Vricke - Melker Duberg Gnate - Linus Wahlgren
Blinky Bills mamma - Tuvalisa Rangström Blinky Bills pappa - Adam Fietz
Vombo - Joel Snickars Klös - Christoffer Nordenrot
Michelle - Yasmine Garbi Isabelle - Hanna Dorsin
George - Olof Ramel Marina - Alice Sjöberg Brise
Robert - Tobias Persson Poffe - Christian Hedlund

Den busiga och lekfulla koalan Blinky Bill har växt upp i det vackra och fridfulla Gröna Dal (eller Gröndal, som dalen hette i de svenska dubbningarna av Yoram Gross äldre TV-serierna från 1993 och 1994). För ett år sedan gav sig hans orädda pappa Bill ut på upptäcktsfärd, och har sedan dess aldrig kommit tillbaka. De flesta tror att han är död sedan länge, och därför är Blinkys mamma bekymrad över att Blinky så ofta ställer till det för sig. Men Blinky vill hitta sin pappa, och ta reda på vad som egentligen hänt honom. Till råga på allt har ödlan Gnate nu också tagit makten över Gröna Dal och bestämt sig för att utse sig själv till kung; och på kuppen sparka ut Blinky och hans mamma från trädet de alltid bott i - och utan Blinkys pappa vågar ingen säga emot Gnate. Blinky bestämmer sig därför för att bege sig ut utanför dalen, för att hitta åt sin pappa. Det blir en lång och farofylld resa, och på vägen kommer han i kontakt med koalan Stolla (eller Nutsy i original) som vuxit upp i djurpark.

Blinky Bill har underhållit i synnerhet australiensare i många decennier; ända sedan Dorothy Walls barnbok från 1939. Den klassiska TV-serien Blinky Bill på 1990-talet (eller egentligen TV-serierna i plural) - som i Skandinavien sänts på TV3 och FilmNet - var väldigt bra och välgjord, som håller utmärkt än idag. TV-serien Blinky Bills bravader från 2017 är helt okej, men når tyvärr inte upp i samma höga klass som 1990-talsserien. Blinky Bill - Filmen är egentligen en slags långfilmslång pilot och inledning till nyss nämnda serie, men till Skandinavien har filmen av någon märklig anledning kommit fyra år "för sent" så att TV-serien redan hunnit sändas i drygt ett år på SVT. Det gör dock inte så mycket, då filmen ändå står hyfsat på egna ben och fungerar vare sig man sett SVT-serien eller inte.

Blinky Bill - Filmen är i alla fall en bra och underhållande film, som har en intressant story och dessutom många charmiga rollfigurer. För alla oss som älskade 1990-talsserien får vi återse våra älskade rollfigurer därifrån, såsom Blinky Bill, Nutsy, Marcia, m.fl.; samtidigt som det också introduceras flera nya rollfigurer som inte fanns med på 1990-talet. Vissa av de nytillkomna rollfigurerna är intressanta, medan andra mer är störande; och jag tycker inte riktigt att de får samma nyanser eller djup som de figurer som funnits med längre. Somliga får dock lite fler nyanser om man bemödar sig med att se hela den datoranimerade TV-serien, men det kan man väl kanske inte riktigt fordra av en biopublik.

Det är i alla fall en riktigt underhållande film, och här finns rikligt med charm och en hel del humor. Man får sällan skratta högt, men det räcker i alla fall till ganska många småfniss där man ler eller skrattar lite grand under många scener. Det räcker ganska långt, och det är få animerade serier som har så här mycket charm. Det är också kul att få återse i synnerhet Blinky Bill och Nutsy/Stolla, som jag verkligen har saknat under de många år som gått mellan 1990-talsserien och till dess att SVT började sända den nya serien 2018.

Filmen har också en intressant och genomarbetad story, med ett bra budskap och där det finns ett visst djup men utan att släppa den lättsamma stilen med underhållning för stunden. Därför fungerar filmen bra både för barn och vuxna, även fast den huvudsakligen ändå riktar sig till den yngre publiken. Egentligen fungerade 1990-talsserierna ännu bättre för både barn och vuxna, men det fungerar helt okej även här och även vuxna får fullt utbyte av filmen.

På gott och ont har Blinky Bill - Filmen ett högt tempo och en tacksam intensitet, där det händer något hela tiden. Faktum är att filmen har ett rafflande tempo, där det aldrig blir en enda lugn stund utan där det är full fart framåt från början till slut. På så sätt blir det aldrig segt eller tråkigt, och man har kul hela tiden. Det gör också att det ofta blir riktigt spännande, och det är en fängslande film där man aldrig vågar släppa blicken från bioduken. Det är också många kul scener, och det är bra gjort att få till så pass många actionsekvenser utan att det för den skull blir oengagerande och utan att tappa fokus på rollfigurerna; på samma sätt som alltför ofta annars blir fallet.

Problemet är bara det att det blir lite för mycket av det goda, då man aldrig får en chans att hinna andas ut eller reflektera över det man sett. Istället är det ett rasande tempo från ett äventyr till nästa; något som fungerar bra i en TV-serie men som i långfilmsformat gör att man nästan blir slut av att se på filmen. Det hade onekligen inte skadat med ett lite lugnare tempo, där man faktiskt hinner fundera över vad man just sett innan nästa storslagna actionsekvens börjar. Det är en stor skillnad gentemot 1990-talsserien, som hade ett betydligt lugnare tempo där det hände mindre men ändå tillräckligt mycket. Kanske är dagens barn inte van vid så lugna serier, så att man i dagens läge kräver ett högre tempo...? Eller så har manusförfattarna helt enkelt underskattat dagens barn, så att de trots allt inte har något emot ett lite lägre tempo med eftertanke. Till följd av det höga tempot blir det ibland också något rörigt, och den röda tråden blir bitvis lidande.

Det är också lite synd att den här filmen, i likhet med TV-serien, mer satsar på underhållning för stunden och inte får till samma djup eller budskap som 1990-talsserien. På den tiden handlade ju Blinky Bill mycket om miljöförstöring, skövling och dylikt, och det är ämnen som hade legat ännu bättre i tiden nu än då. Så då känns det lite märkligt att istället satsa mer på underhållning, istället för större frågor. De budskap som finns är istället mer personliga och lågmälda, utan att ta upp några större frågor/ämnen; på gott och ont.

Datoranimationen är välgjord, och filmen har en snygg animation som har en slags "3D-liknande"-stil, som fungerar ganska bra i sammanhanget. Det är långt ifrån någon Pixar-klass, och jag föredrar ändå den klassiska handanimationen från 1990-talsserierna med Blinky Bill, men rollfigurerna ser i alla fall ut som man förväntar sig och för att komma från ett okänt australiensiskt filmbolag är animationen över förväntan. Men det är synd att inte kunnat bibehålla den fina klassiska handanimationen från 1990-talet, som trots att även den kom från ett okänt australiensiskt filmbolag var minst sagt svårslagen. Det är också tråkigt att vi inte får höra det fina minnesvärda ledmotivet från 1990-talsserierna (som på engelska gått under namnet "Hey Hey Blinky Bill"). Visserligen hävdas det att det nya ledmotivet under eftertexterna bygger på det gamla ledmotivet, men det måste i så fall vara oerhört löst...

Blinky Bill - Filmen är en bra film, som är välgjord och underhållande. Här finns en kul premiss, med en del referenser till de gamla serierna men utan att de tar överhanden. Det är charmigt och humoristiskt, och även fast man sällan skrattar högt så räcker det till ganska många småfniss; och dessutom är det riktigt spännande även för oss vuxna. Det är bara synd att filmen bara har ett enda tempo - maximalt - så att man aldrig får en tid att andas ut eller fundera över vad man sett; då det hela tiden händer någonting nytt. Det är också en fördel om man sett de gamla 1990-talsserierna, i och med att en del av rollfigurerna inte får alltför mycket till introduktion utan manusförfattarna tycks förutsätta att man känner till alla; inklusive de som inte ens varit med på 1990-talet... Det hade alltså kunnat bli bättre, med finslipning av manuset och ett lite lugnare tempo, men det är ändå en bra film som är väl värd att se för både barn och vuxna; och i alla fall en del av bristerna lär barn förmodligen inte reagera nämnvärt över. Tyvärr hade jag dock inte möjlighet att ta med något barn till pressvisningen, så jag kan inte avgöra med säkerhet vad barn skulle tycka. Men för min del stannar i alla fall betyget på en hyfsat stabil sjua.

Precis som TV-serien Blinky Bills bravader på SVT är det Eurotroll som dubbat filmen, som Jonas Jakobsen regisserat och Bittan Norman översatt. De flesta rollfigurer spelas av samma skådespelare som i Blinky Bills bravader, men däremot är inte en enda gemensam från dubbningarna av 1990-talsserierna Blinky Bill. Blinky Bill spelas av Sam Molavi, som gör en bra insats och låter ganska lik originalrösten. Amy Deasismont (tidigare känd som Amy Diamond) är också utmärkt som Stolla (Nutsy), och gör en stark och imponerande rollprestation. Melker Duberg är också bra som Vricke, och Linus Wahlgren är utmärkt som Gnate. Tuvalisa Rangström är bra som Blinkys mamma, och är även hon gemensam från TV-serien. Vombo spelas här av Joel Snickars, som inte verkar ha gjort samma rollfigur i 2017 års TV-serie (fast vem som spelade rollen där vet jag tyvärr inte i skrivande stund). Alla talar med bra eller utmärkt inlevelse, men fastän jag ärligt talat inte hade förväntat mig det så tycker jag ändå det är lite synd att inte få återhöra någon av rösterna från 1990-talsserierna.

Blinky Bill - Filmen inte gått upp i originalversion på svenska biografer har jag tyvärr inte haft någon möjlighet att se den, eller jämföra med den svenska dubbningen. Således kan jag alltså bara bedöma den svenska dubbningen på egen hand. Översättningen verkar dock vara bra, och jag kunde inte hitta något som tyder på översättningsfel. Men tyvärr verkar det som att Bittan Norman inte ens sett dubbningarna av 1990-talsserierna, så jämfört med dem förekommer flera kontinuitetsproblem. Bland annat ska ju Green Patch Hill förstås heta Gröndal (som den hette på 1990-talet) och inte Gröna Dal. Ett ännu större problem är att Nutsy här ändrats till Stolla, som hon definitivt inte hette på 1990-talet. Kanske är det för mycket begärt att ta hänsyn till 25 år gamla dubbningar i dagens läge, och det är väl tveksamt hur många av dagens generation som ens känner till de gamla serierna; men jag kan inte förneka att namnet Stolla likväl är ganska irriterande för oss vuxna som sett 1990-talsserierna...

Munrörelserna stämmer förvånansvärt väl, och fastän det förstås inte är perfekt så är det bättre än väntat, och oftast reagerade jag inte alls över läppsynken när jag såg filmen. Det får ses som ett gott betyg, och mycket mer än så kan man knappast fordra. Under filmens gång eller under introt finns inga sånger alls, men under eftertexterna spelas en förlängd version av ledmotivet till Blinky Bills bravader; och till skillnad från SVT-serien har låten här inte översatts utan är kvar på engelska.

Filmen har tyvärr ingen svensk bildversion på bio, utan förtexter, textskyltar och eftertexter är uteslutande på engelska. Efter alla sluttexter visas en snabb textskärm med röster och dubbcredits under några sekunder, och det är allt annat än lätt att hinna läsa allt.

Recensionen skriven: 3 juli 2019
Senast uppdaterad: 3 juli 2019

Recensionen har lästs 2474 gånger av 1586 personer, sedan den 3 juli 2019