Kortfattade recensioner

Manusförfattare: Daniel Kwan & Daniel Scheinert
Evelyn Wang - Michelle Yeoh Joy Wang/Jobu Tupaki - Stephanie Hsu
Waymond Wang - Ke Huy Quan Gong Gong - James Hong
Deirdre Beaubeirdre - Jamie Lee Curtis Becky Sregor - Tallie Medel
Debbie the Dog Mom - Jenny Slate Chad - Harry Shum Jr.
Rick - Biff Wiff Mei Li - Freya Fox

Evelyn Wang är en medelålders kinesisk-amerikansk kvinna, som för 20 år sedan flyttade från Kina till USA och som sedan dess lever ett stillsamt familjeliv med den ganska tråkige maken Waymond och deras tonårsdotter Joy. Hon kämpar med att driva familjens måttligt framgångsrika tvättomat, och det var kanske inte riktigt det livet hon hade sett fram emot när hon trotsade sin pappa för 20 år sedan och stack till USA med Waymond. Evelyn försöker utåt sett att stötta dottern Joy, men att Joy är lesbisk och nu vill presentera sin flickvän för Evelyns pappa - som nu ska komma på besök - har hon innerst inne inte riktigt tagit så bra som hon vill visa. Familjeföretaget granskas nu av Skatteverket som anar oråd, men mitt under ett möte med Skatteverkets revisor förvandlas plötsligt hennes man Waymond till någon helt annan. Han säger sig vara en annan Waymond från ett alternativt universum, för varje val som någon gör under livet resulterar i ett helt nytt universum; och nu hotas alla dessa universum av en mörk kraft som vill förinta hela multiversum...

Det här är nog den märkligaste film jag någonsin sett, och den liknar bokstavligen inget man tidigare sett i livet. Det är väldigt originellt, fantasifullt och udda - men det är absolut inget som kommer falla alla i smaken. Somliga lär älska det, och somliga hata det. Jag stannar nog någonstans mitt emellan, men Everything Everywhere All at Once är en bra film om man nu har överseende för en minst sagt märklig intrig med många turer. Grundstoryn är intressant, och här finns också mångfacetterade rollfigurer. Jag tror mig också förstå budskapet och undermeningen, som är riktigt bra och tänkvärd.

Men det är minst sagt en knepig och svårförståelig film, som växlar mellan så många världar och har ett så intensivt tempo att även de hårdaste actionfilmer framstår som ganska stillsamma i jämförelse... För här går det fort framåt, och det är minst sagt annorlunda och skruvat; med olika universum och olika versioner av rollfigurer. Det blir ändå hyfsat engagerande, men jag har ibland lite svårt att förstå logiken och hur allting egentligen hänger ihop logiskt. Det finns säkert tankar bakom det, men vissa saker är tämligen svårköpta och även om det kanske håller ihop logiskt är det inte lätt att förstå sig på allt.

Det börjar väldigt bra, och hyfsat länge håller det sig ändå på en någorlunda rimlig nivå. Men med tiden blir det alldeles för mycket av det goda, då det spårar ur å det grövsta och det blir på tok för mycket av allt. Att det sen också blir för mycket av blixtsnabba actionscener, så att man knappt ens hinner se vad som händer, gör inte saken bättre. Ibland får vi se en massa supersnabba sekvenser från olika världar, som bara hinner blixtra till och där man knappt ens hinner reagera - och då tycker jag åtminstone jag att det går för långt, och jag önskar att manusförfattarna kunnat tona ner det hela en aning. Med en speltid på hela 2 timmar 20 minuter blir det också lite för utdraget, och jag tror att filmen hade vunnit på att kortas ned lite för att snabbare komma till pudelns kärna utan att lägga ner så mycket tid på action knappt utan handling.

Everything Everywhere All at Once är en välgjord film, med ett snyggt foto och utmärkta skådespelare. Michelle Yeoh är utmärkt som Evelyn, och Stephanie Hsu är mycket bra som Joy och Jobu. Jonathan Ke Quan imponerar inte riktigt lika mycket som Waymond, men gör ändå bra ifrån sig. Filmen som sådan är minst sagt egendomlig, skruvad och ärligt talat fullkomligt absurd. Vissa scener är geniala, medan andra mest känns som rena rama buskisnivån. Jag betvivlar inte att det funnits en god tanke bakom allt, men det blir ändå lite för mycket av allt och jag önskar att manusförfattarna hade hört talats om begreppet "Less is more" - för det verkar vara ett okänt uttryck för dessa båda herrar, som snarare tar i så det spricker och tills man blir helt utmattad av känslointryck.

Somliga lär nog hata det här, medan andra älskar det - för det här är så udda och märkligt så att man knappast någonsin sett något liknande, och huruvida man tycker det är genialiskt eller rena rama magplasket är nog mest en smaksak. Själv uppskattar jag mycket av filmen, men tycker ändå att det blir för mycket av allt och storyn spårar ur för mycket mellan varven - vissa scener känns också ganska ovidkommande i det stora hela, och filmen är också för lång för sitt eget bästa. Jag kan inte riktigt påstå att jag tycker Oscarsnomineringen för bästa film känns helt rättvis, men samtidigt är det en film man aldrig kommer att glömma och i det stora hela också en ganska lyckad film. Men i och med det absurt skruvade tempot och de på tok för många universumen så nöjer jag mig med en stabil sjua, och det blir i slutändan inte så starkt som det hade kunnat bli om man lyckats tona ned allt en aning.

Recensionen skriven: 11 mars 2023

Recensionen har lästs 905 gånger av 608 personer, sedan den 11 mars 2023