Herbie - Fulltankad
(Herbie - Fully Loaded)

Obs! Då denna film vid recensionstillfället bara fanns tillgänglig på bio, har undertecknad bara kunnat se filmen en gång. För en komplett recension räcker det givetvis inte med att se filmen en enda gång, följande recension bör därför bara ses som en bedömning av det första intrycket av filmen. Filmen finns numera på video och DVD, och jag hoppas därmed kunna skriva en mer utförlig recension inom kort.
Sök efter Herbie på CDON
Drama / Komedi / Äventyr / Romantik / Sport / Övernaturligt / Spelfilm / Långfilm
Speltid: 1 timme 37 minuter
Produktionsland/år: USA, 2005
Produktionsbolag: Walt Disney Pictures & Robert Simonds Productions
Producent: Robert Simonds
Regi: Angela Robinson
Manusförfattare: Thomas Lennon, Ben Garant, Alfred Gough & Miles Millar, baserad på karaktärer skapade av Gordon Buford
Dubbningsbolag: Sun Studio A/S / Disney Character Voices International
Regi: Joakim Jennefors
Översättning: Robert Cronholt
Tekniker: Gabriele Melin
Producent: Svend Christiansen
Kreativ ledning: Kirsten Saabye
Maggie Peyton - Lindsay Lohan Ray Peyton Sr - Michael Keaton
Ray Peyton Jr - Matt Dillon Kevin - Breckin Meyer
Sally - Cheryl Hines Crash - Jimmi Simpson
Charisma - Jill Ritchie
Maggie Peyton - Tilde Fröling Ray Peyton Sr - Claes Ljungmark
Trip Murphy - Kristian Ståhlgren Ray Peyton Jr - Jacob Stadell
Kevin - Göran Gillinger Sally - Anki Albertsson
Crash - Ola Forssmed Charisma - Marie Serneholt
Övriga röster:
Bert-Åke Varg Andreas Nilsson
Charlotte Ardai Jennefors Dick Eriksson
Joakim Jennefors Peter Sjöquist

Alla, utom möjligtvis de allra yngsta, kommer väl ihåg den klassiska Folkvagnsbubblan Herbie av 1963 års modell, som har egen hjärna och hjärta och förmågan att kunna såväl styra, gasa som bromsa utan förarnas inblandning. Den första filmen med Herbie hette Gasen i botten, Herbie och kom 1968. Sen blev det tre filmer till, fram t.o.m. Herbie vild och galen 1980. Men sen dess har det varit tyst om denna gamla favorit... Åtminstone fram tills nu, när Herbie kommit tillbaka i en nyproducerad biofilm, 25 år sen senast. Precis som de fyra tidigare filmerna är det alltså tal om en ren spelfilm (ej tecknat), även om enstaka scener gissningsvis har åstadkommits med hjälp av datoranimation. I filmens förtexter och prolog berättas med hjälp av filmklipp från de tidigare Herbie-filmerna varvat med tidningsurklipp vad som hänt med Herbie sedan vi senast såg "honom" - efter de tidigare filmerna började Herbie att förlora matcher och få allt sämre resultat, han börjar extraknäcka som taxi (!) och slutligen hamnar han på bilskroten. Det är också där som den här filmen börjar. I centrum för den här filmen står Maggie Peyton, som för flera år sedan sysslade med racingsport innan hon totalkvaddade en bil och lade av med yrket. Hon har nu tagit examen från college (högskola eller universitet, för er som inte är bekanta med amerikanska skolformer), och hennes pappa vill därför bjuda henne på en bil som present. För det ändamålet besöker de bilskroten för att välja ut en bil, och fastän det inte direkt är Maggies förstahandsval, så blir det ändå Herbie som hon köper (vilken överraskning...!). När hon och hennes kompis Kevin besöker en bilmässa som gästas av den mycket stöddiga och egenkära regerande mästaren av biltävlingen Nascar, Trip Murphy, "råkar" Herbie skada hans bil, vilket Trip inte blir glad över. Han utmanar Maggie på ett gatulopp i deras respektive bilar på plats, och hur det loppet slutar kan väl alla lista ut...

Det här är en både rolig och spännande film, som passar att ses av alla åldrar. Ni som tyckt om de tidigare Herbie-filmerna lär inte bli besvikna, då den nya filmen har liknande uppbyggnad och idé. Producenterna har på ett skickligt sätt lyckats att anknyta till de tidigare filmerna och behålla samma grundidé, utan att det för den skull känns som en upprepning eller efterapning. Filmen är tekniskt mycket välgjord, med imponerande specialeffekter och biltrick. Det är också mycket bra skådespelare som vi ser (men inte hör...). I huvudrollen som Maggie ser vi Lindsay Lohan, som vi tidigare bl.a. kunnat se i nyfilmatiseringarna av Disneys gamla succér Föräldrafällan och Freaky Friday - hon är som vanligt lysande i rollen och lyfter hela filmen, även om vi den här gången inte får höra henne (åtminstone inte i större skala, förrän filmen släpps på DVD). Herbie ser också ut som han gjorde senast, och den klassiska bubblan blir man väl aldrig less på...?

Till skillnad från de fyra tidigare Herbie-filmerna mellan 1968 och 1980 (som visades i Sverige i svensktextad originalversion), så har denna filmen alltså dubbats till svenska. I likhet med de flesta andra Disney-filmer sen i höstas, är det Sun Studio (gissningsvis dess svenska filial) som står bakom den svenska versionen, om än som vanligt med överinseende av Kirsten Saabye på danska Disney Character Voices. Även om det till en början känns lite ovant att se sådana här spelfilmer i dubbad form, så vänjer man sig ganska snabbt vid det - och jag måste medge att det nog faktiskt är ett klokt beslut att dubba filmen. Den svenska versionen är för ovanlighetens skull regisserad av musikalartisten och dubbningsveteranen Joakim Jennefors, som mig veterligen inte har regisserat dubbningar tidigare. I huvudrollen som Maggie hör vi skådespelerskan Tilde Fröling, som mig veterligen inte medverkat i dubbningssammanhang tidigare (hennes mamma Ewa Fröling känner vi dock igen från dubbningssammanhang). Hon gör ett bra jobb, passar bra i rollen och låter någorlunda lik Lindsay Lohans riktiga röst. Som Kevin hör vi Göran Gillinger, som också passar mycket bra i rollen.

Rösten till Nascar-mästaren Trip Murphy, som spelas i bild av Matt Dillon, görs av Sun Studio-regissören Kristian Ståhlgren. Han passar faktiskt riktigt bra till denna rollen, och gör en bra insats. Till Maggies pappa Ray har Claes Ljungmark lånat ut rösten. Han gör också ett bra jobb, även om jag inte kommer ihåg tillräckligt väl hur originalskådespelaren Michael Keaton låter för att kunna bedöma röstlikheten. Som Maggies väninna Charisma hör vi Marie Serneholt, som tidigare bl.a. medverkat i Robotar tidigare i år. Även i övriga roller medverkar bra skådespelare, däribland dubbningsveteranerna Joakim Jennefors (tillika regissör för den svenska dubbningen), Charlotte Ardai Jennefors och Dick Eriksson. De flesta talar med bra eller mycket bra inlevelse, och det finns faktiskt inte mycket mer att tillägga. Till skillnad från många andra filmer har jag inte heller lyckats att höra samma skådespelare i mer än en roll, vilket är mycket roligt.

Då filmen i dagsläget bara gått på bio och filmen åtminstone här i Skellefteå bara visats i dess svenskdubbade form, har jag tyvärr inte kunnat se (eller rättare sagt, höra) originalversionen eller göra någon jämförelse mellan den svenska versionen och det amerikanska originalet. Det får lov att vänta tills filmen släppts på video/DVD... Översättningen är i alla fall gjord av Robert Cronholt och Mediaplant, i likhet med många andra Sun Studio-dubbningar (däribland ett antal Scooby-Doo-filmer), vilket brukar tyda på hög kvalitet - så verkar också vara fallet här. Det mesta låter bra och naturligt, och jag har inte kunnat uppfatta några ologiska uttryck eller översättningsfel. Dock ställer jag mig lite frågande till att behålla orden "high school" och "college" i svenskan, och inte översätta dessa - dels låter det lite onaturligt och konstlat i en i övrigt svensk dialog, och dels har jag svårt att tro att verkligen alla i Sverige känner till vad dessa båda skolformer innebär enligt svenska förhållanden... Några sånger förekommer inte, annat än enstaka bakgrundslåtar som inte har översatts.

Vid spelfilmer ("otecknade" filmer) är det givetvis helt omöjligt att få munrörelserna att stämma riktigt bra - särskilt vid filmer som är engelskspråkiga i originalet, i och med att svenskan och engelskan skiljer sig så väldigt mycket åt vad gäller ordlängder och annat. Här har man dock lyckats över förväntan. Det klaffar ganska bra över hela filmen - givetvis inte perfekt, men man stör sig faktiskt aldrig över det hela och ofta tänker man inte ens på det, och för en spelfilm måste det ses som ett mycket bra betyg.

Den svenska bildversionen är nätt och jämnt acceptabel, men har sina brister. Förtexterna står kvar på engelska, med undantag för titeln som står på svenska (utan skymt av den amerikanska originaltiteln). Enstaka av tidningsurklippen i början står också helt och hållet på svenska, utan skymt av den engelska texten. Övriga viktiga textskyltar (däribland resterande tidningsurklipp) står kvar på engelska, men har översatts till svenska med hjälp av traditionell textning - vid de fall där bildernas karaktär skulle göra den svenska texten svårläst (som exempelvis en del av tidningsbilderna) ligger den översättande texten ovanpå en vit platta. ag reagerade dock över att enstaka textskyltar som har betydelse för handlingen inte översatts, främst texten "Demolition Derby" (som dock i ärlighetens namn är mycket svåröversatt). Hela eftertexterna står kvar på engelska utan bearbetning. Efter alla sluttexter listas svenska röster och studiocredits - även om det inte är speciellt kul, så har man väl inte så mycket till val vid spelfilmer, då det ju inte går att byta ut originalskådespelarna mot de svenska rösterna. Tyvärr är det bara ett relativt fåtal röster som specificerats med karaktärsnamn, och alla andra anges bara i grupp. Det går också lite väl snabbt, och det är svårt att hinna läsa alla svenska credits - till skillnad från vissa nyare filmer från Dreamworks (läs: Hajar som hajar och Madagaskar), är det dock inte omöjligt. Hade det varit på video och DVD hade det ju inte gjort så mycket, men på bio vore det verkligen önskvärt att låta creditskärmarna ligga kvar lite längre i bild så att fler personer hinner läsa allt.

För att sammanfatta, så är det en bra och absolut sevärd film, som nog passar för de flesta åldrar. Den svenska dubbningen är också bra - visst finns sina brister, men de är mycket få till antalet och överlag är det en mycket välgjord dubb.

Recensionen skriven: 22 september 2005
Senast uppdaterad: 15 augusti 2006

Recensionen har lästs 6587 gånger av 3874 personer, sedan den 5 december 2007