Delaney - Craig Robinson Lester - Jason Mewes
Bubbles - Traci Lords Stacey - Katie Morgan
Deacon - Jeff Anderson Barry - Ricky Mabe
Brandon St. Randy - Justin Long Delaneys fru - Tisha Campbell-Martin

Seth Rogan & Elizabeth Banks
Bildkälla: Nordisk Film

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Kevin Smith blev känd som en av de första att blanda in sex och vulgära skämt i mainstream-filmer; innan Judd Apatow ens tänkt tanken. Kevin har bl.a. blivit känd för Jay and Silent Bob Strike Back< och Clerks, men har kommit lite i skymundan på senare år. Men nu är han tillbaka igen, med den åtminstone i USA mycket kontroversiella filmen Zack and Miri Make a Porno. Här handlar historien om de bästa vännerna och forna klasskamraterna Zack och Miri, som i flera år delat en lägenhet i Pittsburgh. De lever ett trivsamt liv som vänner, men har aldrig blivit mer än så. Men nu har Zack och Miri fått stora ekonomiska problem - de är luspanka, de små intäkterna från deras jobb räcker inte alls till att betala alla utgifter och när både deras elektricitet och vatten stängs av inser de att något måste göras. Efter en klassåterträff kommer Zack på den "lysande" idén att lösa deras ekonomiska problem genom att spela in egna porrfilmer och sälja. De samlar ihop en grupp mer eller mindre skickliga skådisar och deras kompisar får hjälpa till med det tekniska. Då Miri inte direkt ser fram emot att ha sex med främlingar inför kamera, så kommer de överens om att Zack hoppar in som skådis och har sex med Miri i filmen. Men det ställer till problem...

Grundidén bakom Zack and Miri Make a Porno är utan tvekan originell och udda, och här skildras porrbranschen på ett betydligt mer glamouröst och sagoaktigt sätt än i de flesta andra filmer. Trovärdigheten är knappast den högsta, men här är det inte direkt realism som producenterna haft i åtanke. I grund och botten är det en tunn story, och egentligen händer inte så mycket under filmens gång. Men manusförfattaren och regissören Kevin Smith har gjort sitt bästa för att få oss att glömma det, genom en del vändningar, ett smart upplägg och en förvånansvärt intressant historia. Därför har filmen blivit djupare än det först verkar, och egentligen är det inte porr som är huvudtemat i historien fastän det vid en första anblick kan verka så. Förväntar man sig en porrfilm lär man bli besviken, för trots storyn får vi inte se särskilt mycket naket. Längre än till nakna kvinnobröst i ett fåtal scener går det aldrig, och man kan hitta mer nakenscener i många andra mainstream-filmer. Trots det lite kontroversiella temat har det därför inte blivit alltför vågat. Ibland känns det lite konstlat men överlag är det ändå positivt, då jag inte anser att man bör blanda in mer nakenhet än vad som krävs av handlingen. Både Zack och Miri har blivit förvånansvärt mångbottnade och substansfyllda rollfigurer, och vi får lära känna dessa båda vänner riktigt väl. Bland birollerna är det inte lika gott ställt; där handlar det om tämligen ytliga och endimensionella karaktärer, vilket är beklagligt men knappast förvånande. Det är också en ganska rolig film, och jag skrattade vid ett flertal tillfällen. Samtidigt är det dock långt ifrån Judd Apatows generellt höga klass med lite mer intelligent humor, och de klockrena poängerna lyser nästan helt med sin frånvaro. Enstaka scener är visserligen ofantligt roliga, men ett fåtal andra känns mer pinsamma än humoristiska.

Dialogen kommer heller inte upp i samma klass som vi blivit bortskämd med av Judd Apatows filmer, utan ibland känns det ganska konstlat med en rytm på replikerna som inte blivit helt naturliga. Slutet känns också lite tillrättalagt och plötsligt, och Kevin Smith borde ha lagt ner lite mer tid på ett naturligt slut. Så visst har jag viss förståelse för de recensenter som närmast sågat filmen längs fotknölarna. Men samtidigt kan man inte förneka att Zack and Miri Make a Porno har ett större djup än det först verkar, och har en värme och charm som trots allt är ganska sällsynt. Manusförfattaren har blandat in lagom mycket romantik, så att det blivit en söt och lagom oskuldsfull film. Filmen har också ett vettigt budskap, även om trovärdigheten lämnar en hel del övrigt att önska. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Seth Rogen och Elizabeth Banks agerar båda starkt och naturtroget. De lär nog inte vinna någon Oscar i första taget, men gör realistiska rolltolkningar som absolut fyller sin funktion. De har också mycket övertygande personkemi, vilket förhöjer helhetsintrycket. Bland birollerna gör alla sitt jobb; varken mer eller mindre. Man kan fråga sig behovet av att ta in porrstjärnan Traci Lords i rollen som skådisen Bubbles, då hon vare sig uppvisar mycket nakenhet eller gör något som inte de flesta skådisar skulle klara av. Men trots allt är hon en fullt godkänd skådis, och spelar någorlunda naturligt. Fotot och bildspråket är fullt godkänt, men utan att lämna något bestående intryck. Zack and Miri Make a Porno lär inte gå till historien som något storslaget mästerverk, men har trots allt en del substans och är en charmig och underhållande film. Perfekt om man bara vill lägga ner ett par timmar, utan alltför mycket tankeverksamhet. Jag önskar att Kevin Smith kunnat lägga ner lite mer tid på mer naturlig dialog och ännu mer skämt, men trots allt är det en film som kan rekommenderas för de flesta, och som betygsmässigt räcker till en svag sjua.

Recensionen skriven: 18 juni 2009
Senast uppdaterad: 19 juni 2009

Recensionen har lästs 4143 gånger av 2292 personer, sedan den 18 juni 2009