Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB
Molly - Kate Hudson Carl - Matt Dillon
Dupree - Owen Wilson Mr. Thompson - Michael Douglas
Neil - Seth Rogen Annie - Amanda Detmer
Toshi - Ralph Ting Tony - Todd Stashwick
Mark - Bill Hader

Dags för ännu en komedi med Owen Wilson i en av huvudrollerna - det känns som att vi sett en del sådana redan, men en till kan väl aldrig skada... Den här filmen gick på bio under titeln Du, jag och Dupree, men av någon anledning släpps den på DVD enbart under originaltiteln - om det är ett medvetet beslut, eller ett förbiseende i samband med designen av omslaget, låter jag vara osagt. Handlingen utspelas på en av Hawaiis öar, där vi får lära känna det nygifta paret Carl och Molly. Carl jobbar som arkitekt, och Molly som grundskolelärare. Allting går bra, fram tills dess att Carl får reda på att hans bästa vän Randy Dupree fått sparken från sitt jobb, och i samband med det också blivit vräkt från sin lägenhet. Han tvekar inte en sekund att erbjuda Dupree att bo hos honom och Molly i ett par dagar, utan att ens prata med sin fru om det. Med viss tvekan går Molly med på det, men de utlovade två dygnen blir allt fler och Dupree är inte särskilt engagerad i att skaffa något nytt jobb. Han föredrar att roa sig vid skateboard-rampen med barnen i kvarteret och se på TV (och t.o.m. beställa betalkanaler utan vare sig Carl eller Mollys vetskap eller medgivande!). Dupree är långt ifrån någon perfekt inneboende, och snart börjar både Molly och i synnerhet Carl att frustreras av det. Och inte blir saken bättre av att Carls chef på arkitektbyrån, som råkar vara Mollys pappa, inte är alltför förtjust över äktenskapet...

Mycket kan man beskylla den här filmen för att vara, men originell eller nyskapande är inte ett av dem. Vi har sett filmer med liknande tema vid ett flertal tidigare tillfällen, och egentligen är You, Me and Dupree inte unik på något sätt. Men det är inte alltid det behövs, som den här filmen är ett bra exempel på. Det är trots allt en rolig och underhållande film, som lyckas med sitt huvudsakliga syfte: att underhålla tittarna. Ibland behövs det helt enkelt inte mer än så, även om filmen inte var riktigt lika rolig som jag hade hoppats på. Visserligen får man småskratta vid ett stort antal tillfällen och även gapskratta vid något enstaka tillfälle; men de klockrena poängerna lyser med sin frånvaro och ibland blir det ganska glest mellan skämten. Att filmen är ganska förutsägbar och likaså de många stereotyperna och klichéerna kan jag hellre ha överseende med - det är trots allt väldigt många komedier som lider av samma problem. Djupsint blir filmen aldrig - långt ifrån - utan det är och förblir en lättsam och lättsint komedi. Dock inget fel med det; givetvis kan man inte fordra att alla filmer ska vara djupa och tänkvärda. Mot slutet blir dock filmen lite väl överdriven, och då sjunker trovärdigheten kraftigt. Det är beklagligt, då filmen under dess första timme känns ganska realistisk och vardaglig. Tyvärr sänker det helhetsintrycket något. De flesta av skådespelarinsatserna är lyckade, och i synnerhet Kate Hudson och Matt Dillon gör mycket imponerande rolltolkningar som Molly och Carl. Owen Wilson har aldrig tillhört mina favoritskådisar; han har en irriterande egenhet att spela över alltför ofta, och tyvärr gäller det även här. Dock spelar han inte över konstant, utan efter ett tag stabiliseras det hela och hans rolltolkning blir lite mer trovärdig. Tyvärr känns manuset lite ojämnt, och jag reagerar över att Carl verkar överreagera utan att vi egentligen får karaktärens motivation helt klart för oss. Är man kritiskt lagd, kan man också med all rätt klaga på en del lite tvivelaktiga och mossiga könsroller; men ärligt talat tycker jag inte att man kan fordra så mycket av en komedi. Trots allt lyckas filmen med sitt mål, och är trots vissa svackor ganska rolig och underhållande. Man får lära känna de flesta rollfigurer någorlunda, även om det överdrivna slutet och de många stereotyperna tyvärr gör att betyget stannar på en stark sexa.

DVD-utgåvan från Universal Pictures har bra bild- och ljudkvalitet, men utan att utmärka sig nämnvärt. Bilden är i Widescreen i formatet 1,85:1 (nästan fullskärm på en Widescreen-TV), och ljudet är i Dolby Digital 5.1 (på engelska samt ett dubbat ljudspår på ungerska). Filmen har vanlig textning på sju olika språk, däribland svenska, och därutöver finns engelsk text för hörselskadade. Någon vanlig engelsk text finns inte, men dessbättre är den engelska texten för hörselskadade inte alltför störande för hörande heller, och duger att användas. Någon svensk dövtextning syns inte till. När man matar in DVD-skivan, möts man av en omkring 20 sekunder lång Universal-jingel, som tyvärr inte går att hoppa förbi. Därefter kommer vi till språkvalsmeny, som följs av varningstexter och adress till den svenska distributören (som inte heller det går att hoppa över). Sedan kommer vi direkt till huvudmenyn, som är rörlig och effektfull, men tyvärr lite för brokig och rörig. Menyerna är på engelska. Något extramaterial återfinns tyvärr inte alls, något som är mycket tråkigt med tanke på att det faktiskt finns en del extramaterial (bl.a. kommentatorspår och bortklippta scener) i åtminstone en del andra utgåvor i världen, däribland den amerikanska region 1-utgåvan. Då DVD-utgåvan ges ut av Universal Pictures i de flesta länder i världen, och det därför rimligen inte kan finnas rättighetsskäl bakom bristen, så är det obegripligt varför vi i Skandinavien går miste om allt detta.

Recensionen skriven: 6 maj 2007
Senast uppdaterad: 6 maj 2007

Recensionen har lästs 3711 gånger av 1977 personer, sedan den 5 december 2007