Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Neve - Missy Keating Colette - Olga Wehrly
Nat Galin - Marcella Plunkett Lucas Galin - Padraic Delaney
Lucy Galin - Susie Power Ryan Galin - Robert Donnelly
Henry - Richard Dormer Maud - Catherine Walker
Tanya Collins - Charlotte Flyvholm Mathew Collins - Stephen Wall
Lisbeth - Katie Kirby Christine - Clare Barrett

11-åriga Neve bor med sina föräldrar och sin lillebror i ett isolerat hus på landet på Irland. Hon börjar upptäcka mystiska saker i huset och berättar för sina föräldrar att hon tror att deras hur är hemsökt. Hennes föräldrar tror dock inte på henne, men det borde de ha gjort... Efter en "massaker" är plötsligt Neve den enda överlevande, då både hennes föräldrar och hennes lillebror dör under mystiska omständigheter. Hon tas om hand av grannarna Nat och Lucas, men det dröjer inte länge innan mystiska saker börjar inträffa även i Neves nya hus...

Svensk-fransk-irländska samarbetsprojekt stöter man minsann inte på varje dag, men Dark Touch har en intressant och förvånansvärt nyskapande premiss. Det som inledningsvis känns som vilken skräckfilm om hemsökta hus som helst visar sig efter ett tag vara något annorlunda, och det fungerar ganska bra. Det är en underhållande och obehaglig film, som engagerar och bibehåller intresset från början till slut. Man bryr sig om Neve som hinner få förvånansvärt många nyanser, och det är en effektiv och fängslande film.

På omslaget klassas filmen som ett skräckdrama, vilket på sätt och vis stämmer. Någon renodlad rysare är det inte och man hoppar aldrig till. Det rör sig istället om mer lågmäld skräck än så, som mer fokuserar på suggestiv obehagsstämning än på skräckeffekter. Det fungerar ganska bra, och det är ofta obehagligt och periodvis hyfsat spännande; men riktigt otäckt blir det aldrig. Om man förväntar sig en mer traditionell rysare lär man bli besviken, men som lågmält rysardrama fungerar det bättre. Det är en väldigt suggestiv och udda film, där nästan allt utspelas ur flickan Neves perspektiv. Därför har filmen en annorlunda atmosfär och upplägg, som inte riktigt liknar något man tidigare sett. Därför kan det ta en stund att komma in i filmen, men när man väl gör det fungerar den bra och håller intresset vid liv. Det är en ganska mörk och dyster film, men som också håller tittarna i ett järngrepp.

Ofta är det dock en kryptisk och svårförståelig film, där det inte alls är självklart vad som egentligen händer. Ofta får vi bara försiktiga antydningar och inga klara besked om någonting, och ibland kan det bli lite för kryptiskt i mina ögon. En del kan man visserligen läsa mellan raderna och lista ut, men i slutändan återstår ändå flera obesvarade frågor som i alla fall inte jag kommer på någon riktig förklaring till. Men däremot finns ett betydligt större djup än man kan förvänta sig av en skräckfilm, och det är ett nyanserat och allvarligt drama som tar upp viktiga ämnen. Om man uppskattar djupa och tänkvärda filmer, där man själv måste tänka till, fungerar det bra och är både underhållande och engagerande.

Det gäller åtminstone merparten av filmen, och i över en timme är det en riktigt bra och tänkvärd film. Men tyvärr märks det att manusförfattarna haft svårt att knyta ihop säcken, och mot slutet spårar filmen ur. Den sista kvarten är inte alls lika bra som resten, då det mer börjar upplevas absurt än obehagligt, och där alltför många ologiska detaljer inträffar. Det känns allmänt antiklimaktiskt, och det här är även ett alldeles för öppet slut. Mot slutet blir det också för mörkt och deprimerande, till den grad att Stephen Kings Carrie börjar framstå som glad och optimistisk i jämförelse...

Dark Touch är en bra men ojämn film, som är välgjord och effektiv. Det är obehagligt och djupsint, och här finns större bottnar än vad man brukar kunna förvänta sig av en skräckfilm. Istället rör det sig mer om lågmäld suggestiv skräck än en traditionell rysare, och därför blir det mer berörande än skrämmande. Men under den sista kvarten spårar filmen ur alldeles för mycket, och det som hittills varit en effektiv och engagerande film blir bara allmänt skum och märklig. Alltför många obesvarade frågor återstår, och det börjar kännas lite för osmakligt. Därför stannar mitt betyg på en stark sexa, men filmens första 1 timme och 10 minuter hade absolut förtjänat ett högre betyg än så och det är ändå fullt sevärt.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen är överlag bra, även om jag reagerade över ett fåtal tveksamheter. Jag är också lite tveksam till stavningen av huvudpersonens namn - enligt eftertexterna ska hon heta Niamh, men i både textningen och på DVD-omslaget kallas hon för Neve. Det sistnämnda överensstämmer med uttalet i filmen, men det är inte alls otroligt att Niamh på irländska faktiskt kan uttalas Neve... När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, och därefter visas en distributörsjingel följt av varningstexter på valt språk på sammanlagt 25 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som tyvärr bara finns på engelska.

Som bonusmaterial hittar vi en ursprunglig biotrailer för samma film, vilket inte känns alltför meningsfullt. Därefter återfinns ett bildspel med stillbilder från filmen ackompanjerade av bakgrundsmusik, vilket är precis lika spännande som det låter. Sen hittar vi också fem trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl något tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial. Där tar det roliga slut, och extramaterialet är otextat.

Recensionen skriven: 11 november 2014
Senast uppdaterad: 12 november 2014

Recensionen har lästs 3068 gånger av 1730 personer, sedan den 11 november 2014