Producent: Maria Hellström
Gru - Henrik Dorsin Dr Nefario - Rafael Edholm
Margo - Emma Lewin Edith - Alexandra Alm
Agnes - Julia Kenning Vector - Göran Gillinger
Grus mamma - Marie Richardsson Direktör Perkins - Adam Fietz
Fröken Hattie - Hanna Hedlund

På senare år har det blivit allt vanligare med datoranimerade långfilmer, och majoriteten av dessa står antingen Pixar/Disney eller Dreamworks för. Nu har även Universal Pictures velat ge sig in i leken, och resultatet har blivit Dumma mej; en datoranimerad familjefilm där animationen i Frankrike och som regisserats av den franska animatören Pierre Coffin och den amerikansk-franska animatören och regissören Chris Renaud.

I en stillsam förort till en namnlös amerikansk stad bor storväxta skurken Gru, som med hjälp av sina mystiska gula hejdukar lyckats med en del mindre framgångsrika kupper. Det han gjort bleknar dock i jämförelse med den unga superskurken Vektor, som lyckats med konststycket att stjäla Keops-pyramiden i Egypten (!). Det vill Gru överträffa, och därför hittar han på en genial plan att stjäla hela månen...! Men för att göra det behöver han en förminskningsmaskin som råkat hamna i Vektors händer, och hans hus är allt annat än lättforcerat. När Gru blir vittne till att tre föräldralösa flickor från ett barnhem i närheten släpps in i Vektors hus utan tvekan, inser han att de är nyckeln till att han ska komma åt förminskningsapparaten. Så Gru hittar helt sonika på att adoptera de tre flickorna, och tar med dem hem till hans allt annat än barnanpassade hus. Men ungarna är inte så sockersöta och naiva som Gru förväntat sig...

Det är ett nytt begrepp för animerade familjefilmer att göra huvudrollen till en skurk, och det gör Dumma mej hyfsat originell trots ett välbekant tema. Storyn är intressant och genomarbetad, vilket också har gjort filmen lyckad. Inledningsvis kan man tycka att Gru är lite för osympatisk, vilket gör att filmen inte helt engagerar. Men det finns en tanke bakom det hela, och när filmen väl kommer igång på allvar fungerar det bättre och det blir mycket mer engagerande.

Vid ett fåtal tillfällen blir det också berörande, men framförallt är filmen full med humor. Det är en ganska rolig film, där jag skrattade vid ett stort antal tillfällen. Fast någon enorm skrattfest är det inte, och de klockrena poängerna lyser nästan helt med sin frånvaro. Det går sällan mycket längre än till småskratt, fast å andra sidan är det ju mer än många andra animerade filmer. Men det är en bit kvar till samma humor som i Toy Story 3 eller Shrek-filmerna, vilket är lite tråkigt.

Dumma mej har dock ett högt tempo, där det händer något hela tiden och det inte blir en lugn stund. Stilen och humorn är också universellt gjorda, för att tilltala båda barn och vuxna. Det förekommer många vuxna referenser, vilket gör det trevligt för de vuxna som ser filmen. Samtidigt kommer storyn och karaktärerna definitivt att tilltala barn, och likaså de mer barnanpassade komiska poängerna.

Filmen är underhållande och charmig, men är dock inte utan brister. Bitvis blir det lite för många och långa actioninslag, som gör att filmen vid några tillfällen känns oengagerande. Tempot är ibland onödigt högt, och actioninslagen tror jag inte att vare sig barn eller vuxna tycker passar in alltför mycket. Ibland blir det också ganska våldsamt, vilket föräldrar kan ha invändningar mot, även om jag trots allt tycker att mycket av våldet är berättigat.

Både storyn och budskapet kan också upplevas som övertydligt, vilket visserligen kan vara en nödvändighet för att de yngsta barnen ska förstå, men som en äldre publik lätt kan störa sig på. Det kompenseras dock av att filmen har ett fint budskap, och är i grund och botten en varm och charmig historia. Datoranimationen håller hög klass, och filmen har en slags lätt överdriven halvrealistisk stil som passar bra för sammanhanget. Karaktärsdesignen är genomarbetad, och rörelsemönster ser naturliga ut.

Trots en del brister är det därför utan tvekan de positiva aspekterna som väger över, och det är svårt att kritisera en film som har både en fin sensmoral, en hel del humor och intressanta karaktärer. Därför ger jag filmen en sjua, och kan rekommendera den för både barn och vuxna. Jag skulle tro att filmen blir ännu trevligare av att se i 3D-version, då många scener ser ut att vara gjorda med hänsyn för just tredimensionella effekter. Det har jag tyvärr inte kunnat utforska, då biografen i Skellefteå där jag såg filmen ännu inte har 3D installerad.

Den svenska dubbningen är gjord av SDI Media, och är regisserad av dubbningsveteranen Peter Sjöquist. Rösterna är bra och översättningen verkar bra, men utan tillgång till originalversionen för jämförelse är det förstås omöjligt att göra en närmare analys. Munrörelserna stämmer relativt bra och blir aldrig störande, även om det inte alls är perfekt. För en komplett jämförelse får man lov att vänta tills filmen släpps på DVD, så att jag även kan se originalet.

Recensionen skriven: 1 oktober 2010
Senast uppdaterad: 1 oktober 2010

Recensionen har lästs 4315 gånger av 2650 personer, sedan den 1 oktober 2010