Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Caleb - Domhnall Gleeson Ava - Alicia Vikander
Nathan - Oscar Isaac Kyoko - Sonoya Mizuno
Helikopterpiloten - Corey Johnson Jasmine - Symara Templeman
Lily - Claire Selby Jade - Gana Bayarsaikhan
Katya - Tiffany Pisani Amber - Elina Alminas

Caleb Smith är programmerare och jobbar på en stor sökmotor, då han en dag vinner i företagets interna lotteri där vinsten är att få tillbringa en vecka hemma hos företagets grundare och VD Nathan Bateman. Nathan har ett topphemligt hus och laboratorium, så välisolerat från omvärlden att man måste åka helikopter för att ta sig dit. Väl där går det snart upp för Caleb att tanken inte varit att roa sig under veckan, för Nathan har ett projekt på gång - han vill att Nathan ska utföra en slags variant av det så kallade Turing-testet (döpt efter Alan Turing) och "umgås" med Nathans nyskapade robot Ava. Ava har en artificiell intelligens av sällan skådat slag, och nu ska Caleb under flertalet samtal prata med Ava och avgöra hur mänsklig hon egentligen är.

I synnerhet om man i likhet med undertecknad gärna föredrar mer jordnära filmer är det naturligt att bli skeptisk inför den här premissen, och dessutom har vi ju sett lite för många filmer om robotar med artificiell intelligens genom åren. Men Ex Machina är så långt ifrån Terminator som man överhuvudtaget kan komma, och är överraskande nog en riktigt bra film. Trots det bekanta temat är upplägget förvånansvärt nyskapande, och filmen har en fascinerande och tänkvärd handling som i all sin enkelhet är mycket intelligent. Det har också blivit en mycket udda och annorlunda film, som inte liknar något man tidigare sett.

Här finns ett påtagligt djup, och filmen ställer intressanta frågor om etik, moral och filosofi. Det har också blivit en ovanligt nyanserad film, som aldrig blir alltför förutsägbar och där man aldrig riktigt vet vem som är "god" eller "ond". Man byter åsikt om rollfigurerna nästan mellan varje scen, och det fungerar ypperligt. Resultatet är en mycket fängslande film, som håller intresset vid liv hela vägen från början till slut - detta trots att nästan hela filmen utspelas inomhus i Nathans hem, och att det i stort sett bara medverkar fyra rollfigurer i hela filmen; varav en är minst sagt undangömd med begränsad koppling till handlingen.

Jag uppskattar den här lågmälda och avskalade stilen, som gör att filmen skiljer sig från de flesta andra science-fictionfilmer. Här finns också en föredömlig psykologisk stämning, där filmen hinner med att både bli spännande, vacker, smårolig och obehaglig; allt med psykologisk underton. Det är stämningsfullt och närmast minimalistiskt på ett sällsynt lyckat sätt. Då inte så mycket händer rent ytligt innebär det att nästan allt kretsar kring dialog, och dessbättre är dialogen ovanligt lyckad och naturlig.

På gott och ont är Ex Machina en långsam film med en begränsad yttre handling. Det mesta kretsar kring prat, prat och ännu mer prat, och egentligen händer inte så mycket. Allt puttrar framåt i långsamt mak, och det händer precis tillräckligt för att man aldrig ska bli uttråkad; varken mer eller mindre. Jag uppskattar den här långsamma stilen, som samtidigt som den är långsam ändå upplevs intensiv och spännande. Men ibland kan det bli en smula för enformigt, i och med att merparten av filmen kretsar just kring samtal mellan en människa och en robot. Det här är knappast något som passar alla, och många lär säkert uppleva det här som långtråkigt och segt, men jag tillhör inte en av dem. Men trots att det ibland blir aningen för långsamt för min smak uppskattar jag ändå den här psykologiska intensiteten.

Det förekommer också ett fåtal logiska luckor, eller åtminstone beståndsdelar som jag inte får att gå ihop logiskt - i och med den minst sagt udda premissen vågar jag inte till fullo svära på att det faktiskt är logiska luckor i riktig bemärkelse. Jag är också lite kluven till filmens upplösning, och kan inte riktigt bestämma mig för om det är antiklimaktiskt eller genialiskt...

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk i kombination med oslagbart vackra scener. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är Alicia Vikander fullkomligt lysande som roboten Ava. Hon lyckas att göra en svår rollfigur fullständig rättvisa, och skildrar mycket genom små detaljer och minspel. Oscar Isaac är mycket bra som Nathan, och lyckas att skildra en rollfigur som känns både obehaglig och charmig på samma gång. Domhnall Gleeson är överlag bra som Caleb, och spelar trovärdigt men känns ibland något menlös i sin porträttering. Dock har han och Alicia imponerande personkemi, vilket gör att scenerna de två emellan (vilket trots allt är många till antalet) ändå fungerar bra. Sonoya Mizuno gör vad som går i den klart mest begränsade rollen av de fyra.

Ex Machina är en riktigt bra film, som är originell och udda trots att den tar upp ett välbekant ämne. Det är engagerande, tänkvärt och djupsint, och filmen tar upp många intressanta frågeställningar utan givna svar. Det är lågmält och finstämt, långsamt och intensivt på samma gång. Det är också spännande samtidigt som det egentligen inte händer mycket, och jag uppskattar den här sortens psykologisk thriller. Visst finns vissa brister, och jag får inte riktigt allting att hänga ihop logiskt; samtidigt som det ibland också blir aningen för tunt med den repetitiva handlingen. Men trots bristerna är det ändå en välgjord och lyckad film, som är väl värd att se för alla som uppskattar lite mer långsamma psykologiska dramer. Jag har inte varit helt förtjust i flera av Alex Garlands tidigare filmer som manusförfattare - däribland den av så många andra hyllade 28 dagar senare - men glädjande nog är hans regidebut även en av de bästa filmerna han skrivit manus till. Det är svårt att sätta betyg på en så udda och unik film, men efter moget övervägande väljer jag trots allt en svag åtta i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på fem andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, även om man ibland kan skönja att svärtan inte är perfekt. Filmen är textad på 13 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än merparten av alla Blu-Ray-filmer, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder. Översättningen är bra, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stillastående men som märkligt nog är neutral utan något språk alls (förutom bonusmaterialsmenyn som är på engelska). Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval eller att en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild i mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen.

Som bonusmaterial hittar vi fem olika minidokumentärer om produktionen av filmen, som alla utom den sistnämnda är tre minuter långa (den sista är på två minuter) - en om handlingen, en om rollbesättningen, en om designen av robotarna, en om att skapa karaktären Ava och om Alicia Vikander och den sista om Turing-testet. Alla fem är hyfsat intressanta, och vi får veta en del matnyttigt; även fast det i sedvanlig ordning också förekommer en del allmänt skryt och ryggdunkande. Med så kort speltid går inslagen heller inte tillräckligt in på djupet, och jag hade velat lite mer om mycket; i synnerhet om storyn och om själva inspelningen och specialeffekterna. Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text för hörselskadade; vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 16 december 2015
Senast uppdaterad: 16 december 2015

Recensionen har lästs 3053 gånger av 1787 personer, sedan den 16 december 2015