Hajar som hajar
(Shark Tale)

Obs! Då denna film vid recensionstillfället bara fanns tillgänglig på bio, har undertecknad bara kunnat se filmen en gång. För en komplett recension räcker det givetvis inte med att se filmen en enda gång, följande recension bör därför bara ses som en bedömning av det första intrycket av filmen. Filmen har nu släppts på video, och jag hoppas därmed kunna skriva en mer utförlig recension inom kort.
Sök efter Hajar som hajar på CDON
Komedi / Äventyr / Övernaturligt / Tecknat / Datoranimerad / Långfilm
Målgrupp: Barn / Familj  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 30 minuter
Genre: Tecknad äventyrskomedi
Produktionsland/år: USA, 2004
Produktionsbolag: Dreamworks Animation & Pacific Data Images (PDI)
Producent: Bill Damaschke, Janet Healy & Allison Lyon Segan
Regi: Bibo Bergeron, Vicky Jenson & Rob Letterman
Manusförfattare: Michael J. Wilson & Rob Letterman
Svensk distributör: United International Pictures AB & Paramount Home Entertainment Sweden AB
Dubbningsbolag: Sun Studio A/S
Regi: Sharon Dyall
Översättning: Sharon Dyall
Tekniker: Okänt
Producent: Svend Christiansen
Oscar - Daniel "Papa Dee" Wahlgren Angie - Sara Sommerfeld
Lola - Rachel Molin Bernie - Josef Fares
Ernie - Fares Fares Don Lino - Allan Svensson
Lenny - Kim Sulocki Sykes - Lars Dejert
Frankie - Steve Kratz Katie Current - Linda Nyberg

Nya datoranimerade storfilmer från Dreamworks SKG kommer inte varje dag, men här är en ny sådan - den enda filmen i världshistorien (kanske) där den svenska titeln är bättre och mer fyndig än originaltiteln... Här är det, som titeln antyder, hajar som står i centrum - i synnerhet maffian, med maffiabossen Don Lino i spetsen. Han ska snart pensionera sig, och tänker lämna över ledarskapet till sina två söner Frankie och Lenny. Det är bara ett litet problem - Lenny är i själva verket vegetarian, och vill inte alls döda någon... Huvudrollsinnehavaren är en liten fisk vid namn Oscar, som jobbar på en valtvätt (bokstavligt talat - de tvättar alltså valar!). En dag blir han jagad av Frankie och (till viss del) Lenny, och Frankie råkar bli träffad av ett ankare och dör. Då ser Oscar sin chans att bli berömd, och tar på sig äran att ha dödat en haj - dock utan att veta om att den döda hajen råkar vara maffiabossens son...Som ni kan gissa är det inte helt omtyckt av maffian, och när han gömmer sig från hajarna, råkar han stöta ihop med och lära känna Lenny.

Det här är en både rolig och spännande film, även om man tydligt märker att humor ligger i centrum - filmer kryllar också av referenser och parodier på andra filmer, och bland de mer uppenbara hör väl exempelvis Gudfadern-filmerna. Filmen är välgjord, med snygga och genomarbetade karaktärer - bakgrunderna är också mycket imponerande, och kan väl närmast beskrivas som en undervattensvariant av New York. Den är dock inte perfekt - periodvis händer det aningen lite, och den känns ibland aningen ytlig. Ibland får vi heller inte riktigt lära känna en del karaktärer så mycket som jag hade önskat. I vissa aspekter är den också lite väl amerikaniserad, och en del skämt har svenskar knappast någon chans att förstå - exempelvis referenserna till den amerikanska klädaffärskedjan Gap, eller fiskreportern Katie Current, som i praktiken är en slags karikatyr av den amerikanska nyhetsuppläsaren och reportern Katie Couric, som också gör karaktärens originalröst, men som knappast speciellt många i Sverige känner till... Trots det är det dock en bra film, och framförallt mycket rolig. Det är egentligen inte en typisk barnfilm - visserligen har barn säkerligen också ett visst utbyte av den, men med exempelvis alla referenser till andra filmer så är det uppenbart att vuxna sannolikt är den främsta målgruppen

Med tanke på målgruppen, tycker jag inte alls det vore en självklarhet att filmen verkligen skulle släppas i svenskdubbad form - men så blev det alltså. Dreamworks verkar vara ett av få bolag där man aldrig riktigt kan förutsäga vilka dubbningsbolag som kommer att dubba filmerna - så även i detta fall. Jag blev i alla fall positivt överraskad över att Sun Studios svenska filial ligger bakom den svenska versionen. I den amerikanska originalversionen medverkar många väldigt kända skådisar, och även om det inte går riktigt lika långt, så lyckas även den svenska versionen riktigt väl. I huvudrollen som Oscar hör vi Daniel Wahlgren, mer känd som artisten Papa Dee och från bl.a. Disneys Snow Dogs och Mulàn. Han gör en imponerande insats, talar med bra inlevelse och låter faktiskt någorlunda lik originalets Will Smith (åtminstone vad jag kan minnas). Angie spelas av Sara Sommerfeld, som vi bl.a. kommer ihåg från de två Atlantis-filmerna. Även hon gör en bra insats, och passar bra i rollen. Lenny spelas av Kim Sulocki, som väl de flesta av oss minns bäst från den svenska TV-serien Nya tider (även om han också har varit med i en del dubbningar). Han gör också en bra insats, och det finns inte mycket att anmärka på. Som maffiabossen Don Lino hör vi dubbnings- och skådespelarveteranen Allan Svensson. Förvisso går en del av poängen förlorad genom att inte höra Robert de Niro som i originalet (som ju dessutom medverkade i en av Gudfadern-filmerna som det drivs med här - något som knappast är en tillfällighet), men Allan Svensson gör ändå en bra insats och sannolikt det bästa man kunnat åstadkomma i Sverige. Frankie spelas av dubbningsveteranen Steve Kratz som, trots att han är med i nästan varenda dubbning världen någonsin skådat (okej, en liten smula överdrivet - men inte så mycket), ändå gör en utmärkt insats och känns inte störande. Bernie och Ernie spelas av Josef och Fares Fares, som annars inte brukar medverka så mycket i dubbningssammanhang. De gör ändå bra insatser båda två, och talar med någorlunda bra inlevelse. Som fiskreporten Katie Current hör vi TV3:s nyhetsuppläsare Linda Nyberg som, mig veterligen, aldrig medverkat i dubbningssammanhang förut. Hon gör också en bra insats, även om jag inte på rak arm vet hur originalets Katie Couric låter. Kort sagt är de flesta av skådespelarna mycket bra, även mindre biroller, men det återstår ju att se hur resultatet är jämfört med det amerikanska originalet (som jag av förståeliga skäl inte kunnat se).

Då dubbade biofilmer nästan aldrig visas i originalversion i Skellefteå eller ens norra Sverige över huvud taget (även om det släppts i resten av Sverige), har jag inte haft möjlighet att se originalversionen för jämförelse. Översättningen är det dock Sharon Dyall som stått bakom - mig veterligen den första dubbningen hon översatt. Hon gör dock ett bra jobb, och det finns inte så mycket att orda om. Åtminstone utan tillgång till originalversionen, kunde jag inte uppfatta några översättningsfel eller större grammatikfel. I vissa fall kan man kanske ifrågasätta användningen av slanguttryck, men det är möjligt att det är samma sak i originalet. Dock förekommer också svengelska i lite väl hög utsträckning - exempelvis känner jag mig något skeptisk till att använda ordet "killer" i det svenska språket, och undrar om verkligen alla barn känner till det. Men det är möjligt att det inte funnits något vettigt alternativ i och med sammanhanget och munrörelserna. De sånger som förekommer - mestadels av bakgrundskaraktär, men till viss del även kortare sånger som karaktärer sjunger - har inte översatts utan är kvar på engelska. I de flesta fall gör det ingenting, men i några fall har faktiskt sångtexterna betydelse för handlingen, och då känns det lite dumt. Men å andra sidan så är nog filmen i första hand riktad till vuxna, och där kan väl merparten redan engelska tillräckligt för att kunna förstå innebörden i sångerna. Låten på sluttexterna har inte heller översatts. De enstaka talade kommentarer som filmens karaktärer gör under sluttexterna har dock översatts i vanlig ordning.

Den svenska creditversioneringen lämnar tyvärr en hel del övrigt att önska... Förtexterna (i praktiken bara "Dreamworks Animation presenterar") och titeln i början står helt och hållet på svenska. Textskyltar under filmens gång har inte översatts, vare sig i bild eller via speakerröst. Sluttexterna står också kvar på engelska, och är öförändrade från originalet (därmed står de amerikanska rösterna utsatt väldigt noggrant). Efter alla sluttexter listas svenska röster och studiocredits, men det går så oerhört fort (cirka 1 sekund per skärm) att det i praktiken är helt omöjligt att hinna läsa mer än enstaka namn. Jag har alltid tyckt att Disney gått alldeles för långt med att lista svenska credits snabbt, men det här är flera gånger snabbare än Disney någonsin gjort. I praktiken helt värdelöst, med andra ord...

För att återgå till dubbningen, så håller den mycket hög kvalitet och, även om det finns enstaka brister, så förändrar det inte det faktum att det är en bra och välgjord dubbning. Det här är också säkerligen en svårdubbad film, varför jag tycker att Sun Studio lyckats mycket väl.

Recensionen skriven: 11 januari 2005
Senast uppdaterad: 11 januari 2005

Recensionen har lästs 5410 gånger av 3188 personer, sedan den 5 december 2007