Tack till The Walt Disney Company Nordic för recensionsexemplaret
Will - James Wolk Ramona - Sigourney Weaver
Gail - Jamie Lee Curtis Mark - Victor Garber
Mormor Bunny - Betty White Ben - Billy Unger
Charlie - Sean Wing Tim - Kyle Bornheimer
Georgia - Kristin Chenoweth Taylor - Christine Lakin
Heather - Jenna Leigh Green Richie - Patrick Duffy

Den amerikanska regissören och producenten Andy Fickman har på senare år framförallt jobbat för Disney, och har blivit känd för mer eller mindre lättsamma filmer. Han regisserade den utmärkta She's the Man 2006, och har senare bl.a. gjort The Game Plan och Race to Witch Mountain (nyfilmatiseringen av den gamla Disney-pärlan från 1960-talet). Andy fortsätter med den genre han känner till bäst genom den Disney-producerade komedin You Again, där manuset skrivits av den långfilmsdebuterande författaren Moe Jelline vars enda tidigare verk var Gilmore Girls-skaparen Amy Sherman-Palladinos mycket kortlivade komediserie Love and Marriage från 1996. I Sveeige hade You Again biopremiär i begränsad skala i februari 2001, fem månader efter världspremiären i USA, och har nu släppts på DVD.

Under skoltiden var Marni oattraktiv och mobbad, och i synnerhet skolans hejarklack med den elaka mobbaren Joanna i spetsen gjorde hennes liv till en absolut mardröm. 8 år senare har Marni förvandlats till en framgångsrik PR-agent i Los Angeles, som just blivit befordrad till vice VD på PR-firmans New York-kontor. Men innan hon ska börja på sitt nya jobb ska hon resa hem till släkten, för att närvara på hennes storebror Wills bröllop. Marni ser fram emot bröllopet, fastän det gått så pass snabbt så att hon inte tidigare hunnit träffa hans blivande fru. Men Marni får en chock när hon inser att bruden råkar vara precis samma Joanna som gjorde hennes skoltid så hemsk. Nuförtiden verkar Joanna vara ett helgon, men Marni litar inte ett dugg på att hon verkligen har förändrats. Hennes mamma Gail försöker få Marni att komma över det, men Gail upptäcker snart att det är lättare sagt än gjort då Joannas faster Ramona också råkar vara Gails gamla rival från skoltiden...

You Again har en kul grundpremiss, och temat är absolut intressant. Jag kan tycka att manusförfattarna har förenklat mobbningsproblematiken en smula, men om man bara kommer över det så är det en trevlig och underhållande film som väntar. Det är charmigt, välgjort och riktigt roligt. Jag fick skratta ganska ofta, och det finns många roliga situationer och smarta repliker. Någon enorm skrattfest är det visserligen inte, och det är långt mellan de klockrena poängerna. Och jag hade inte haft något emot att skratta mer, men av småskratt nästan hela tiden kommer man trots allt ganska långt. Dock uppskattar jag inte de slapstick-element som förekommer, som känns malplacerade i sammanhanget även om det är få till antalet.

Samtidigt är You Again ingen renodlad komedi, utan det finns en del mer allvarliga och bitvis riktigt berörande scener, och det finns en intressant och seriös underton. Det uppskattar jag, och sådana här dramakomedier tycker jag generellt sett bättre om än renodlade komedier helt utan allvar. Filmen har en fin kompromiss mellan drama och humor, och lyckas överlag att balansera på ett övertygande sätt.

Problemet är att det då och då går lite för långt, då det blir lite för tillspetsat enbart för humorns skull och det börjar kännas mer tröttsamt än roligt. Det händer inte så ofta, men när det väl händer känns det lite för ansträngt och överdrivet. Framförallt tyckte jag att sidohistorien med Marnis mammas relation till Joannas faster blivit för mycket och känns ofta mer konstlad än rolig. Det är absolut en kul idé med liknande problem i flera generationer, men den sidohistorien har tagit upp lite för mycket plats och känns inte lika trovärdig som grundstoryn. Värst av allt är en överdriven och ärligt talat ganska poänglös scen i ett badrum, som verkligen borde ha klippts bort. Filmen hade vunnit på att minska ner och framförallt tona ner denna sidohistoria, för att istället ge mer plats åt grundstoryn.

För mobbningsproblematiken som sådan hade förtjänat ett större utrymme och att tas på större allvar än vad som faktiskt skett här, då det bitvis blir en smula förenklat. Självklart är det menat som en lättsam dramakomedi, och sådana filmer kan givetvis inte bli alltför djupblodande eller filosofiska, men det borde ändå ha gått att skildra det viktiga temat på ett lite mer rättvist sätt. Dessutom verkar manusförfattarna helt glömma bort sidohistorien med Marnis gamla tonårsförälskelse Charlie, som är intressant och inledningsvis ser ut att spela en viktig roll, men som senare nästan helt rinner ut i sanden. Det känns lite märkligt, och gör samtidigt att filmen överlag inte erbjuder alltför mycket romantik - lite egendomligt för en film som trots allt marknadsförts som en romantisk komedi...

Tyvärr förekommer en hel del klichéer och stereotypa karaktärer, men om man bara kommer över det så har i synnerhet Marni blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur som känns äkta. I synnerhet för alla som upplevt mobbning under skoltiden så är det lätt att relatera till Marni och förstå hur hon känner och tänker. Även Joanna, som inledningsvis framstår som väldigt platt och stereotyp, visar sig bli någorlunda mångbottnad och känns förhållandevis trovärdig. Jag uppskattar också Marnis mamma, medan pappan däremot blivit väldigt undangömd och inte tillhör någonting överhuvudtaget till storyn. Joannas faster Ramona har tyvärr blivit lite väl endimensionell, vilket också är tråkigt. Märkligast av allt är dock att brudgummen Will fått en så pass liten roll, och känns också ganska endimensionell. Även fast han är några år äldre än Marni och Joanna så känns det ändå inte helt trovärdigt att han verkligen inte märkt vad Joanna och hennes kumpaner gjorde mot Marni under skoltiden, men beroende på hur stor skolan är så kanske det inte är något alltför otroligt. Men av en komedi kan man givetvis inte förvänta sig djupa personbeskrivningar och avancerad karaktärsutveckling, så efter omständigheterna fungerar det mesta trots allt riktigt väl. Det är också ganska förutsägbart, men det kan man heller knappast anklaga en sådan här genre för, där nästan alla filmer är mer eller mindre förutsägbara.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt bildspråk som visserligen inte känns banbrytande men gör vad den ska och gör det bra. Det finns också en hel del bra och passande musik, även om jag inte tycker om alla låtval. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Kristen Bell är som vanligt lysande, och gör en utmärkt insats som Marni. Jag har varit mycket förtjust i Kristen ända sedan Veronica Mars, och här bevisar hon än en gång att hon klarar av alla genrer och nästan alla roller utan problem. Odette Yustman är också mycket bra som Joanna, och lyckas att väcka liv i den på papperet förhållandevis endimensionella karaktären på ett sällsynt lyckat sätt. Jamie Lee Curtis är bra som mamma Gail, medan Sigourney Weaver bitvis känns en smula malplacerad som Ramona. James Wolk gör vad han kan, men får verkligen inte mycket att arbeta med i en platt och märkligt nog ganska undangömd roll som Marnis bror och tillika brudgummen Will. Jag hade velat se mer av honom. Betty White är riktigt bra och rolig som mormodern.

Jag vet inte riktigt vad man ska tro om själva budskapet i You Again. Handlar det om att alla förtjänar en andra chans, eller att hämnas mot mobbare...? Egentligen bådadera samtidigt, och det kan kännas en smula motsägelsefullt. Och även fast det givetvis är sant att de flesta förtjänar en andra chans, så kan jag inte låta bli att känna att mobbningsproblematiken förenklats onödigt mycket. Trots allt kan mobbning under skoltiden orsaka stora psykiska ärr, så det känns fel att förenkla och nedtona den delen på det sätt som delvis har skett här. Men kanske läser jag in för mycket i en film som trots allt är menad som en lättsam dramakomedi, och tar man You Again för vad den egentligen är så blir man sannolikt inte besviken. För trots att det bitvis blir lite för mycket av allting, så är det riktigt roligt, charmigt och underhållande. Ingenting man lär tänka på långt i efterhand och filmen lär inte vinna någon Oscar i första taget, men som underhållning för stunden fungerar det utmärkt. Då det vid några tillfällen dessutom blir så gripande att det inte går att hålla tårarna borta, så är det svårt att kritisera filmen som trots allt har ett större djup än det först kan verka. Jag saknar någonting för att rättfärdiga ett högre betyg, men att You Again förtjänar en stabil sjua råder ingen som helst tvekan om, och den är väl värd att se för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 2,40:1, och håller hög kvalitet. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska, spanska och ryska, och dessutom finns ett ljudspår med syntolkning på engelska för synskadade - förmodligen inte alltför användbart i Sverige då det kräver mycket goda kunskaper i det engelska språket, men säkerligen mycket uppskattat i engelskspråkiga länder. Filmen är textad på 13 olika språk; däribland de skandinaviska språken samt engelska. Det finns både vanlig engelsk text och engelsk text för hörselskadade, vilket är uppskattat och där är Disney absolut ett föredöme. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, vilket är beklagligt men knappast ovanligt. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av en kort distributörsjingel och varningstexter på valt språk. Därefter visas en reklamfilm för HD-formatet Blu-Ray samt ett par trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stilren men endast engelskspråkig.

Som extramaterial finns först några bortklippta scener från filmen, med introduktioner av regissören Andy Fickman. De är småroliga och intressanta att se på, och jag uppskattar regissörens inledningar, men i slutändan tillför de tyvärr inte särskilt mycket. Vidare återfinns en rundvandring på inspelningsplatsen med filmens regissör, vilket bitvis är småkul men som tyvärr gjorts på ett lite för oseriöst sätt. Därefter finns ett lite egendomligt inslag, där tre av filmens skådespelare (Kristen Bell, Jamie Lee Curtis och Betty White) besvarar frågor från tittare. Småkul och annorlunda, men tillför inte särskilt mycket. Slutligen finns ett mycket märkligt inslag vid namn "Funny or Die" med en slags intervjur på inspelningsplatsen, som jag ärligt talat inte lyckas att se någon som helst poäng med. Allt extramaterial har svensk text, vilket är glädjande.

Recensionen skriven: 21 juli 2011
Senast uppdaterad: 22 juli 2011

Recensionen har lästs 3166 gånger av 1899 personer, sedan den 21 juli 2011