Mrs. Sethi - Shabana Azmi Roopi - Goldy Notay
Raj Murthy - Sendhil Ramamurthy Linda - Sally Hawkins
Inspektör Smythe - Mark Addy Dev - Jimi Mistry
Jazz - Ray Panthaki Mrs. Goldsmith - Zoë Wanamaker
Curry-mannen (spöke) - Sanjeev Bhaskar Kebab-kvinnan (spöke) - Shaheen Khan
Kavel-kvinnan (spöke) - Adlyn Ross Naan-mannen (spöke) - Ash Varrez

Den brittisk-indiska regissören och manusförfattaren Gurinder Chadha föddes i Kenya i Afrika med indiska rötter, men flyttade till England vid ett tidigt skede. Hon långfilmsdebuterade med den brittisk-indiska filmen Bhaji on the Beach, men höll länge en relativt låg profil. Gurinder blev känd på allvar genom succéfilmen Skruva den som Beckham från 2002, och har därefter också blivit populär med Kärlek och fördom och senare ungdomskomedin Bekännelser om killar, kyssar och katter. Nu är hon tillbaka som regissör av en ny film; den här gången ännu mer originell än tidigare. Det rör sig om den brittisk-indiska komedin It's a Wonderful Afterlife, som Gurinder själv skrivit manus till tillsammans med sin man Paul Mayeda Berges. Filmen hade världspremiär på prestigefulla Sundance Film Festival, och har därefter visats på bio i bl.a. Storbritannien och Indien; dock utan att bli alltför framgångsrik. I Sverige, i likhet med många andra länder, släpptes den direkt på DVD.

Handlingen utspelas runt en indisk familj som är bosatt i London. Mrs. Sethi är änka och vill helst av allt dö snart så hon får göra sin avlidne make sällskap. Men det kan hon inte än, då hon är djupt oroad över sin dotter Roopi som är överviktig och därför har haft svårt att få pojkvänner. Mrs. Sethi är traditionellt lagd, och vill se sin dotter gifta sig till varje pris, men det är inte lätt. Under tiden terroriseras staden av en seriemördare, som dödar sina offer genom överdoser av stark curry (!). Polisinspektören Murthy, som dessutom är en barndomskompis till Roopi, får i uppdrag att utreda fallet och dem misstänker snart Roopi. Någon som vet mer än hennes mamma, som snart blir hemsökt av spökena efter alla mordoffren...

Det här är onekligen en originell och udda film, som inte liknar något man tidigare sett. Det är både skruvat och annorlunda, och regissören har inte tvekat inför att använda varenda indisk stereotyp som överhuvudtaget existerar. Inledningsvis kände jag att regissören inte riktigt ha kunnat bestämma sig för inriktningen, då filmen går från att i vissa scener kännas ganska trovärdiga till att i nästa sekund vara så tillspetsade och extrema att det är omöjligt att ta det på allvar. Den sistnämnda sortens humor har jag svårt för, och de första minuterna kändes näst intill olidliga. Men efter det lyckas Gurinder Chadha att få till balansen på ett bättre sätt, och det blir en riktigt bra film. Det fortsätter visserligen tillspetsat och udda, men överlag känns det ändå någorlunda trovärdigt och storyn engagerar.

Det är charmigt, intressant och nyskapande även om man kan tycka att en del av stereotyperna känns överutnyttjade vid det här laget. Det är också en riktigt rolig film, där jag skrattade vid ett stort antal tillfällen. Somliga skämt går visserligen över huvudet på många och missar målet, men andra är så klockrena att det är omöjligt att inte gapskratta. Då det överlag är så roligt och underhållande kan man också förlåta att en del komiska poänger inte alls går hem; åtminstone inte hos mig. Bl.a. tycker jag att alla fetmaskämt kring Roopis övervikt snabbt blir lite för mycket, i synnerhet då hon knappast är särskilt fet. Det är förmodligen menat parodiskt, men blir lite för mycket efter ett tag.

Märkligt nog har filmen på många håll marknadsförts som en rysarkomedi, vilket är besynnerligt då filmen varken är otäck eller obehaglig. Som komedi fungerar den bra, men det är absolut ingen skräckfilm på något sätt. Jag kan bara anta att kategoriseringen skett av filmbolaget utan regissörens samtycke, för jag har svårt att tro att någon skulle kunna se denna film som otäck eller ens obehaglig. Det blir förvisso osmakligt och lite äckligt vid enstaka scener, men längre än så går det aldrig. Men om man ser på filmen som en mörk komedi så fungerar det mycket bättre, och tycker man bara om den här sortens humor så väntar en trevlig upplevelse.

Ibland blir det dock lite för mycket, då manusförfattarna vid en del tillfällen har överdrivit till bristningsgränsen och det blir för tillspetsat för att kunna hålla ihop logiskt. Det förekommer också ett fåtal logiska luckor, fast å andra sidan är väl logik knappast det viktigaste vid komedier. Ett fåtal scener känns också alltför överdrivna och rentav onödiga. Det mest uppenbara exemplet är en scen som uppenbarligen är övertydligt inspirerad av en viss scen i Carrie (alla som sett den filmen kan omöjligen missa vilken scen jag syftar på). Visst förstår jag att det är menat som en parodi, men scenen tillför egentligen ingenting till storyn och känns mest malplacerad. Vid en film som i övrigt är så nyskapande känns det också fel att så tydligt härma efter en så klassisk scen; i synnerhet utan att tillföra någon egentlig poäng. Samtidigt måste jag medge att jag ändå skrattade lite åt denna överdrivna Carrie-scen, men den pågår alldeles för länge tills man blivit rejält leds och det bara känns för mycket av allt.

Fotot är relativt bra, men är inte originellt på samma sätt som filmen i övrigt. Skådespelarinsatserna är överlag relativt bra, och Goldy Notay är ett riktigt fynd som Roopi. Sally Hawkins är mycket bra som Linda, och Shabana Azmi är ganska bra som Roopis mamma. Sendhil Ramamurthy gör en helt okej insats som Murthy, men ger ibland ett något konstlat intryck och han spelar överlag inte lika bra som i hans betydligt mer minnesvärda insats i TV-serien Heroes. Värst bland den större ensemblen är Jimi Mistry, som spelar över å det grövsta som Dev och dessutom har en allt annat än trovärdig accent. Även Mark Addy balanserar på gränsen till överspel, och brukar göra bättre ifrån sig än så här. De flesta andra skådisar är bra, men merparten sticker inte ut som något utöver det vanliga.

It's a Wonderful Afterlife kommer definitivt inte att passa alla, och om man har svårt för tillspetsade och överdrivna filmer lär man finna denna alltför skum och tråkig. Men med rätt humor fungerar filmen riktigt väl, och det är en både rolig, charmig och underhållande film med många lyckade komiska poänger. Ibland går det visserligen lite för långt, men när det rör sig om en så originell och annorlunda film kan man förlåta mycket. Jag skulle inte vilja se om den i första taget, men som någorlunda lättsam underhållning för stunden duger den utmärkt. Det är oundvikligt att inte alla kommer att hålla med mig, men för mig är det i alla fall en lyckad film som jag kan rekommendera de flesta att ge en chans - kanske tycker ni lika mycket om den som jag (eller rentav ännu mer), och kanske kommer ni inte alls att förstå er på filmen.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska översättningen är fullt godkänd men lider av ett fåtal översättningsproblem. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och därpå visas några trailers på andra filmer (som går att hoppa förbi). Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men endast engelskspråkig. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt om än knappast ovanligt för filmer som inte visats på bio i Skandinavien.

Recensionen skriven: 17 december 2010
Senast uppdaterad: 17 december 2010

Recensionen har lästs 3331 gånger av 1864 personer, sedan den 17 december 2010