Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Michael - Jason Bateman Lindsay - Portia de Rossi
George-Michael - Michael Cera Maeby - Alia Shawkat
Tobias - David Cross Lucille - Jessica Walter
Gob - Will Arnett Buster - Tony Hale
George Bluth Sr/Oscar - Jeffrey Tambor

Den kritikerrosade komediserien Arrested Development, som i USA visats på TV-kanalen Fox, har gått i tre säsonger och har vunnit flera priser. Men några imponerade tittarsiffror har serien inte uppvisat, och nu är seriens framtid mycket oviss. I Sverige visas serien på TV4, som ursprungligen kallade serien "Firma ruffel och bygg" (?!), men som efter tre avsnitt tog sitt förnuft till fånga och övergick till seriens originaltitel - lite sent påtänkt, kan tyckas... Men nu har i alla fall seriens andra säsong släppts på DVD i Skandinavien, och det är hög tid att ta en titt på den. Den här säsongen är dock kortare än den första, och består bara av 18 avsnitt.

I centrum står familjen Bluth och i synnerhet Michael. Seriens första säsong inleddes med att Michaels pappa hamnade i fängelse efter en del tvivelaktiga affärer, och Michael fick då överta ansvaret för firman. Samtidigt hade Michael inget annat val än att låta hans släkt flytta in hos honom och hans son; och det är inte alltid helt enkelt. Nu när andra säsongen inleds har Michaels pappa rymt från fängelset, och Michael bestämmer sig för att sticka från stan tillsammans med sonen George-Michael och överge släkten. Men de blir stoppade av polisen, som misstänker att Michael haft något med sin pappas flykt att göra...

Den här säsongen fortsätter att hålla ungefär samma klass som den första säsongen, och det mesta är sig likt. En förändring är att det nu finns lite fler s.k. story arcs, d.v.s. genomgripande stories igenom många avsnitt - många avsnitt är alltså inte riktigt lika fristående som de i den första säsongen. Storyn har också blivit lite mer extrem och otrovärdig; men för den här serien är jag inte säker på om det är en fördel eller nackdel. En annan skillnad gentemot säsong 1 är att "smakproven" på nästa avsnitt ("On the next Arrested Development...") nu ibland har en viss koppling till nästa avsnitt, och inte är helt ovidkommande som det var i säsong 1. Om man ser till reaktioner på forum och i andra recensioner, så verkar det som att det här är en serie som folk antingen älskar eller hatar - och det är förståeligt, för den har onekligen en annorlunda slags humor och liknar inte direkt traditionella komediserier. Själv ställer jag mig någonstans mitt emellan, även om det positiva väger över. Det är en trevlig, intelligent och välgjord serie; med väl utvecklade karaktärsbeskrivningar och lagom karaktärsutveckling igenom avsnitten.

Det finns inga publikskratt i bakgrunden, då serien - till skillnad från de flesta andra komediserier - inte är inspelad inför publik. Den är inspelad med handkameror, vilket ger en annorlunda känsla; men som passar serien riktigt väl. Humorn varierar mellan medelmåttig och klockrena höjdare, men de flesta avsnitt har åtminstone några poänger som är riktigt roliga. Dock finns det roligare komediserier, och periodvis är det inte riktigt en sån serie som man skrattar högt av. Men helhetsintrycket är ändå positivt - det är en annorlunda och intelligent komediserie, periodvis mycket rolig och i mina ögon definitivt värd att ses. Men då smaken varierar så mycket vid den här sortens serier, kan jag inte med gott samvete rekommendera alla att köpa DVD-boxen "i blindo". Om du inte har sett serien innan, så prova först att se ett par avsnitt av den (exempelvis på TV), så att du vet om du tycker om den sortens serier. Visserligen är såna här serier inte helt rättvisa att bedöma utifrån enstaka avsnitt, då man egentligen behöver se hela serien för att till fullo uppskatta den, men det ger åtminstone en viss fingervisning. I dagsläget är också säsong 2-boxen orimligt dyr på många håll, varför det kan vara en idé att avvakta med att köpa den tills priserna går ner...

DVD-utgåvan kommer i ett M-lock-fodral (vanligt keep-case, fast dubbelt så tjockt) och består av tre skivor. Skivorna har anamorfisk bredbild i 1,78:1 samt ljudspår på engelska och franska i Dolby Digital 5.1. Textning finns på svenska, holländska och franska, samt engelska för hörselskadade. Någon textning på de andra skandinaviska språken finns alltså inte, och heller ingen svensk text för hörselskadade. För att vara en TV-serie, håller både ljud och bild god kvalitet. Alla skivorna inleds med alltid lika irriterande anti-piratpropaganda, bestående av en amerikansk spott på 48 sekunder (som går att hoppa förbi) följt av svenska varningstexter på 5 sekunder (som inte kan hoppas förbi). Därefter visas Fox-vinjett, innan vi kommer till huvudmenyn; som tyvärr bara finns på engelska. Eftersom det inte automatiskt visas någon språkvalsmeny, innebär detta att man - för att få något annat än engelskt tal utan text - själv måste gå in i språkvalsmenyn från huvudmenyn. För de som inte kan engelska, är det kanske inte alltför enkelt... Menyn är effektfull, med färgade plattor bakom alternativen som visar vilket som är valt, samt bilder från de olika avsnitten vid avsnittsval. Tyvärr verkar dock de färgade plattorna inte alltid täcka in alternativen i fråga, utan är av varierande och ologisk storlek. Huruvida detta är avsiktligt eller en miss vet jag inte, men jag skulle gissa på det sistnämnda. Som extramaterial finns en tre minuter lång sammanfattning av seriens första säsong, samt bortklippta scener till de flesta avsnitt. Dessutom finns kommentatorspår till tre olika avsnitt med bl.a. seriens producent samt flera av skådespelarna. Dessa är hyfsat intressanta, men blir lite för röriga då det är så många personer som pratar. Extramaterialet är märkligt nog textat på holländska och franska, men varken svenska eller engelska. Visserligen hade ju säsong 1-boxen inte heller någon svensk text på extramaterialet, men då fanns i alla fall engelsk text - något som alltså inte finns med här. Kanske det beror på att Sverige inte längre delar samma utgåva som England och Australien, vilket var fallet med den första säsongens DVD-box... Säsong 1-boxen hade också betydligt mer extramaterial, som gör att den här boxen blir lite av en besvikelse.

Recensionen skriven: 11 maj 2006
Senast uppdaterad: 12 maj 2006

Recensionen har lästs 3871 gånger av 2257 personer, sedan den 5 december 2007