Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Jack - Jesse Metcalfe Lily - Kiele Sanchez
Dr. Gianetti - Peter Stormare Dave - Kevin Sussman
Nancy - Olivia Munn Vera - Carla Gallo
Heather - Lisa Arturo Hawthorne - Armin Shimerman
Syster Henderson - Molly Bryant Loomis - Kurt Caceres

Medan många filmer tävlar i att vara så originella som möjligt, så finns det vissa filmer som inte har några sådana ambitioner - genrer som är och förblir relativt lika, men ändå förblir populära. Till den kategorin hör skräckfilmer, och det har Jeff Buhler tagit tillvara på i hans debut som både regissör och manusförfattare. Efter att hennes mamma dött, börjar Lily att få psykiska problem och försöker begå självmord upprepade gånger. Hon blir då tvångsintagen på ett mentalsjukhus, något hennes bror Jack inte kan acceptera - i synnerhet som de inte ens låter honom träffa henne. Därför vidtar Jack extrema åtgärder för att få ut sin syster från sjukhuset. Han låtsas helt enkelt vara mentalt sjuk, för att själv bli inspärrad på samma sjukhus och från insidan kunna hjälpa sin syster ut. Till en början går hans plan bra, men det visar sig att sjukhuset inte är något vanligt mentalsjukhus. Läkaren Paul Gianetti använder sina patienter som levande försökskaniner i en ny experimentell behandlingsform, som tyvärr inte riktigt fungerar så bra som man hade kunnat hoppas. Det gör att patienterna snart beter sig hundra gånger värre än innan de blev intagna, och Jack och Lily svävar snart i stor fara...

Vid rysare och rysarthrillers brukar man sällan förvänta sig någon alltför originell story, och heller inte helt realistiska filmer. Därför är det knappast någon större överraskning att detsamma gäller Insanitarium, även fast jag måste medge att grundstoryn trots allt är mer originell än väntat och är intressant och genomtänkt. Om man brukar haka upp sig på logiska luckor, är det dock ingen lyckad film att se. Det finns nämligen många sådana, och särskilt trovärdig är den inte. Man kan exempelvis fråga sig varför Jack kommer på idén att spela sinnessjuk för att få ut sin syster, plus att sjukhusets säkerhetsanläggning tycks ha många brister. Något som finns desto mer av är blod, för det här är en mycket våldsam och otäck film. Många av scenerna tillhör det kusligaste jag sett på flera år, och filmmakarna har på ett skickligt sätt lyckats förmedla en riktigt hemsk känsla. Här får man se mer blod än i de flesta andra filmer tillsammans. Filmen är visserligen gjord med liten budget, men de har gjort det bästa av situationen och allting ser någorlunda äkta ut. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Jesse Metcalfe, mest känd från TV-serien Desperate Housewives och den långkörande såpoperan Passions, gör en förvånansvärt bra insats och spelar trovärdigt. Kiele Sanchez, från bl.a. Lost och Related gör en strålande insats, och spelar starkt och bra. Peter Stormare är också mycket duktig och trovärdig som sinnessjuk läkare, och gör en ovanligt bra insats. Det största problemet ligger istället i manuset, och tyvärr är det uppenbart att minsta delen av produktionstiden lagts på manuset. Först saknar jag mer bakgrundsinformation gällande Jack och Lily, och hur Lily egentligen har det. Vi får bara se några mycket snabba glimtar, innan handlingen på mentalsjukhuset inleds. Jag hade föredragit att få se mer om det, och även få se hur Jack kommer fram till den minst sagt udda idén att rädda sin syster på. Trots det, så blir ändå filmen riktigt lyckad under knappt halva tiden, och lyckas till en början att på ett mycket skickligt sätt förmedla en psykologisk skräckkänsla med mycket lite blod och otäck stämning. Om filmen fortsatt i samma stil, så hade den blivit mycket bra. Men tyvärr förändras den allt eftersom, och i takt med att tiden går så börjar storyn bli mer och mer urspårad och skruvad. Det blir mer och mer överdrivet, och mot slutet verkar Jeff Buhler ha glömt allt vad story heter för att istället bara satsa på blod, blod och ännu mera blod. Då sjunker trovärdigheten till botten. För att en rysare ska få största effekten, bör tempot sänkas då och då, så att åskådarna hinner andas ut och slappna av. I och med kontrasterna blir skräckkänslan som störst då. Det verkar tyvärr den här regissören aldrig ha hört talats om, för här sänks aldrig tempot. Filmen förblir snabb och intensiv nästan hela filmen igenom, och när den väl kommit igång slutar aldrig de otäcka scenerna. Då blir man snabbt lite avtrubbad, och det upplevs helt enkelt inte lika hemskt och kusligt. Det här borde filmmakarna ha tagit vara på, och utnyttjat kontrasterna för att sänka tempot mellan varven och därmed få till en mer lyckad stämning. Men en dålig film är det absolut inte, och jag har utan tvekan sett sämre debutfilmer i mina dagar. Därför är den fortfarande fullt sevärd, även fast de många bristerna tyvärr gör att det inte kan gå längre än till en stark femma. Det är tråkigt, då filmen med samma grundstory haft potential att bli riktigt lyckad, om man bara kunnat lägga mer tid på manuset. Men om man tycker om rysare och bara är ute efter lättsam underhållning, så får man trots allt vad man kan förvänta sig av Insanitarium. Min första tanke när sluttexterna börjar rulla är att jag innerligt hoppas att inga sjukhus i Sverige är som det här sjukhuset...

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1 på både engelska samt tjeckiska, polska och ungerska dubbningar. Filmen är textad på 19 olika språk, däribland de fem nordiska språken. Det finns också både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, vilket är positivt, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men åtminstone på min DVD-spelare uppstod vissa problem. Vid ett par tillfällen frös bilden till, och vid ett tillfälle uppstod ett litet hopp där filmen plötsligt hoppar till en annan scen. Då jag inte kan se några repor med blotta ögat, så vet jag inte om det är någon form av mastringsfel eller bara en tillfällighet på mitt exemplar eller med min DVD-spelare. När man matar in skivan, möts man av distributörsjingel som direkt följs av en engelskspråkig huvudmeny - varken trailers eller propaganda visas, vilket är uppskattat. Dock finns heller ingen inledande språkvalsmeny, vilket gör att man måste gå in under textningsmenyn och där bläddra ner flera nivåer för att kunna hitta åt och slå på svensk text. Inte helt lyckat, för de som inte kan engelska obehindrat. När man startar filmen, visas först en reklamjingel för ljudformatet Dolby Digital, och därefter visas varningstexter på engelska samt det språk man valt textning på. Först därefter börjar själva filmen - något irriterande då texterna känns lite malplacerade, men de är i alla fall relativt kortvariga varför det inte blir något stort problem.

Som extramaterial hittar vi först tre bortklippta scener. De är intressanta att se, men tillför inte speciellt mycket till filmen. Därefter återfinns två olika featurettes (minidokumentärer). Det första består av ett samtal mellan regissören Jeff Buhler och huvudrollsinnehavaren Jesse Metcalfe. Periodvis är det lite intressant, men alltför mycket värdefullt vetande framkommer inte, och det hade säkerligen blivit mer lyckat med mer traditionella intervjuer där någon opartisk ställer frågorna. Det andra inslaget består främst av intervjuer med de övriga skådespelarna. Det är intressant, men för stor vikt läggs åt att beskriva rollfigurerna - något som inte ger särskilt mycket om man redan sett filmen. Båda inslagen är också i kortaste laget, på drygt fem minuter vardera. Därefter finns ett galleri med bilder från filmens storyboardskisser. Vad det egentligen kan tillföra är bortom mitt förstånd, och åtminstone för mig är det helt poänglöst. Slutligen finns trailers för ett flertal andra filmer, individuellt valbara från menyn. Allt extramaterial är textat på engelska, men tyvärr inga andra språk.

Recensionen skriven: 4 september 2008
Senast uppdaterad: 5 september 2008

Recensionen har lästs 3733 gånger av 2064 personer, sedan den 4 september 2008