Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Marianne - Amanda Bynes Rhiannon - Alyson Michalka
Rosemary (Olives mamma) - Patricia Clarkson Dill (Olives pappa) - Stanley Tucci
Chip - Bryce Clyde Jenkins Micah - Cam Gigandet
Mrs. Griffith (kuratorn) - Lisa Kudrow Mr. Griffith - Thomas Haden Church
Pastor Bryant (Mariannes pappa) - Fred Armisen Rektor Gibbons - Malcolm McDowell
Nina - Mahaley Manning Anson - Jake Sandvig

Den amerikanska regissören, producenten och manusförfattaren Will Gluck började sin karriär som författare för TV-serier såsom The John Larroquette Show och den alltför kortlivade kultserien Grosse Pointe. Han har senare varit med och skapat komediserierna The Loop och Luis, och långfilmsdebuterade som regissör med komedin Fired Up 2009. Hans andra film som regissör har fått titeln Easy A, och utspelas i skolmiljö. Bakom manuset står Bert V. Royal, och filmen blev en stor succé när den premiärvisades på Torontos internationella filmfestival.

Tonårstjejen Olive Penderghast lever ett stillsamt liv med sina föräldrar och sin adoptivbror. Hon har länge varit hemligt förälskad i klasskompisen Todd, men har knappt ens pratat med honom. Men hela Olives tillvaro förändras när hennes bästa vän Rhiannon vill att Olive ska följa med hon och hennes föräldrar på campingtur, något hon inte gärna vill. Hon drar därför till med en vit lögn att hon ska på dejt med en äldre collegekille under helgen. Måndagen därpå blir hon pressad av Rhiannon om exakt vad som hände på "dejten", och Olive råkar då säga att hon haft sex med honom. Men skolans extremt religiösa elev Marianne råkar höra vad Olive säger, och snart sprids ryktet om Olives förehavanden över hela skolan. Den fram tills nu så anonyma Olive blir plötsligt skolans mest omtalade elev, och hon bestämmer sig för att utnyttja ryktena till sin fördel och leva upp till sitt rykte...

Komedier i skolmiljö har det gått tolv på dussinet av, så det är förståeligt att vara en smula skeptisk. Men Easy A är faktiskt en mycket originell och annorlunda film, som lyckas med konststycket att skapa något helt nytt av en bekant genre. Och resultatet är till råga på allt mycket bra. Den har en intressant idé, och filmen tar upp fascinerande ämnen och ställer frågor kring bl.a. ryktesspridning och popularitet. Därför finns ett påtagligt djup, och filmen är ganska tänkvärd. Upplägget med en webbkamerasändning, så att Olive därför får chansen att prata direkt till tittarna och därmed indirekt bryta den fjärde väggen (som det brukar heta på fackterm) är också en riktigt lyckad idé.

Det är också riktigt underhållande och rolig film, där man får skratta riktigt ofta. Det är kanske ingen enorm skrattfest, men man skrattar ändå ofta och har roligt åt de tillspetsade men överlag ändå realistiska rollfigurerna. Jag uppskattar också att manusförfattarna satsat på ovanligt intelligent humor, och den vanliga billiga "kiss och bajs"-humorn från de flesta andra nutida komedier lyser helt med sin frånvaro. Samtidigt fungerar Easy A också tillfredsställande som drama, då det är lätt att känna för Olive och det hon går igenom. Det är dock framförallt Olive som man sympatiserar med, då de flesta andra är mer eller mindre extrema. I synnerhet Marianne känns lite väl påfrestande och överdriven, trots att man inser att det faktiskt finns gott om dylika religiösa personer. Men jag förstår mycket väl att de tillspetsade rollfigurerna är fullt avsiktliga, och det fungerar ändå ganska väl. Jag uppskattar också att Olives föräldrar blivit mer mångbottnade och mänskliga än vad som brukar förekomma, och även om de är udda och extrentriska så är det ändå lätt att tycka om dem då de har en del charm och humor).

Easy A har ett föredömligt högt tempo, som gör att det aldrig blir segt eller långsamt. Snarare hade filmen vunnit på att förlängas en smula, då det ibland går rasande snabbt och man hade velat få lite mer tid till att tänka efter och känna. Men det är inget stort problem, och det är bara vid några få tillfällen jag kände att det gick onödigt snabbt. Jag uppskattar att filmteamet försökt att bredda målgruppen så mycket som möjligt, och trots skoltemat är det här långt ifrån någon vanlig ungdomsfilm. Det är snarare en ganska bred film, som fungerar lika bra för ungdomar som för vuxna. Det är imponerande att lyckas med den bedriften, och det fungerar riktigt väl varför filmen bör kunna tilltala de allra flesta.

Dock förekommer vissa trovärdighetsproblem, vilket drar ner helhetsintrycket en smula. Det gäller framförallt att man inte riktigt förstår sig på varför Olive utnyttjar ryktesspridningen genom att börja klä sig som en "slampa". Det finns säkerligen någon tanke bakom och om man har mer erfarenhet av dylika situationer på skolor kan man säkert lättare förstå det. Men för mig kändes det en smula tveksamt, och jag hade velat få en tydligare förklaring till Olives tankar och känslor på den fronten. Man kan också tycka att slutet känns en smula förenklat, och där går det lite för snabbt framåt vilket också påverkar trovärdigheten en smula.

Filmen erbjuder ett starkt och effektivt bildspråk med ett snyggt foto och bra klippning. Det är också roligt med helt originella och annorlunda för- och eftertexter, som inte liknar något man tidigare sett. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och Emma Stone är lysande och ett riktigt fynd som Olive. Aly Michalka (ena halvan av popduon Aly & AJ) är som vanligt utmärkt som Rhianna, och lyckas att skapa en helt egen personlighet där man inte jämför med hennes rollfigur i Hellcats (en svår bedrift, då det är en TV-serie som jag tycker väldigt mycket om och följer regelbundet). Penn Badgley är bra som Todd, även fast det är lite svårt att inte jämföra med Dan i Gossip Girl. Amanda Bynes är i vanlig ordning utmärkt som Marianne, och det är trevligt att återse henne efter att hon inte varit med i alltför mycket sedan komediserien What I Like About You lades ner. Hon gör också allt som går för att åtminstone kunna skildra vissa nyanser i hennes ganska stereotypa rollfigur. Jag uppskattar också att filmteamet, med tydligt undantag av Lisa Kudrow (som är riktigt kul som kuratorn), valt att satsa på halvkända skådisar istället för att välja de allra största stjärnorna som redan överutnyttjats till bristningsgränsen.

Det är en svår balansgång att lyckas att skapa en originell och nyskapande film som ändå inte blir för udda utan som faktiskt förblir engagerande hela tiden. Men trots enstaka tveksamheter i intrigen är Easy A ett ovanligt lyckat fall, som har lyckats med balansgången till punkt och pricka. Det är en både rolig, charmig och underhållande film, som dessutom lyckats med konststycket att kunna tilltala både ungdomar och fullvuxna. Då filmen dessutom har en sådan charm, är så fängslande och till råga på allt också är tänkvärd håller filmen att ses om både en och två gånger. Därför känns en åtta som det solklara betyget, och jag hoppas att Easy A kan få mer uppmärksamhet än vad filmen hittills fått. För det förtjänar den...

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören Will Gluck och huvudrollsinnehavaren Emma Stone. Det är ganska intressant och en del matnyttigt framkommer, och det märks också att de har trevligt tillsammans. Men tyvärr blir det bitvis ganska ointressant, och de lyckas inte att hålla intresset uppe hela tiden. Därefter återfinns ett antal s.k. bloopers (misslyckade tagningar), som är småroliga att se på men inte tillför alltför mycket. Vidare hittar vi också Emma Stones ursprungliga audition för filmen, vilket är ganska intressant men inte skiljer sig alltför mycket från samma scen i den färdiga filmen. Slutligen finns även några trailers för andra filmer, men de är inte indididuellt valbara utan kan bara spelas som block från menyn. Tyvärr finns varken svensk eller engelsk text på extramaterialet, utan den enda textning som finns är franska, italienska och holländska. Det är mycket tråkigt, och bitvis är det inte helt oproblematiskt att uppfatta allt som sägs även om man är duktig på engelska.

Recensionen skriven: 17 juni 2011
Senast uppdaterad: 17 juni 2011

Recensionen har lästs 3577 gånger av 2173 personer, sedan den 17 juni 2011