Åsna - Ty Olsson Luca - Michael Adamthwaite
Cornelia - Judy Greer Lake - Sara Canning
Preacher - Gabriel Chavarria Koba - Toby Kebbell
Winter - Aleks Paunovic Cornelius - Devyn Dalton
Kaptenen - Roger Cross Lang - Mercedes de la Zerda
Blue Eyes - Max Lloyd-Jones Spear - Alessandro Juliani

Det har gått två år sedan händelserna i Apornas planet - Uppgörelsen, och gruppen med intelligenta apor som leds av apan Caesar är i krig mot den lilla mängd människor som fortfarande lever efter det artificiella virus som utplånat stora delar av jordens befolkning. Många apor har dött, och den undanträngda flocken inser att den slutliga striden är nära. Allt når sitt kulmen när en brutal överste kommer till apflocken och lyckas att döda Caesars son. Översten har heller inga planer på att sluta förrän varenda apa i världen är död; och skulle en och annan människa dö på kuppen gör det inte heller så mycket. Caesar, som alltid förespråkat samarbete med människorna, vill nu ha hämnd. Tillsammans med några utvalda apor beger han sig på jakt efter översten, och på vägen stöter de på en stum flicka vars pappa blivit dödad; och apan Maurice bestämmer sig för att ta med sig flickan på väg mot den stora striden.

Den första filmen i den nya omgången, Apornas planet - (R)evolution, var en bra film; medan uppföljaren Apornas planet - Uppgörelsen var sämre men dock ändå hyfsad. Därför hade jag blandade känslor när jag nu satte mig ner i biofåtöljen för att se den tredje och (gissningsvis) sista filmen i serien, men glädjande nog är Apornas planet - Striden en bra film. Storyn är intressant och genomarbetad, och trots titeln är det långt ifrån bara strider som det handlar om. Det här är en ganska rak fortsättning på den andra filmen, och således är det en klar fördel att ha sett båda de två tidigare filmerna innan man ser denna. Men det finns i alla fall en kortfattad textintroduktion i början av filmen, där vi får veta det mest nödvändiga via några textskyltar.

Tyvärr handlar det återigen om helt nya mänskliga rollfigurer, och det är lite synd att alla tre filmerna har helt olika mänskliga rollfigurer där enbart några av aporna är de enda som syns till i alla filmerna. Det gör att den röda tråden blir något lidande, och jag hade gärna återsett huvudrollerna från antingen den första eller andra filmen. Men det är en intressant och fascinerande intrig, och här finns ett påtagligt djup - mer än i den förra filmen.

Det har blivit engagerande, och intresset hålls vid liv hela tiden. Det är charmigt, och det finns lite humor. Samtidigt är det en spännande film, som har en tacksam intensitet - det händer något nästan hela tiden, men det blir aldrig för intensivt, utan det förekommer lugnare stunder så man hinner tänka till. Jag uppskattar också att filmteamet aldrig fokuserar på actionsekvenser enbart för sakens skull, utan den action som förekommer är berättigad av handlingen. Regissören frossar aldrig i specialeffekter eller storslagna actionscener, på samma sätt som blivit alltför vanligt på annat håll nuförtiden.

Dock är det olyckligt att den här filmen har betydligt färre mångfacetterade mänskliga rollfigurer än de tidigare filmerna i serien, och den enda människan som får någon form av djup är den lilla stumma flickan som aporna kallar för Nova. Hon är i och för sig ett värdefullt tillskott, men därutöver är alla människor endimensionella och stereotypa. Värst är det med översten, som är det mest ondskefulla och stereotypa som världen någonsin har skådat, och som framstår som spritt språngande galen. Han får aldrig minsta lilla substans eller nyans, och det är omöjligt att göra annat än hata människan.

Tyvärr resulterar det i att Apornas planet - Striden blivit mer svartvit än de tidigare. Förut kunde man se både människornas och apornas perspektiv, men här är det uppenbart att aporna är goda och människorna är onda. Visserligen inte riktigt alla människor, men tillräckligt så att det ska upplevas mer enkelspårigt och mindre nyanserat än i de tidigare två filmerna. För det är egentligen bara Nova som är undantaget, medan alla andra människor framstår som galna och/eller onda. Filmen är också i längsta laget, och trots en relativt omfattande intrig är 2 timmar 22 minuter i saftigaste laget. Några scener pågår lite för länge för sitt eget bästa, och filmen hade nog vunnit på att kortas ned med runt en kvart för att få ett lite högre tempo.

Det förekommer också en och annan logisk lucka, även inom filmens egen premiss. Bland annat har jag lite svårt att köpa varför vissa apor talar fullgod engelska; medan de flesta andra kommunicerar med teckenspråk. Trots allt har ju inte talförmåga något med intelligensen att göra, så jag har svårt att se varför man plötsligt kan tala bara av att ha blivit överintelligent. Jag är också kluven till den nya rollfiguren Stygg Apa, som visserligen är rolig men som inte får något vidare djup utan som mest fungerar som så kallad "comic relief".

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk kombinerat med en del vackra vyer. Specialeffekterna är också utmärkta, och det märks att det är först nu som tekniken till fullo är mogen; då de datoranimerade aporna faktiskt ser äkta ut. Skådespelarinsatserna är bra, och Andy Serkis gör en imponerande insats som apan Caesar; som åstadkommits via så kallad "motion capture"-teknik. Amiah Miller är ett riktigt fynd som flickan Nova, och lyckas att väcka intresse och frambringa många nyanser trots att hon inte har en enda replik. Woody Harrelson är dock sämre än väntat som översten, och balanserar hela tiden på gränsen till överspel; och passerar ibland gränsen. Lite mer än så brukar man kunna förvänta sig av en så utmärkt skådespelare.

Apornas planet - Striden är en bra film, som är underhållande, djupsint och spännande. Det är välgjort, och här finns både spänning, värme och humor. Det är förvånansvärt djupsint, men paradoxalt nog är filmen också mer endimensionell än de förra två filmerna. Då handlade det åtminstone delvis om att förstå både människors och apors perspektiv, vilket även byggdes upp med starka och nyanserade mänskliga rollfigurer. Förutom den lilla flickan Nova är den stilen som bortblåst här, där alla människor framstår som helt igenom onda och galna. Det är olyckligt, då filmen förutom det är både djupsint och fängslande. Det är just den här mer svartvita stilen som är det enda som gör att Apornas planet - Striden inte automatiskt är den bästa i trilogin, för i övrigt är filmen överlägsen båda de två tidigare filmerna. Genom den viktiga detaljen föredrar jag nog fortfarande den första filmen från 2011, men det här är ändå en bra film som är väl värd att se för alla som uppskattade någon av de två tidigare filmerna.

Recensionen skriven: 13 juli 2017
Senast uppdaterad: 13 juli 2017

Recensionen har lästs 2723 gånger av 1563 personer, sedan den 13 juli 2017