Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Jose - Germán de Silva Santiago - Alan Daicz
Tills döden skiljer oss åt
Romina - Érica Rivas Ariel - Diego Gentile
Lourdes - Margarita Molfino Isidora - Abián Vainstein
Bocha - Claudio Delan Cuca - Liliana Weimer
Marga - Graciela Fodrini Mili - Camila Franco

I sex vilda och ofta våldsamma berättelser får vi följa människor som blir pressade till att på ett eller annat sätt gå över gränsen, ofta i samband med någon slags hämnd. En servitris på ett öde café känner igen sin nya kund som en maffiaboss som drev hennes pappa till självmord. Diego kör bil och stör sig över en annan förare som tar upp hela vägen och kör minst sagt vårdslöst. Diego kan inte dra sig för att skrika ett och annat till den andra föraren, men när Diego strax därpå får punka inser han att det nog inte var en så bra idé. Och det storslagna bröllopet mellan Romina och Ariel börjar spåra ur när bruden mitt under bröllopsfesten får reda på mindre smickrande hemligheter om sin nyblivne make. Bland mycket annat...

I idé och upplägg har Wild Tales en del likheter med i synnerhet kinesiska A Touch of Sin. Men det här är definitivt en bättre film än den, och i stil och handling skiljer sig de båda filmerna mer åt. Det här är en riktigt bra och lyckad film, men precis som med nyss nämnda film är det här ingen typisk episodfilm utan snarare sex novellfilmer som presenteras direkt efter varandra; eller kanske rättare sagt en kortfilm och fem novellfilmer. Alla historierna har vissa gemensamma nämnare, framförallt våld och att någon går över gränsen på ett eller annat sätt. Men det rör sig om helt fristående historier, som har stilmässiga likheter men som inte har någon direkt koppling till varandra - inget vävs ihop och det finns inga gemensamma rollfigurer. Man kan ha delade meningar om det, men det fungerar i alla fall bättre här än i A Touch of Sin, genom att alla historierna har en tydligare röd tråd.

Alla historierna är bra och underhållande, och i de flesta finns en hel del våld. Men samtidigt är det charmigt och periodvis riktigt roligt, och jag tycker om den här mörka humorn som används till filmens fördel. Överlag fungerar den här blandningen mellan olika genrer över förväntan, då filmen innehåller lite av allting utan att det blir rörigt. Det är relativt lågmält, samtidigt som det ofta är våldsamt och överdrivet. Alla historierna bottnar i ganska vardagliga problem, men är nästan samtliga absurt överdrivna på ett både humoristiskt och effektivt sätt.

Det är både deprimerande, mörkt, roligt och dessutom med ett påtagligt djup och allvar. Det är minnesvärt, och flera av sidohistorierna tar också upp korruption på ett effektivt sätt; gissningsvis ett känsligt ämne i Argentina. Trots en relativt lång speltid på ganska precis två timmar blir det aldrig segt eller utdraget, utan filmen har en tacksam intensitet där det händer något precis hela tiden. Här hinner man knappt ens andas, utan i de flesta av historierna händer mycket på kort tid. Det är också mycket stämningsfullt och vackert, och flera av berättelserna påminner en del om Quentin Tarantinos typiska stil.

Men som nästan alltid med filmer som innehåller flera tydligt avgränsade historier håller de olika delhistorierna lite ojämn klass, och även om alla är mer eller mindre bra så är somliga utan tvekan mer minnesvärda än andra. Den inledande prologen på några minuter är stark och effektiv, men nuförtiden får den en lite obehaglig eftersmak då man minst sagt kan påstå att verkligheten imiterar dikten - ni som ser filmen förstår vad jag menar. Den andra historien är kanske den svagaste av de sex, som visserligen är underhållande men lite för kortfattad varför rollfigurerna och dess ageranden inte blir ordentligt underbyggda. Där finns heller inte mycket till överraskningar. Den tredje är riktigt bra, men spårar ur lite grand. Den fjärde är riktigt bra, och den sjätte ("Tills döden skiljer oss åt") överlägset bäst. Den femte, som direkt översatt fått titeln "Förslaget", är intressant och tänkvärt men engagerar inte riktigt - den har blivit lite för dialogstyrd, och känns också en smula överdriven.

Somliga av episoderna känns också lite för mörka och deprimerande, då man nästan tappar livslusten. Det gäller framförallt de tre första, medan de tre återstående får åtminstone några ljusglimtar. Det kan också upplevas lite tråkigt att inte nyttja långfilmsformatet genom att väva ihop berättelserna på något sätt, så att det tydligare känns som en film hellre än sex korta filmer. Den begränsade tid som läggs åt varje berättelse (med undantag av prologen ca 20 - 30 minuter) gör också att man inte hinner få någon bakgrund till rollfigurerna, och heller inte riktigt tillräckligt stort djup. Vi får i stort sett bara veta det allra viktigaste, och ibland kan jag tycka att det inte riktigt räcker. Jag tror att Wild Tales hade vunnit på att ta bort den andra berättelsen ("Råttorna") och istället kunna förlänga tiden för de övriga.

Fotot är förstklassigt, och filmen är oerhört vacker där nästan varje bildruta är som ett konstverk. Bildspråket är utmärkt utan att bli överdrivet originellt, och det finns gott om vackra vyer. Skådespelarinsatserna är överlag också mycket bra, där nästan samtliga gör allt som går och där det finns gott om talanger. Allra bäst är Erica Rivas, som är fullkomligt strålande som Romina i den sista episoden - en bättre rollprestation än hennes är svår att hitta. Ricardo Darín är också riktigt bra som Simon (inslaget "Bombita"), och María Marull är mycket bra och trovärdig som Isabel i den andra episoden.

Wild Tales är överlag en mycket bra och minnesvärd film, som visserligen mer känns som sex separata filmer än som en enda, men som kompenserar det genom mycket mörk humor, charm och en intensitet som är få filmer förunnade. Det är vackert och våldsamt, och filmen förblir fängslande från början till slut. Det är riktigt underhållande, samtidigt som det alltid finns en allvarlig underton och intressanta vardagliga problem som skildrats på ett lagom tillspetsat sätt. Tempot är snabbt och dialogen rapp, och därigenom blir det aldrig utdraget trots en ganska lång speltid. Men de olika berättelserna håller en lite ojämn klass, och medan de bästa är suveräna är de sämsta "bara" helt okej. Det är i och för sig en ovanligt hög lägstanivå, men är samtidigt lite tråkigt då det gör att det inte alltid blir lika engagerande eller berörande. Men trots bristerna är det här den bästa av de filmer jag hittills sett av årets Oscarsnominerade filmer för bästa utländska film, och i mina ögon borde den här ha vunnit framför den visserligen bra men inte lika imponerande Ida. Det är i alla fall en film väl värd att se för alla, och som utan tvekan förtjänar en hyfsat stabil åtta i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1 (smala svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV), medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen textning för hörselskadade. Då mina spanskakunskaper är närmast obefintliga kan jag tyvärr inte bedöma den svenska översättningen, men jag hittar i alla fall inget som verkar ologiskt. Textningen är tyvärr i minsta laget men är ändå hyfsat lättläst, fast tyvärr är kantlinjerna lite för tunna vilket gör texten svårläst vid de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som bonusmaterial hittar vi en 25 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, producenter och några av skådespelarna. Vi får veta en del matnyttigt, och flera av intervjuoffren säger onekligen en del intressant. Men jag tycker inte riktigt att inslaget går tillräckligt på djupet, utan det rör sig mycket om skryt över de inblandade samtidigt som vi inte får veta något om hur filmen spelats in eller liknande. Inslaget återges på spanska med engelsk text, och tyvärr finns ingen svensk text. Slutligen hittar vi också fem trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, och det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial.

Recensionen skriven: 1 september 2015
Senast uppdaterad: 2 september 2015

Recensionen har lästs 2778 gånger av 1536 personer, sedan den 1 september 2015