia - Benedetta Porcaroli

Terapeuten Eva och plastikkirurgen Rocco har planerat en middagsbjudning för ett flertal vänner, fastän deras äktenskap länge varit lite instabilt och det heller inte blir bättre av att deras tonårsdotter Sofia börjar bli vuxen; lite för fort för Evas smak. Deras nygifta vänner, veterinären Bianca och taxichauffören Cosimo som försöker att skaffa barn, ska komma på bjudningen; liksom det sedan länge gifta paret Lele och Carlotta. Deras frånskilda kompis, läraren Peppe, kommer också; och sällskapet ser fram emot att äntligen få träffa hans nya flickvän Lucilla som ingen av dem träffat än. Men Peppe meddelar till allas stora besvikelse att hon inte kan komma, då hon blivit sjuk. Middagen inleds trots detta, men snart kommer mobiltelefonerna på tal. Då ingen verkar kunna leva utan sina telefoner, och Eva tror att inga förhållanden skulle överleva om man visste vad som stod i varandras telefoner, föreslår hon ett experiment: Under hela kvällen ska alla lägga fram sina mobiltelefoner på bordet, och från och med den stunden ska alla visa upp inkomna SMS och e-postmeddelanden för alla; och alla inkomna telefonsamtal ska ske via högtalartelefon. På så sätt ska ingen kunna dölja någonting under kvällen. Motvilligt går alla med på experimentet, men det som inledningsvis är trevligt spårar snart ur med mer eller mindre stora hemligheter...

Det låter kanske inte så märkvärdigt, och visst har vi sett några filmer genom åren där hemligheter avslöjas på mindre önskvärt sätt. Men Vad döljer du för mig? är faktiskt en mycket bra film, som erbjuder en förhållandevis originell premiss på ett elegant sätt. Det är en underhållande och fascinerande film, som i all sin enkelhet förblir engagerande och som hela tiden håller tittarna i ett järngrepp. Det rör sig om en begränsad yttre handling, för hela filmen utspelas under en enda middagsbjudning; i stort sett i realtid. Det låter inte särskilt lockande, men regissören och manusförfattarna har på ett ovanligt lyckat sätt fått det här till en minnesvärd och intressant film.

Det är småroligt, och man får skratta då och då; samtidigt som det huvudsakligen är ett seriöst drama. Det är djupsint och nyanserat, där ingenting är helt svart eller vitt. Rollfigurerna upplevs också förhållandevis mångfacetterade, och därför dras man genast in i handlingen. Filmen lyckas att förmedla en så pass lyckad atmosfär och stämning att man genast dras in i handlingen, och det nästan känns som att man själv befinner sig på plats vid det här middagsbordet. Det är inte ofta en film lyckas att åstadkomma något sådant, och för det förtjänar filmteamet en eloge. Det är charmigt och samtidigt mycket tänkvärt.

Visst kan man tycka att premissen är en smula tillspetsad, och sannolikheten att så många SMS och telefonsamtal kommer under en enda middag förefaller osannolik; men det är å andra sidan ett måste för att handlingen ska fungera. Trovärdigheten påverkas förstås lite av det här tilltaget, men å andra sidan medför det en intressant dynamik där man får veta mycket om personerna under kort tid. Fördelen med det är också att filmen klarar sig med en relativt kort speltid på 1 timme 37 minuter - ovanligt kort i dagens läge, men perfekt för den här handlingen. Trots den enkla och begränsade handlingen får filmen en tacksam intensitet, där det aldrig blir segt eller tråkigt. Därför hålls intresset vid liv hela tiden, och filmen får ett föredömligt tempo.

Dialogen är smart och finurlig, och upplevs trovärdig. Det är berörande och bitvis gripande, samtidigt som det också är förhållandevis lättsamt. Jag uppskattar den här ganska lågmälda stilen, där tittarna aldrig skrivs på näsan utan får dra sina egna slutsatser. Därför är dialogen också relativt sparsmakad, och bakgrundsinformationen får komma fram naturligt allt eftersom istället för att ha med någon klassisk introduktion. Det fungerar över förväntan, och den här avskalade stilen passar temat perfekt. Det är också oförutsägbart, och flera överraskningar väntar; både för sällskapet i filmen och för oss tittare.

Vad döljer du för mig? fokuserar dock mer på premiss och handling än på karaktärsporträtt, och därför upplevs flera av rollfigurerna som något stereotypa. Om flera får vi inte veta så mycket mer än det allra mest grundläggande; plus deras mer eller mindre mörka hemligheter förstås. Det gör att vissa ibland kan upplevas lite som karikatyrer, men å andra sidan är det nästan en nödvändighet för att förmedla budskapet och poängerna utan att dra ut speltiden till orimliga proportioner. Så det är kanske ett nödvändigt ont, men jag hade ändå gärna velat lära känna en del av dem ännu bättre. Jag är också kluven till slutet, som visserligen är smart men som också förtar en del av premissen. På vilket sätt kan jag dock inte avslöja, men en sak är säker: alla lär ha delade meningar om huruvida slutet är genialiskt eller uselt...

Vad döljer du för mig? är en mycket bra och välgjord film, som är både underhållande och smårolig samtidigt som det är djupsint och nyanserat. Det är tänkvärt och fascinerande, med intressanta rollfigurer och en premiss som man inte glömmer i första taget. Jag uppskattar den lågmälda och närmast minimalistiska stilen, och trots det begränsade persongalleriet och den högst begränsade handlingen blir det aldrig tråkigt eller utdraget. Jag hade gärna sluppit symboliken kring solförmörkelsen, som upplevs som onödigt övertydlig, och vissa idéer är jag heller inte överdrivet förtjust i. Men å andra sidan kommer man långt med den här mycket fascinerande premissen, med lagom omfattande intriger som gör att filmen förblir fängslande på ett fascinerande sätt.

Fotot är enkelt men snyggt, men när allt utspelas i några få rum kan det knappast bli tal om något banbrytande foto. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och åtminstone för mig som har tämligen begränsad erfarenhet av italienska filmer är det relativt okända skådespelare. Det gör underverk för filmillusionen, och gör att allt upplevs mer trovärdigt då man aldrig börjar tänka på var man sett någon förut. Alla gör mycket bra ifrån sig, även om undertecknad nog blev mest förtjust i den makalösa Alba Rohrwacher som Bianca. Jag blev minst förtjust i Giuseppe Battiston som Peppe, som trots att han är en av de mest aktiva av skådespelarna inte upplevs riktigt lika naturlig som de andra.

En lågmäld italiensk film som helt och hållet utspelas under en enda middagsbjudning är knappast en bred film som kommer att tilltala alla, och somliga lär finna det här olidligt tråkigt. Men jag är inte en av dem, utan blev faktiskt riktigt fascinerad av den här intressanta och minnesvärda filmen som inte lär lämna någon oberörd. Visst hade manuset kunnat finslipas en smula, men då Vad döljer du för mig? trots allt har så många smarta idéer och dessutom är oförutsägbar väljer jag efter moget övervägande en svag åtta i betyg. Man kan dock fråga sig vem som kommit på idén att översätta originaltiteln "Perfetti sconosciuti" (direkt översatt: "Perfekta främlingar") till "Vad döljer du för mig?". Det är förvisso en passande titel, men risken är nog överhängande att man om man inte är insatt börjar tro att det är en film om Carola Häggkvist - åtminstone var det min första tanke när jag hörde titeln, och jag tror inte att jag är ensam om det... Italienska filmer lär locka en tillräckligt begränsad publik som det är, så varför begränsa spontanbesöken med en sådan något missvisande titel...?

Recensionen skriven: 18 maj 2017
Senast uppdaterad: 18 maj 2017

Recensionen har lästs 3521 gånger av 2009 personer, sedan den 18 maj 2017