Håkan von Enke - Sten Ljunggren Louise von Enke - Marika Lindström
Ytterberg - Lo Kauppi Lundberg - Ingvar Hirdwall
Steven Atkins - Len Cariou Sten Nordlander - Peter Andersson
Martinsson - Douglas Johansson Nyberg - Mats Bergman
Svartman - Fredrik Gunnarsson Ebba - Marianne Mörck
Erik Engelbrekt - Sten Elvström Polischef Mattson - Sven Ahlström

En av de mest långvariga svenska filmserierna har varit den om kriminalkommissarien Kurt Wallander, som i nuvarande serie först producerades i 13 avsnitt under en säsong och därefter ytterligare 13 filmer i en andra säsong. Efter ett par års uppehåll har nu någon kommit på idén att återuppta Wallander, genom sex nyproducerade filmer i en (åtminstone enligt uppgift) sista omgång. Den första filmen går upp på bio, medan de fem sista kommer att släppas direkt på DVD. Den första har fått titeln Den orolige mannen, och är till skillnad från de flesta filmer inte nyskriven utan baseras på Henning Mankells senaste (sista?) roman om Kurt Wallander med samma titel.

Kurt Wallander jobbar fortfarande som kriminalkommissarie i vad som torde vara Sveriges mest brottsbenägna stad någonsin; Ystad. Hans dotter Linda är också polis i Ystad, och nu har Kurt också blivit morfar genom Lindas och maken Hans 5-åriga dotter Klara. Efter att Kurt har supit på krogen och där glömt tjänstevapnet blir han avstängd från polisen i väntan på utredning. Under tiden får Linda och Hans problem, då Hans pappa - den pensionerade kommendörkaptenen Håkan von Enke - spårlöst försvinner i Stockholm. Linda mer Kurt att åka till Stockholm och försöka ta reda på vad som hänt, och snart börjar Wallander inse att försvinnandet han ha en koppling till den ökända ubåtsjakten som pågick i Hårsfjärden i Stockholms skärgård 1982.

När vi nu efter ett par års uppehåll får återse Kurt Wallander är det första man slås av att dottern Linda Wallander plötsligt har återuppstått, efter att hon lyst med sin frånvaro ända sedan skådespelerskan Johanna Sällströms tragiska bortgång. Visserligen har hennes frånvaro aldrig förklarats i filmserien, men med tanke på att Kurt inte velat prata om henne och bara sett på foton av Linda, så lär de flesta precis som jag ha uppfattat det som att något tragiskt inträffat. Därför känns det minst sagt egendomligt att Linda plötsligt är tillbaka, och till råga på allt återigen verkar jobba som polis på samma polisstation som Kurt. Dessutom har Linda den här gången både man och dotter, och mig veterligen hade hon ingetdera senast vi såg henne. Hennes dotter Klara ser dessutom ut att vara för gammal för att ha kunnat födas under den period då Linda lyst med sin frånvaro i filmerna, och inget av det här förklaras heller i filmen. Kort sagt har mycket märkliga kontinuitetsproblem uppstått, och det verkar som att filmteamet valt att enbart fokusera på Henning Mankells böcker och helt bortse från de tidigare filmerna - något tittarna som sett dessa inte lär kunna göra.

Om man bara lyckas att komma över alla dessa märkliga och oförklarade kontinuitetsluckor är Wallander - Den orolige mannen dock en ganska bra film. Filmen har blivit förhållandevis nyskapande, genom att det inte fokuserar på en regelrätt mordutredning. Här är istället Kurt Wallander avstängd, och utreder saker och ting på egen hand - förvisso inte särskilt originellt sett till filmbranschen i stort, men det skiljer sig i alla fall från tidigare Wallander-filmer och lyckas därför att erbjuda något nytt. Vad man tycker om det här är en smaksak, men filmen får i alla fall en lite annorlunda stil och prägel, och blir heller inte riktigt en vanlig kriminalare/deckare. Det uppskattar jag, då det gör att det inte känns som en upprepning av tidigare filmer, utan i alla fall hjälper till att få en mer nyskapande och annorlunda stil.

Däremot är jag skeptisk till beslutet att låta så väldigt mycket kretsa kring Lindas makes föräldrar, då vi dels inte sett till dem förut och de dels heller inte blivit vare sig sympatiska eller mångbottnade. Maken Hans förblir också ganska endimensionell och är bitvis rentav ganska jobbig, vilket inte känns som ett särskilt smart drag när han nu helt plötsligt dykt upp från tomma intet. Däremot är det mycket trevligt att få återse Linda, och hon är lika mångbottnad och sympatisk som tidigare. Hon är också den enda som faktiskt känns som samma person som i tidigare filmer, trots att skådespelerskan av logiska skäl tvingats bytas ut och trots att hon nu plötsligt har en dotter som dykt upp från ingenstans. Men Wallander känns utan tvekan bättre med Linda än utan henne, och därför uppskattar jag trots allt att vi får återse henne. I övrigt är det i stort sett bara Kurt Wallander som vi får återse från tidigare filmserie, och många av de andra poliserna från tidigare filmer lyser med sin frånvaro. Framförallt saknar jag aspiranterna Isabelle och Pontus från den andra säsongen av de DVD-släppta filmerna. Till råga på allt känns heller inte Kurt Wallander som riktigt samma person längre, och verkar nu plötsligt ha alkoholproblem som han såvitt jag kan minnas inte haft förut.

Storyn är ganska invecklad, men trots allt förhållandevis intressant. Det är hyfsat engagerande, trots att det nästan aldrig blir spännande. Filmen känns förhållandevis nyskapande, åtminstone i jämförelse med tidigare Wallander-filmer, men samtidigt är klichéerna många och det förekommer också en och annan logisk lucka. Det finns dessutom trådar som tas upp som hastigast, för att sen helt glömmas bort, som jag stör mig lite på. Det mest uppenbara fallet är ett par korta scener där Kurt Wallander stöter på sitt barnbarns nya dagisfröken (på ett inte särskilt diskret sätt); men som sen inte leder någon vart alls utan glöms bort redan till nästa scen. Vad var egentligen poängen med att överhuvudtaget visa det då...? Slutet känns dessutom ganska antiklimaktiskt, och ett flertal frågor får vi aldrig något svar på.

Fotot är snyggt, och det märks att filmen är lite mer påkostad än de många direkt-till-DVD-filmer som gjorts med Kurt Wallander, med bl.a. betydligt mer utomhusscener och betydligt färre studiotagningar med uppenbar kuliss. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Vi får återigen se Krister Henriksson som Kurt Wallander, och han är bra i rollen. Charlotta Jonsson gör en bra rollprestation som Linda, även fast det känns lite ovant med henne när man är van vid den numera bortgångna Johanna Sällström i rollen - trots allt är skådespelarbyten nästan alltid av ondo. Även i övrigt är det bra skådisar, och de flesta gör stabila men sällan alltför imponerande rollprestationer.

Wallander - Den orolige mannen är en hyfsad film, som duger som underhållning för stunden. Den erbjuder något förhållandevis nytt jämfört med tidigare filmer i serien, men dock inte jämfört med filmbranschen i allmänhet. Det är välgjort och med bra skådespelare, och det är trevligt att få återse Linda igen. Men jag stör mig på alla märkliga kontinuitetsproblem, som verkar förutsätta att ingen har sett någon av de 26 tidigare filmerna i serien (eller åtminstone inte de 13 filmerna som utgör seriens andra omgång). Som film betraktat är Den orolige mannen inte den bästa Wallander-filmen, men heller långt ifrån den sämsta. Helt enkelt värt att se, men knappast värt att lägga ner pengar på att se medan den visas på bio. så märkvärdigt är det inte, och är man inte fanatisk i svenska kriminalare kan det gott vänta tills filmen släppts på DVD. Därför förtjänar filmen en svag sexa i betyg; varken mer eller mindre.

Recensionen skriven: 10 januari 2013
Senast uppdaterad: 11 januari 2013

Recensionen har lästs 4801 gånger av 2890 personer, sedan den 10 januari 2013