Doctor Sleep
(Doctor Sleep)

Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
OBS! På grund av den här filmens karaktär är det inte möjligt att recensera den utan att avslöja viktiga nyckelhändelser i The Shining. Därför avråder jag från att läsa denna recension om man inte redan sett 1980 års klassiker och har för avsikt att göra det. Observera också att denna recension åsyftar den förlängda så kallade Directors Cut.
Sök efter Doctor Sleep på CDON
Drama / Fantasy / Äventyr / Thriller / Rysare / Övernaturligt / Spelfilm / Baserad på bok / Långfilm
Speltid: 2 timmar 59 minuter
Genre: Fantasythrillerdrama
Produktionsland/år: Storbritannien/Kanada/USA, 2019
Produktionsbolag: Warner Bros. Pictures, Intrepid Pictures & Vertigo Entertainment
Producent: Jon Berg, Trevor Macy & Akiva Goldsman
Regi: Mike Flanagan
Manusförfattare: Mike Flanagan, baserat på en roman av Stephen King
Svensk distributör: Twentieth Century Fox Home Entertainment AB & Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Dan Torrance - Ewan McGregor Abra Stone - Kyliegh Curran
Rose The Hat - Rebecca Ferguson Crow Daddy - Zahn McClarnon
Snakebite Andi - Emily Alyn Lind Apron Annie - Selena Anduze
Billy Freeman - Cliff Curtis Dick Hallorann - Carl Lumbly
David Stone - Zackary Momoh Lucy Stone - Jocelin Donahue
Danny som barn - Roger Dale Floyd Wendy Torrance - Alex Essoe
Bartendern/Jack Torrance - Henry Thomas Abra som barn - Dakota Hickman

Den unga Danny Torrance och hans mamma Wendy lyckas fly från mardrömmen på Overlook Hotel och bosätter sig i Florida. Men efter vad som hände i The Shining stängs hotellet, och alla spöken därifrån börjar istället ge sig på Danny. Med lite hjälp av Dick Hallorann som spöke lyckas han hjälpligt hålla spökena i schack, men Danny vill helst inte veta av sina synska förmågor. 31 år senare har Danny blivit alkoholist, då han tar till alkohol för att försöka förtränga vad som hände och sina förmågor; men lider fortfarande av men efter barndomens upplevelser. När han blir nykter börjar han få synska meddelanden från den unga flickan Abra, som har ännu mer imponerande förmågor än han haft. Under tiden har "sektledaren" Rose the Hat och hennes pojkvän Crow Daddy, som roar sig med att mörda synska personer för att "andas in" deras essens, fått upp ögonen för Abra...

Stanley Kubricks The Shining från 1980 var en riktigt bra film, även om jag inte blev riktigt lika överbegeistrad som resten av världen tycks ha blivit - möjligen åtminstone delvis på grund av att jag inte såg filmen när det begav sig, och därför inte har nostalgiska minnen av den. Det är en smart idé med en uppföljare till filmen, för att få veta vad som hände sedan, även fast nu merparten utspelas flera decennier senare. Jag har inte läst Stephen Kings roman Doctor Sleep, men filmen är i alla fall bra och välgjord men tyvärr utan att nå upp till samma klass som The Shining. Det är en intressant historia, som är omfattande men inte lika komplicerad eller klurig som föregångaren.

Det är trevligt att få följa Danny som vuxen, då han givetvis har psykiska men efter händelserna i den första filmen. Abra är också ett värdefullt tillskott, som är en mycket intressant och nyanserad rollfigur som är lätt att känna för. Det har blivit en engagerande och fängslande film, och trots att jag såg den förlängda Directors Cut på hela tre timmar blev det aldrig segt eller utdraget, och jag satt klistrad från första till sista bildruta. Det är mycket imponerande, och det är få filmer genom åren som har kunnat hålla en jämn nivå under så lång tid utan att det upplevs segt. Det är också ganska spännande, och här finns en gnutta humor och charm. Filmen har en lyckad stämning och obehagskänsla, vilket bidrar till en intressant filmupplevelse.

Visst är det också lite ruggigt att få återse Overlook Hotel igen, och det är en smart idé att knyta ihop säcken på just detta gamla hotell. Men Doctor Sleep blir aldrig särskilt otäck på samma sätt som The Shining, utan här går det nästan aldrig längre än till spänning och en mild obehagsstämning; men det blir aldrig riktigt läskigt längre. Inte nödvändigtvis något fel med det, men då filmen trots allt marknadsförs som en skräckfilm är det oundvikligt att somliga kommer bli besvikna - bara tanken på en uppföljare till The Shining lär få många att minnas tillbaka till den otäcka filmen, och när då uppföljaren aldrig blir i närheten av lika läskig lär alla skräckfilmsfanatiker bli besvikna. För här blir man helt enkelt aldrig direkt skrämd, utan det är snarare en dramathriller med enstaka rysarinslag.

Men den här gången är det historien kring Rose och hennes sektliknande sällskap som det mesta kretsar kring, och jag är lite tudelad kring det. Visst är det intressant, och Rose är onekligen en karismatisk person som man förstår lär lyckas att lura in en och annan person. Det är annorlunda och originellt, och det är en fascinerande intrig på många sätt. Men ärligt talat känns det här konceptet en smula svårköpt - det upplevs helt enkelt inte riktigt logiskt eller trovärdigt, ens inom filmens egen premiss. Det förtar också en del av vitsen att följa upp The Shining med det här, då den filmen visserligen var övernaturlig men på ett helt annat sätt än det här. Jag lyckas inte få allt att hålla ihop logiskt, och även logiken kring att avsluta det hela på Overlook Hotel förklaras inte på ett tillräckligt tillfredsställande sätt.

Jag lyckas heller inte riktigt bli klok på sidohistorien på vårdhemmet, som även något långsökt förklarar titeln "Doctor Sleep". Den historien tycks nämligen inte ha någonting med själva huvudhandlingen att göra, och varför den ens tagits med eller vad vitsen är lyckas jag inte riktigt lista ut. Kanske har det förklarats bättre i Stephen Kings roman, för i alla fall i filmen är titeln tämligen långsökt. Åtminstone Directors Cut-versionen är också onödigt lång, och trots att tiden går förhållandevis fort blir ändå tre timmar lite i saftigaste laget - det finns helt enkelt inte riktigt tillräckligt omfattande handling för att motivera en så lång speltid, varför det ibland blir en smula repetitivt och vissa scener pågår aningen för länge för sitt eget bästa.

Fotot är snyggt, och även fast filmen inte riktigt lyckas förmedla samma bildspråk som The Shining har man på ett snyggt sätt lyckats återskapa miljöer och scener från den filmen. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Ewan McGregor är bra i huvudrollen som Danny, och även fast han inte riktigt känns som samma person som vi många år yngre fick lära känna i The Shining så gör han mycket bra ifrån sig och gör en trovärdig och naturlig rolltolkning. Svenska Rebecca Ferguson är utmärkt som Rose, och gör en stark och imponerande rolltolkning i en svår roll. Hon känns riktigt obehaglig, men utan att ta till överspel eller konstlade manér. Kyliegh Curran är mycket bra som Abra, och gör en naturlig och trovärdig rollprestation in i minsta detalj. Cliff Curtis är ganska bra som Billy, men imponerar inte lika mycket som de andra utan håller sig på en mer "lagom" nivå. Roger Dale Floyd är helt okej som Danny som barn, men har tyvärr ingen slående likhet med skådespelaren i The Shining. Ännu mer påtagligt blir det med Henry Thomas, som visserligen spelar bra men inte ser ut eller känns som Jack Nicholson överhuvudtaget... Då fungerar det lite bättre med Dick Hallorann, som visserligen inte är jättelik Scatman Crothers men som kommer tillräckligt nära så att man inte ska irritera sig.

Doctor Sleep är en bra och underhållande film, som är lång men där tiden trots allt går förhållandevis fort. Det är intressant och med många bottnar och ett visst djup. Det är spännande och lite obehagligt, men kategoriseringen till trots är det ingen renodlad skräckfilm - och det blir aldrig ens i närheten av lika läskigt som i The Shining. Fastän handlingen är genomarbetad och tilltalande, så når filmen tyvärr inte upp i lika hög klass som The Shining, utan det här rör sig om en lite enklare film främst till som underhållning för stunden. Som sådan fungerar det bra, och det är en film väl värd att se för de flesta, men samtidigt blir jag lite besviken då jag hade hoppats att det här skulle bli lika bra som föregångaren. Därför väljer jag en hyfsat stabil sjua i betyg, och trots vissa logiska luckor och en lite för tillspetsad premiss så förblir man intresserad.

Doctor Sleep släpps i Sverige både på DVD, Blu-Ray och 4K Ultra-HD Blu-Ray. Blu-Ray-utgåvan innehåller både den biovisade versionen och den förlängda Directors Cut. Det gör även 4K Ultra-HD Blu-Ray-versionen, men där är det bara den biovisade versionen som finns som Ultra-HD medan den förlängda versionen bara finns på Blu-Ray (i form av två medföljande skivor). Då jag fått Ultra-HD Blu-Ray-versionen för recension men för närvarande tyvärr inte har tillgång till en fungerande Ultra-HD Blu-Ray-spelare innebär det att jag för denna recension varit förpassad till endast skivan med Directors Cut-versionen på Blu-Ray.

Blu-Ray-skivan med Directors Cut innehåller bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Atmos 7.1 på engelska, med en kärna i Dolby TrueHD för bakåtkompatibilitetens skull. Dessutom finns ett engelskt 5.1-spår i Dolby Digital, men varför man valt det formatet istället för DTS-HD förstår jag verkligen inte. Inga dubbade ljudspår finns. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, och jag uppskattar att bakhögtalarna används förhållandevis flitigt; men lite synd att nästan all dialog ligger i centern. Det finns textning på 12 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska textningen är bra, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel. Däremot förekommer vissa kontinuitetsproblem gentemot textningen av The Shining, och jag stör mig lite på att just shining här genomgående kallas för skimra i textningen; ett begrepp som mig veterligen inte använts i någon utgåva av The Shining.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en inledande jingel på fem sekunder, och efter det kommer man direkt till huvudmenyn. Huvudmenyn är på engelska, men det finns även symboler som kan hjälpa till för de som inte kan engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man för att få någon textning alls måste gå in under textningsmenyn och välja textspråk - inte helt optimalt, i synnerhet inte för personer som inte kan engelska. När man valt att spela filmen visas först skriftlig anti-piratpropaganda i fem sekunder. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på 35 olika språk (!), som tar dryga fem minuter att genomlida innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild så bara man har en Blu-Ray-spelare med tillräckligt snabb bildsökning (minst 50 gångers hastighet är nästan ett måste för att inte tappa förståndet) blir det i alla fall inte alltför irriterande. Varför Warner fortfarande envisas med dessa varningstexter som de också haft på DVD i många års tid är obegripligt - om de flesta andra filmbolag lyckas att känna av vilket språk man valt och anpassa varningstexter efter det, så känns det sanslöst att tvingas genomlida flera dussin varningstexter på språk man inte förstår ett ord av...

Tyvärr finns inget bonusmaterial på den här skivan, utan tydligen ligger allt bonusmaterial på skivan med Theatrical Cut-versionen (Ultra-HD Blu-Ray respektive Blu-Ray). Utan tillgång till Blu-Ray-versionen av den skivan eller en fungerande Ultra-HD Blu-Ray-spelare kan jag tyvärr inte uttala mig om bonusmaterialet i dagsläget.

Recensionen skriven: 26 mars 2020
Senast uppdaterad: 26 mars 2020

Recensionen har lästs 1562 gånger av 888 personer, sedan den 26 mars 2020