Kortfattade recensioner

Manusförfattare: Makoto Shinkai
Svensk distributör: TriArt Film
Hodaka Morishima - Kotaro Daigo Hina Amano - Nana Mori
Keisuke Suga - Shun Oguri Natsumi Suga - Tsubasa Honda
Nagisa Amano - Sakura Kiryu Fumi Tachibana - Chieko Baisho
Yasui - Sei Hiraizumi Takai - Yūki Kaji

Den 16-åriga studerande killen Hodaka har rymt hemifrån och från sina föräldrar, och anländer till en ovanligt regnigt Tokyo. I Tokyo har det regnat i två månader i sträck, men ingen verkar bry sig nämnvärt om det. Utan pengar är möjligheterna begränsade, och den enda vänligt sinnade personen tycks vara en tonårstjej som jobbar på McDonalds och erbjuder Hodaka gratis hamburgare. Men Hina är ingen vanlig tjej, och snart upptäcker Hodaka att hon har förmågan att förändra vädret; och om hon ber till högre makter blir det plötsligt strålande sol och inte ett moln på himlen för en begränsad tid. Hodaka och Hina passar på att tjäna pengar på detta, genom att erbjuda sig att förbättra vädret om någon betalar för det; för att exempelvis utomhusevenemang ska gå att genomföra. Deras tjänster blir snart en stor succé, men Hinas förmågor har ett mycket högt pris...

Makoto Shinkais förra film Your Name var en mycket bra men kanske något invecklad film, och han fortsätter med liknande känslor och stämningar i Weathering With You. Det är en mycket bra film, som är vacker, stämningsfull och engagerande. Man dras snabbt in i handlingen, och det är en fängslande film med intressanta teman och rollfigurer. Det märks att manusförfattaren har en otrolig fantasi, och det är verkligen en både fantasifull och fascinerande historia som målas upp.

Det är småroligt och charmigt, men framförallt är det en ganska mörk och deprimerande film. Det fungerar bättre än väntat, och därför blir det en både tänkvärd, minnesvärd och underhållande film, som passar både barn, ungdomar och vuxna. Animationen är förstklassig, och det är oerhört vackert tecknat där framförallt bakgrunderna är makalösa. De bidrar till en utmärkt stämning, och visuellt är det en mycket storslagen film som förtjänar att ses på en stor TV.

Men Weathering With You upplevs ibland något rörig, och storyn spretar lite för mycket. Det är en invecklad premiss som ärligt talat känns något svårköpt, och jag lyckas inte riktigt få allt att hänga ihop logiskt. Jag är också lite osäker vad regissören vill säga med filmen, förutom om själva kärlekshistorien, även fast jag uppskattar den udda premissen med vädret. Ibland blir det också lite för mycket med de uppenbara produktplaceringarna, vilket är mer regel än undantag vid spelfilmer men som jag inte kan minnas att jag reagerat över vid animefilmer förut. Kanske är det ett nödvändigt ont i dessa tider, men framförallt den uppenbara reklamen för Apple blir lite för mycket. Jag hade gärna också velat se mer av en del biroller, som är intressanta men som hamnar lite i skymundan gentemot Hodaka och Hina.

Weathering With You är en oerhört vacker, välgjord och engagerande film, som imponerar stort med sin fantastiska animation, sin fantasifulla historia och sin fantastiska stämning. Det är underhållande, småroligt och samtidigt mörkt och ödesmättat. Det är en fängslande film som man knappt kan slita blicken från, men samtidigt förekommer en och annan logisk lucka och en något rörig premiss. Det gör att filmen inte känns lika magisk som Hayao Miyazakis bästa filmer, men icke desto mindre är det en mycket välgjord och bra film som är väl värd att ses för de allra flesta. Jag väljer därför en svag åtta i betyg, och även fast manuset kanske hade vunnit på en finslipning så är det ändå en minnesvärd film som man inte kommer glömma i första taget.

Till skillnad från Your Name har Weathering With You tyvärr inte dubbats till svenska, utan både på bio, DVD och Blu-Ray är det endast japanskt originaltal med skandinaviska undertexter som gäller. Visserligen är det här ingen typisk barnfilm, och historien är lite för komplicerad för de yngsta, men det är ändå en film som passar för hela filmen varför jag tycker det är tråkigt att inte även erbjuda svensk dubbning som komplement. När nu inte minst TV-kanaler och streamingtjänster på senare år gjort en förskjutning vad gäller vilka filmer och serier som dubbas till svenska, där det på bland annat Disney Channel är mer regel än undantag att även ungdomsfilmer dubbas till svenska, så är det tråkigt att man inte kunnat resonera på samma sätt även med filmer som denna.

Recensionen skriven: 18 mars 2021

Recensionen har lästs 1269 gånger av 693 personer, sedan den 18 mars 2021