Kalle Anka - Andreas Nilsson Magica De Hex - Siw Malmkvist
Björnligan - Gunnar Ernblad / Carl Johan Rehbinder / Per Sandborgh Björnligans mamma - Irene Lindh
Dufus - Per Sandborgh Gullan - Lena Ericsson
Titelsång:
Jan Wickström
Klikk her for den komplette norske rollelisten!

I och med TV3:s dagliga program Disneys frukostklubb, har vi nu äntligen fått chans att se Disneys klassiska serie Ducktales från 1987 och framåt igen. Denna serie, där vi bl.a. får möta klassiska figurer som Knattarna och Farbror Joakim tillsammans med nya figurer, tillhör en av Disneys bättre tecknade serier och är väl värd att ses. Det är framförallt kul att se de 65 första avsnitten av serien, eftersom det var nästan 10 år sedan de visades senast (Visningarna på SVT genom åren har bara inkluderat de 35 sista avsnitten, och de tidiga avsnitten har bara visats på TV3 i slutet av 80-talet tidigare).

Denna serie är, precis som Nya äventyr med Nalle Puh, dubbad av två olika dubbningsbolag. De 65 första avsnitten (som visades första gången på TV3 i slutet av 80-talet och början av 90-talet) dubbades av Lasse Svensson på dåvarande Media Dubb (sedermera Eurotroll), medan de 35 sista avsnitten (som visades för första gången på SVT i program som Disneydags och dylikt) dubbades av KM Studio. Därmed förändrades dubbningen ganska avsevärt, och denna recension åsyftar därmed bara den första av dubbningarna (d.v.s. Lasse Svenssons dubbning av de 65 första avsnitten).

De flesta röster är mycket bra, bl.a. hör vi Staffan Hallerstam som Knatte, Fnatte och Tjatte, John Harrysson som Joakim von Anka, Per Sandborgh som Sigge och Tor Isedal (alias Nalle Puh i de tidiga dubbningarna av denna serie) och senare Steve Kratz som Guld-Ivar Flinthjärta. I de avsnitt där Kalle Anka medverkar (vilket bara är några stycken) görs han i vanlig ordning av Andreas Nilsson, som för övrigt är oerhört duktig (precis som vanligt). även om alla skådespelare är mycket bra finns det några som utmärker sig från mängden. Jag vill framför allt puffa för Staffan Hallerstam som gör ett utmärkt jobb som Knattarna (betydligt bättre än KM Studios motsvarande röst i de senare avsnitten) och Per Sandborgh som är mycket bra som Sigge Mackvack. Lena Ericsson lyckas också utmärkt att göra till rösten för att låta som Anki. Det enda man kan klaga på vad gäller rösterna är att det kanske medverkar lite för få röster, så att somliga skådisar får lite för många roller. Jag har exempelvis lyckats att identifiera bl.a. Per Sandborgh och Irene Lindh i ett flertal roller. Visserligen måste man anstränga sig för att tänka på det, men jag har i alla fall gjort det. Ett stort plus är dock att alla röster talar med stor inlevelse, och det går inte att höra att de läser innantill.

översättningen i den här dubbningen av serien verkar mycket bra, och jag har inte hittat något konkret att anmärka på. Tvärtom låter allt bra och naturligt. Serien innehåller inte många låtar (95% av alla avsnitt innehåller bara ledmotivet), men de som finns är översatta till svenska. Framför allt ledmotivet tycker jag låter mycket bra, och sångtexterna där har jag ingenting att anmärka på. Nämnas bör är också att dessa sångtexter är betydligt bättre än de som KM Studio använder till sina senare dubbningar av samma serie.

Vad gäller munrörelserna är de inte perfekta, men definitivt bra i alla fall. Nyare dubbningar från Eurotroll är ofta något bättre än så här på den här fronten, men det är absolut inte dåligt på något sätt vid den här dubbningen.

Då har vi kommit till creditversioneringen, och där är det inte så kul... Precis som vanligt har TV3 vid sina senaste visningar i Disneys frukostklubb inte angett svenska röster eller dubbningsinformation på något sätt, utan bara visat serien i amerikansk creditversion (med utbytt ljud). Såvitt jag kan minnas var det också likadant vid TV3:s förra visningar av serien (i slutet av 80-talet och början av 90-talet). När serien visades på SVT stod dock röster utsatta, men detta är inte en rättvis jämförelse, eftersom det var de 35 sista avsnitten av serien som alltså har en annan dubbning. Det har också släppts ett antal videofilmer med avsnitt av serien med den här dubbningen (Media Dubbs) , och vid dessa stod heller inte svenska credits utsatta (i alla fall inte vid de jag granskat, vilket är några stycken). Kort sagt kan creditversioneringen inte bli sämre...

För att sammanfatta dubbningen, är detta en bra och väl utförd dubbning, även om den kunde varit något bättre. Den är dock betydligt bättre än KM Studios dubbning av samma serie, vilket är det väsentliga...

Fotnot: Denna recension gäller för de 65 första avsnitten av serien. De sista 35 avsnitten (den sista säsongen) dubbades av KM Studio, och innefattas inte av denna recension. Jag hoppas kunna recensera denna dubbning också, men har hittills inte kunnat det då jag inte lyckats få tag i creditlistor (rollistor) för den versionen. Jag har kontaktat Monica Forsberg (som höll i KM Studios dubbning av serien) och frågat efter credits, men har ännu inte fått dessa. Det verkar gå väldigt segt... Förvisso kan jag förstå att denna dubbning kan vara svår att få fram information om med tanke på att den har ett antal år på nacken, men med tanke på att Lasse Svensson inte hade några som helst problem att lämna ut uppgifter om sin version så borde också KM Studio kunna göra detsamma... Så fort jag får det kommer en recension även på denna dubbning av serien att återfinnas här.

Recensionen skriven: 23 september 2001
Senast uppdaterad: 23 september 2001

Recensionen har lästs 6627 gånger av 3971 personer, sedan den 5 december 2007