Maria - Ariane Labed Moussa - Michael K. Williams
Emir - Matias Padin Varela Lin - Michelle Lin
Joseph Lynch - Brendan Gleeson Mary Lynch - Essie Davis
Benedicto - Carlos Bardem McGowen - Denis Ménochet
Samia - Crystal Clarke Nathan - Callum Turner
Sultan Muhammad XII - Khalid Abdalla Tomas de Torquemada - Javier Gutiérrez

I Texas har Callum Lynch dömts för mord, och avrättas i ett fängelse. Strax därpå vaknar han upp fullt frisk - forskaren Sofia Rikkin har fejkat hans död och fört honom till ett forskningslaboratorium i Madrid. Callum råkar nämligen vara den enda levande ättlingen till Assassinernas Aguilar, som dog för flera hundra år sedan och som var den sista personen som visste var Edenäpplet fanns; ett äpple som innehåller nyckeln till fri vilja. Sofia förklarar för Callum att hon vill hitta äpplet för att kunna utrota våld i världen, och behöver därför hans hjälp - detta genom att koppla hans medvetande till en enorm maskin kallad Animus, där Callum kan genomleva alla händelser som Aguilar upplevde innan han dog. Men Sofia och i synnerhet hennes pappa Alan bryr sig inte bara om att stoppa våld - de råkar nämligen tillhöra Tempelherreorden, som i sekler varit rivaler till Assassinerna, och är framförallt ute efter att stoppa fri vilja...

Jag har aldrig spelat något av de dussintal Assassin's Creed-spel, och ärligt talat har jag knappast spelat ett enda datorspel det senaste decenniet. Det är förstås inte den bästa förutsättningen, och förmodligen vore det en fördel för att förstå filmen att ha datorspelen i färskt minne. Med det sagt är dock Assassin's Creed en helt okej film. Den har en intressant story, men är också ganska invecklad och åtminstone för oss som inte spelat spelen så är det inte helt enkelt att få ett tydligt grepp om allting. Den enda förklaring vi får är en snabb skriftlig prolog (rullande texter á la Star Wars), och det räcker inte riktigt till.

Filmen lyckas inte ens riktigt att förklara Assassinerna och tempelorden, och dess rivalitet; och det är trots allt en förutsättning för att förstå någonting. Det är med andra ord en klar fördel att ha spelat datorspelen, eller åtminstone ha läst på om spelens intrig innan man ser filmen. Jag hade åtminstone läst på en aning om spelen innan, och även fast min kunskap inte riktigt var tillräcklig så var det ändå betydligt bättre än ingenting.

Om man kommer över det, så är det en ganska underhållande film. Här finns en del djup, samtidigt som det är fartfyllt och underhållande. Det har blivit en hyfsat engagerande film, och överlag hålls intresset vid liv. Här finns mycket action, men samtidigt finns det poänger bakom det mesta och ett visst djup. Det är med andra ord inte bara action för sakens skull, utan här finns också djupare meningar. Det är intensivt, och det händer något hela tiden. Det är också hyfsat spännande, trots att ungefär halva filmen rör sig om tillbakablickar från 1400-talet och således inget som karaktärerna i nutid utsätts för någon större fara på grund av.

Men manuset hade nog behövt en och annan genomsyn, för i synnerhet för oss som inte är bekanta med spelen är det åtminstone bitvis mer än lovligt invecklat och rörigt. Vi får knappt ens veta det allra nödvändigaste om Assassinerna och tempelorden, och själva Äpplet som allt kretsar kring får vi bara veta en enda mening om. Lite mer än så hade behövts för att faktiskt få en chans att begripa vad som pågår, och ibland blir det alldeles för komplicerat.

Periodvis blir det också lite för mycket våldsfrosseri, då det känns som att meningen mest är att visa upp så mycket våld och action som möjligt; vare sig det faktiskt är relevant för handlingen eller inte. Det sker på bekostnad av karaktärsutveckling, som det blivit lite si och så med. Cal hinner i och för sig få en del nyanser och har blivit en hyfsat intressant rollfigur, men hans 1400-tals alter ego Aguilar får vi knappt veta någonting om - han är och förblir ett mysterium, och trots många tillbakablickar från 1400-talet får vi ändå knappt veta någonting om honom. De flesta andra rollfigurer känns också kraftigt underutvecklade, och så även Sofia som inledningsvis känns intressant men som vi inte får veta tillräckligt mycket om.

Däremot är det glädjande att scenerna i 1400-talets Spanien faktiskt är uteslutande på spanska, vilket utgör ungefär halva filmens speltid. Det gör under för trovärdigheten, och det är mycket glädjande med en huvudsakligen amerikansk film som faktiskt tänker på trovärdigheten istället för att låta alla tala engelska; såsom annars nästan alltid brukar vara fallet. Visserligen utspelas i och för sig resten av filmen (som är på engelska) till största delen i Madrid, men då det till största andelen verkar handla om amerikaner kan man köpa det.

Fotot är snyggt, och specialeffekterna övertygar. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Michael Fassbender är riktigt bra som både Cal och Aguilar, och gör trovärdiga och övertygande rollprestationerna. Dock verkar hans spanska inte vara världens bästa, vilket man märker av i 1400-talsscenerna, men det får man väl kanske ha överseende med - trots allt är det knappast världens lättaste att hitta någon som både talar felfri spanska och dessutom engelska utan brytning. Marion Cotillard är bra som Sofia, och gör vad som går av den tyvärr lite för underutvecklade rollen. Jeremy Irons är bra som hennes pappa, men är ännu mer underutvecklad och fungerar i stort sett bara som typisk antagonist.

Assassin's Creed är en välgjord och helt okej film, men som uppenbarligen riktar sig huvudsakligen till alla som är väl bevandrade i spelen. Det känns märkligt att nästan helt utesluta alla som inte spelat spelen, då intrigen är så invecklad att man annars får stora svårigheter att hänga med. Det är också tråkigt att filmteamet valt att fokusera på action och våld på bekostnad av karaktärsutveckling, men trots bristerna är det ändå en ganska underhållande och trevlig film. Därför duger den gott som underhållning för stunden, men jag hade önskat mig lite mer för att få en mer minnesvärd och djupsint film. Efter moget övervägande nöjer jag mig med en ganska stark sexa i betyg, och det är ju i och för sig inte så tokigt, men samtidigt tråkigt då det hade kunnat bli så mycket bättre med lite finslipning av manuset.

Jag såg filmen i 3D-version, men kan tyvärr inte påstå att jag blev särskilt imponerad över 3D-effekterna. Här finns i och för sig en hyfsad djupkänsla och i synnerhet några kameraåkningar är riktigt häftiga, men längre än så går det inte och i majoriteten av alla scener tänkte jag knappt på någon 3D alls. Det kan bero på att eftertexterna avslöjar att filmen, i likhet med de flesta andra filmer, faktiskt inte är inspelad i 3D utan är inspelad i 2D och efterkonverterad till 3D.

Recensionen skriven: 10 januari 2017
Senast uppdaterad: 10 januari 2017

Recensionen har lästs 2588 gånger av 1448 personer, sedan den 10 januari 2017