Ford Brody - Aaron Johnson Amiral William Stenz - David Strathairn
Dr. Ichiro Serizawa - Ken Watanabe Vivienne Graham - Sally Hawkins
Elle Brody - Elizabeth Olsen Sam Brody - Carson Bolde
Joe Brody - Bryan Cranston Sandra Brody - Juliette Binoche
Kapten Russell Hampton - Richard T. Jones Marcus Waltz - Patrick Sabongui
Sergeant Tre Morales - Victor Rasuk Boyd - Eric Keenleyside

Amerikanska Joe Brody och hans fru Sandra jobbar båda två på ett kärnkraftverk i Japan. Efter oförklarlig seismisk aktivitet inträffar en härdsmälta, där Sandra med många fler dör. Joe överlever, och får ensam ta hand om deras unga son Ford. 15 år senare har Ford en egen familj med fru och son, när han får telefonsamtal från Japan att hans pappa har blivit anhållen för att ha vistats i karantänområdet för strålningen. Han släpper allt och beger sig dit, där Joe är övertygad om att myndigheterna ljuger om vad som pågår - och inte blir hans misstankar mindre när han upptäcker att han överlever och kan andas normalt i ett område som officiellt ska ha extremt kraftig strålning. Men det finns en orsak till det, som kan ha ett samband med förhistoriska väsen som finns i området...

Jag var lite skeptisk inför ytterligare en filmversion av Godzilla, men det här visar sig vara en ganska bra och välgjord film. Den har en intressant och genomarbetad story, och jag uppskattar att filmteamet valt att satsa på en ordentlig handling hellre än att göra en ren skräckfilm om den gigantiska skräcködlan. Resultatet är en underhållande och engagerande film, som håller intresset vid liv. Åtminstone de större rollfigurerna har blivit hyfsat nyanserade, och i synnerhet Ford är en mångbottnad karaktär som man bryr sig om. Även Ichiro Serizawa har fått i alla fall en del nyanser, och det gör att man bryr sig om vad som händer. Bland birollerna är det dock sämre ställt, och det finns ganska många endimensionella rollfigurer utan nämnvärt djup.

Däremot är det hela tiden charmigt och med ett föredömligt tempo. Filmen har hör och häpna också blivit förhållandevis realistisk, och allting håller ihop logiskt utan nämnvärda luckor. För ovanlighetens skull är Godzilla själv ovanligt nyanserad, och framställs inte längre som ett ondskefullt monster utan i mer positiv dager. Det fungerar förvånansvärt väl, och jag uppskattar att manusförfattarna inte tar ställning för eller emot Godzilla utan låter tittarna fatta sina egna åsikter på den punkten. Allting är hyfsat djupsint, och filmen har också en lagom mörk stil utan humor.

På gott och ont får vi dock inte se så jättemycket av Godzilla själv. Under de första två tredjedelarna av filmen är han en biroll, där människorna istället står i fokus och där skräcködlan mest skymtar förbi nån gång då och då. Det är klokt att fokusera på ett mer mänskligt relationsdrama, och det gör också att filmen sticker ut från mängden och blir långt ifrån någon enkel skräckfilm. Men ibland kan det ändå bli lite för lite av det goda, då jag hade önskat att få se mer av Godzilla och få en tydligare inblick av vem och hur han är.

Men om Godzilla har fått en underordnad betydelse under stora delar av filmen, så blir det mot slutet uppenbart att regissören till varje pris vill kompensera för det. Under de sista 40 minuterna blir det nästan en oavbruten stridsscen mellan Godzilla och de båda namnlösa förhistoriska väsen. Det är förvisso snyggt och storslaget, men blir lite för utdraget och långrandigt. Drygt två timmar är helt enkelt i saftigaste laget för en sådan trots allt något begränsad handling, och jag önskar att filmen kunnat kortas ner med minst en kvart. Kvinnosynen lämnar också en del övrigt att önska, och Vivienne är den enda som fått någon direkt relevans till handlingen. Jag är framförallt besviken på porträtteringen av Fords fru Elle, som blivit alltför endimensionell och vars enda funktion för filmen egentligen är i egenskap av "orolig fru". Lite mer än så borde man kunna förvänta sig år 2014.

Fotot är snyggt, och specialeffekterna övertygar starkt. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Aaron Taylor-Johnson är bra som Ford, och spelar naturligt utan överspel; men sticker å andra sidan heller inte ut som något alltför utöver det vanliga. Elizabeth Olsen är som vanligt utmärkt, men får inte mycket att arbeta med i den otacksamma och stereotypa rollen som Fords fru Elle. Ken Watanabe är bra som dr. Serizawa, David Strathairn är stabil och fullt godkänd som amiral Stenz. Carson Bolde känns dock tyvärr ganska stel och opersonlig som Fords femåriga son Sam, och fastän det är en svår ålder finns det många betydligt bättre skådespelare i den åldern.

Jag såg filmen i 3D-version, men kan tyvärr inte påstå att jag blev alltför imponerad över 3D-effekterna. Det förekommer några häftiga effekter vid några scener, och likaså ett par scener med en fantastisk djupkänsla; men längre än så gick det inte och vid majoriteten av scenerna finns inte mycket till 3D alls. Eventuellt kan det här bero på att filmen i likhet med många andra filmer inte har spelats in i 3D, utan är konverterad i efterhand.

Godzilla är en ganska bra och underhållande film, som har ett större djup än man hade kunnat vänta sig och samtidigt är hyfsat lågmäld. Det är välgjort och engagerande, men tyvärr blir slutstriderna alldeles för utdragna och före det får man se lite väl lite av själva Godzilla. Men det är absolut en fullt sevärd film, som fungerar bra för de allra flesta; och som långt ifrån är den skräckfilm man hade kunnat förvänta sig. Mitt betyg stannar på en svag sjua, så det finns absolut utrymme för förbättring, men samtidigt hade jag förväntat mig en sämre film än så och är därför ganska nöjd.

Recensionen skriven: 13 maj 2014
Senast uppdaterad: 14 maj 2014

Recensionen har lästs 3358 gånger av 1894 personer, sedan den 13 maj 2014