Kate - Marisa Tomei David Lindhagen - Kevin Bacon
Liz - Liza Lapira Richard - Josh Groban
Bernie - John Carroll Lynch Claire - Beth Littleford
Madison - Julianna Guill Amy Johnson - Crystal Reed
Molly - Joey King Tiffany - Mekia Cox
Konstapel Huang - Reggie Lee Lisa - Jenny Mollen

Författarna Glenn Ficarra och John Requa, som alltid arbetat tillsammans, har länge varit verksamma som manusförfattare och bl.a. skrivit manus till filmer som Bad Santa och Som hund och katt. 2009 debuterade dem som regissörer med komedin I Love You Phillip Morris, och nu är det dags för deras andra film. Den här gången rör det sig om den romantiska dramakomedin Crazy, Stupid Love, som de för en gångs skull inte själva skrivit utan där manuset istället är skrivet av Dan Fogelman (som annars bl.a. jobbat för Pixar med manus till Bilar och Trassel).

Det medelålders paret Cal och Emily har varit gifta i 25 år, har barn och har ett stillsamt liv. Ända tills den dagen då Emily säger att hon vill skiljas och har ett förhållande med en kollega. Det chockar Cal, som har väldigt svårt att komma över händelsen. Han tillbringar flera dagar i en bar och pratar högljutt med alla som vill lyssna om hans frus förehavanden, tills dess att Jacob tröttnar på att lyssna på honom och erbjuder sig att hjälpa Cal att komma "ut på banan" igen. Jacob är en kvinnotjusare som legat med tusentals kvinnor, och börjar nu att träna upp Cal till att bli en riktig casanova. Under tiden är Cals 13-årige son Robbie vansinnigt förälskad i sin 17-åriga barnvakt Jessica, men hon har bara ögon för Cal. Och snart får även Jacob problem, då han faktiskt blir kär för första gången...

Grundstoryn låter kanske inte alltför originell, och det kan man inte gärna påstå att filmen är heller. Men det är förstås inte nödvändigtvis något fel med det, och romantiska komedier är oerhört svåra att få originella. Det här är en slags episodfilm, men som vävs ihop mer än traditionella sådana så att slutresultatet blir en slags blandning mellan episodfilm och traditionell romantisk dramakomedi - faktiskt inte helt olikt Valentine's Day i upplägg och stil. Men då den filmen var så pass bra,så har jag överseende med att Crazy, Stupid, Love ibland påminner en hel del om den. Och så länge man inte är allergisk mot romantiska komedier, så lär man också uppskatta den här filmen. För det är faktiskt en riktigt trevlig och underhållande film. Vi har visserligen sett de flesta beståndsdelar förut, men filmen erbjuder ändå en förhållandevis fräsch och ovanlig ton, plus den ovanliga detaljen att filmens story kretsar kring en skilsmässa; något som knappast tillhör vanligheterna vid romantiska filmer.

Det är visserligen överlag ganska förutsägbart, men det finns en och annan oväntad vändning som i alla fall inte jag lyckades att förutspå. För att vara en romantisk film är kärlekstemat överlag förhållandevis nedtonat, och det blir nästan aldrig överromantiskt. Däremot är det en riktigt rolig film, där man får många tillfällen att skratta. Jag skrattade ganska ofta, och vid några tillfällen blev det stora gapskratt i biosalongen; både från mig och från andra personer närvarande. Bitvis är det oerhört roligt, då det är helt omöjligt att inte skratta, och det var faktiskt länge sedan jag såg en så pass lyckad komedi. Jag uppskattar också att komedin som regel är dialogbaserad, och att billig slapstick-komik helt lyser med sin frånvaro. Det finns också nästan ingen så kallad "kiss och bajs"-humor, vilket är alltför sällsynt i dagens läge. Så även fast det inte är någon jätteintelligent humor, så är humorn trots allt betydligt mer mogen än vanligt, och därför lyckas Crazy, Stupid, Love att erbjuda något relativt nytt till genren. Tiden går fort, och trots en för genren ovanligt lång speltid på ganska precis 2 timmar blir det i stort sett aldrig utdraget och aldrig tråkigt. Visserligen hade manusförfattarna gärna kunnat hoppa över några få scener som inte tillför något till storyn eller karaktärerna, men jag hade trots allt trevligt hela tiden.

Karaktärsutvecklingen lämnar dock en del övrigt att önska, och personbeskrivningarna är av det mer ojämna slaget. Medan Cal blivit en någorlunda mångbottnad och nyanserad person, så kan detsamma inte sägas om frun Emily som blivit alltför endimensionell och inte får alltför mycket väsen av sig. Det känns lite märkligt, och jag hade velat se mer av henne. Sonen Robbie har blivit ovanligt nyanserad för sin ålder, och känns både intressant och äkta. Dottern Molly lyser däremot nästan helt med sin frånvaro, och har som enda uppgift att se söt ut vid de fåtal scener hon överhuvudtaget medverkar i. Överlag är kvinnoporträtten betydligt mindre övertygande än männen, och det märks lite väl tydligt att filmen har en manlig manusförfattare. De enda kvinnliga rollfigurer som blivit någotsånär mångbottnade och genomarbetade är Jessica och till viss del Hannah. På den kvinnliga sidan är det bäst ställt med Jessica, och därför är det lätt att känna för henne. Men i ärlighetens namn brukar ju komedier inte genomsyras av några alltför imponerande karaktärsporträtt, så därför kan man egentligen inte påstå att Crazy, Stupid, Love misslyckas för sin genre.

Problemet är bara det att det inte är hysteriskt roligt hela tiden, utan bara då och då, vilket gör att man under de lugnare dramascenerna hinner tänka på brister i karaktärerna och i manuset. I slutet tycker jag också att filmen blir lite väl sockersöt och tillrättalagd, och det känns som att filmteamet ansträngt sig för att få allting så politiskt korrekt som det bara är möjligt. Det är tråkigt, då filmen fram till dess känts fräsch, ganska nedtonad och hyfsat realistisk. Mot slutet sjunker trovärdigheten, och det börjar kännas framtvingat och rentav nästan löjligt. Ett mer nedtonat och realistiskt slut hade sannerligen varit önskvärt, men fram tills dess har man väldigt roligt av att se filmen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt om än föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Steve Carell gör bra ifrån sig som Cal, även om det inte tillhör de bästa rollprestationer jag sett. Ryan Gosling är riktigt bra som Jacob, och Emma Stone är som vanligt lysande som Hannah. Hon gör allt som går av den här rollen, och imponerar på alla sätt och vis. Julianne Moore är förstås som vanligt mycket bra som Emily, men får inte mycket att arbeta med i den här lite väl platta rollen. Analeigh Tipton är mycket bra som Jessica, och jag blev också imponerad över Jonah Bobo som Robbie.

Crazy, Stupid, Love är överlag en riktigt bra och underhållande film, som är både berörande, engagerande och bitvis hysteriskt rolig. Man får många tillfällen att skratta, och filmen lyckas också att gripa tag i mig och beröra. Då kan man ha överseende med de något tveksamma kvinnoporträtten och den ganska förutsägbara stilen. Men tyvärr sänks helhetsintrycket en hel del av det både otrovärdiga, övertydliga, malplacerade och alltför sockersöta slutet, och det är tråkigt efter en länge så imponerande och lyckad film. Men det är ändå en riktigt bra film, som passar för de allra flesta och som varmt kan rekommenderas. Betygsmässigt känns en stark sjua som det enda rätta betyget, och med ett bättre slut hade filmen definitivt förtjänat en åtta.

Recensionen skriven: 23 september 2011
Senast uppdaterad: 23 september 2011

Recensionen har lästs 3622 gånger av 2039 personer, sedan den 23 september 2011