Manusförfattare: Don Payne & Mark Frost, Baserad på en grundstory av John Turman & Mark Frost samt Karaktärer skapade av Stan Lee & Jack Kirby
Svensk distributör: Svensk Filmindustri AB/SF Studios & Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Reed - Ioan Gruffudd Sue - Jessica Alba
Johnny - Chris Evans Ben - Michael Chiklis
Victor - Julian McMahon Alicia - Kerry Washington
General Hager - Andre Braugher

På sistone har superhjältegenren fått nytt liv, och otaliga filmer (främst spelfilmer) som bygger på gamla serietidningar med superhjältar har sett dagens ljus. Flera av dessa kommer från det gigantiska amerikanska serietidningsförlaget Marvel Comics, där bl.a. Spindelmannen, Hulken, X-Men och Transformers kommer från. Från samma förlag kommer också serien Fantastic Four, eller Fantastiska fyran som serien kallades i Sverige. 2005 kom den första spelfilmen baserad på denna lite ovanliga serie, där superhjältarna för en gångs skull inte har några hemliga identiteter utan är väl kända av allmänheten; och nu är tiden mogen för en uppföljare. I likhet med föregångaren har filmen i Sverige kallats vid sin originaltitel, och den gamla svenska serietidningstiteln Fantastiska fyran är istället som bortblåst. Låt mig inleda med en liten brasklapp: jag har aldrig läst någon av serietidningarna, och kan därför inte bedöma hur någon av filmerna skiljer sig gentemot serien; utan har enbart kunnat bedöma filmerna individuellt. I den första filmen fick vi lära känna fyra forskare - Reed, hans f.d. flickvän Sue, hennes bror Johnny och kompisen Ben - som under en rymdfärd kommer i kontakt med kosmisk strålning, vilket ger alla fyra övernaturliga krafter. Ben förvandlas till ett stort monster, Reed kan göra sina armar och ben elastiska och sträcka ut dem hur långt som helst, Sue kan göra sig osynlig och Johnny kan förvandla sig till en levande fackla.

Uppföljaren kan närmast beskrivas som en fri fortsättning på den föregående filmen - filmen utgår ifrån händelserna i föregångaren, men är relativt fristående. Dock är det en klar fördel att ha sett den första filmen, då det behövs för att lära känna karaktärerna och deras krafter. Den här filmen förutsätter nämligen att alla är bekanta vid karaktärerna, men dock inte själva handlingen i den filmen. Det har gått en tid sedan senast, och Reeds och Sues bröllop närmar sig äntligen. Visserligen har de försökt att gifta sig fyra gånger tidigare, men blivit hindrade av olika slags katastrofer; men nu ska det äntligen bli av. Men även den här gången blir det inte helt oproblematiskt, och hela jorden drabbas plötsligt av kraftiga och märkliga klimatförändringar. Det rör sig knappast om växthuseffekten, när öknen plötsligt drabbas av snöstorm och liknande oförklarliga fenomen. Ännu värre blir det när Johnny, under en av sina "flygturer" som levande fackla, stöter ihop med en mystisk silverfärgad man ute i rymden; som tar sig fram genom luften på en surfingbräda. Det visar sig vara mer oroväckande än det verkar vid en första anblick, då det visar sig att alla planeter som denna silversurfare besökt tidigare har gått upp i rök några dagar senare. Ska detta hända även med jorden?

Vare sig science-fiction eller action tillhör mina favoritgenrer, och därför blev jag förvånad när föregångaren trots allt visade sig vara riktigt bra. Jag blev imponerad, och såg därför fram emot denna uppföljare. I mångt och mycket påminner den här filmen om dess föregångare, och håller även denna en hög klass. I större delen av filmen har man - liksom med föregångaren - lyckats med en utmärkt blandning mellan science-fiction, action och drama; och dessutom en del humor och en gnutta romantik. Det gör att filmen trots allt känns relativt jordnära och halvrealistisk, trots den övernaturliga och orealistiska storyn. Filmen griper tag i en, och man bryr sig om vad som händer med rollfigurerna. För en gångs skull tar heller inte actionsekvenserna och specialeffekterna överhanden, som annars ofta brukar bli fallet med liknande filmer, utan används huvudsakligen för att driva handlingen framåt. Det är ett smart drag, och gör att även personer som inte brukar tycka om actionfilmer kan njuta av den. Specialeffekterna är avancerade och välgjorda, och åtminstone i en större biosalong blir effekterna periodvis riktigt hisnande. Skådespelarinsatserna är också utmärkta - alla fyra huvudrollerna, men i synnerhet den alltid lika duktiga Jessica Alba (känd från bl.a. TV-serien Dark Angel), är strålande och spelar trovärdigt och övertygande. Det förhöjer helhetsintrycket och realismen. Ett litet problem är att det uppstår vissa kontinuitetsproblem gentemot den första filmen. Exempelvis kunde Sue i föregångaren bara göra sig själv osynlig, och inte sina kläder; och tvingades därför klä av sig naken för att verkligen bli helt osynlig. I den här filmen kan hon plötsligt göra både sig själv och sina kläder osynliga, utan att det förklaras. Visst är det möjligt att hennes krafter utvecklats, då det trots allt gått en tid sedan den förra filmen; men det hade känts mer trovärdigt om man i sådana fall hade nämnt denna förändring av förmågorna i filmen vid något tillfälle. Filmens största problem är egentligen att den mot slutet delvis byter karaktär, och blir inte längre den lämpliga blandningen mellan drama och action/science-fiction. Då tar actiondelen istället över, och det känns som att manuset och karaktärsutvecklingen blir lidande då tyngdpunkten plötsligt hamnar på spännande actionsekvenser. Då känns också storyn alldeles för överdriven och orealistisk, vilket sänker helhetsintrycket något. Det är mycket möjligt att actionfanatiker inte ser något problem med filmens sista knappa halvtimme; men jag anser att det trots allt hade blivit en starkare och bättre film om den fortsatt i samma stil som i början (och föregångaren) och istället hade fortsatt med en mer jordnära storyline. Om så vore fallet, så hade filmen utan tvekan hållit samma klass som dess föregångare. Slutet gör dock att tvåan trots allt blir något sämre än originalfilmen, och gör att det inte riktigt räcker till en sjua i betyg. Fortfarande är det dock ingen tvekan om att det är en sevärd och ganska bra film, även om jag inte helt kan avgöra huruvida det är värt att lägga ner pengar på att se den på bio eller inte. Det beslutet lämnar jag till var och en, utifrån vad ni tyckte om den första filmen. Men har ni sett ettan bör ni även se denna, vare sig det blir på bio eller när den släpps på DVD. Har man ännu inte sett den första filmen, gör man klokt i att se den först - vilket man definitivt bör göra, då den var ännu bättre än den här filmen

Den svenska textningen på bio håller hög kvalitet, och jag kunde inte uppfatta några översättningsfel. Jag ställer mig dock lite frågande till vissa uttryck, även om jag inte kommer ihåg några konkreta exempel så här i efterhand. Av någon anledning har superhjältarnas amerikanska "smeknamn" bibehållits i den svenska textningen, till skillnad från textningen av den första filmen (åtminstone på DVD-utgåvan), där dessa har översatts till svenska (Invisible Woman = Osynliga kvinnan, The Thing = Saken, etc.). Vad man föredrar är väl en smaksak, men det verkar märkligt att ändra princip gentemot föregångaren. Då jag inte läst någon av serierna, vet jag dock inte hur man gjorde där.

Recensionen skriven: 16 augusti 2007
Senast uppdaterad: 16 augusti 2007

Recensionen har lästs 3817 gånger av 2133 personer, sedan den 5 december 2007