Kortfattade recensioner

Mona - Suzanne Reuter Jenny - Jennie Silverhjelm
Anneli - Anja Lundkvist Igor - Rennie Mirro
Göran - Loa Falkman Elvy - Anneli Martini
Noel - Erik Källsäter Eje - Lars Väringer
Ines - Jackie Hult Hedda - Vera Throbäck
Journalist - Klara Zimmergren Victoria - Gunilla Johansson

Den världsberömda sångaren Simon kommer för första gången på flera år hem till sitt barndomshem någonstans på den svenska landsbygden, efter att i många år bott i Los Angeles. Kvar hemma finns hans bror Anders, som alltid fått stå i skuggan av sin berömda bror och som fått nöja sig med att dirigera kyrkokören hemma i byn. Nu har Simon gått med på att göra ett gästframträdande i kyrkokörens årliga julkonsert, där även den gamla musikläraren Eje finns kvar. Men det finns skäl till att Simon stuckit utomlands så fort han fick chansen, och trots att hans och Anders alkoholiserade och dominerande pappa gått bort har inte mycket ändrats i den stora släkten där julen ska gå till exakt som den alltid gjort; där ingen vill tala högt om någonting det minsta känsligt...

Ella Lemhagen är utan tvekan en talangfull regissör, som gjort en del riktigt bra filmer med lyckad blandning mellan humor och allvar. Att göra en fiktiv film inspirerad av Peter Jöbacks uppväxt och liv är också ett genialiskt drag, och här finns i grund och botten en mycket intressant och lyckad grundstory. Problemet är bara det att Ella Lemhagen på senare år helt tycks ha tappat sin tidigare på påtagliga fingertoppskänsla, som gör att det som hade kunnat bli ett mästerverk istället stannar på helt okej.

Jag kommer hem igen till jul är för all del ganska underhållande, och det är ganska roligt och charmigt. Det är hyfsat engagerande, och intresset hålls vid liv. Jag uppskattar flera av rollfigurerna, och relationen mellan syskonen Simon och Anders är intressant. Man får skratta en del, och det finns ganska mycket charm i den här underhållande julberättelsen. Det märks att det finns en mycket bra handling i grund och botten, och det är ett angeläget ämne att berätta och skildra - ett ämne som tål att uppmärksammas, och som i alla fall bland svenska filmer inte skildrats särskilt ofta.

Det är inte det minsta originellt och dessutom väldigt förutsägbart, men detsamma gäller ju väldigt många andra filmer och är i sig inget större problem. Då är det ett större problem att filmen blivit så gravt övertydlig så att man sällan skådat något liknande. Här pekas med hela händerna, och absolut ingenting lämnas åt tittarnas tolkning. Allt är så gravt uppenbart så att man genast fattar det mesta, och regissören och manusförfattaren tycks tro att vi alla är så tondöva så att ingen i Sverige överhuvudtaget kan tänka själva. Det blir överdrivet in absurdum, och periodvis blir det alldeles för mycket av allt.

De komiska scenerna fungerar ganska bra, men vid de allvarliga scenerna missar man målet rejält och det som borde ha varit seriösa och allvarliga scener skämtas igenom på ett malplacerat sätt. Också lite störande att alla talar Stockholmska, trots att filmen utspelas på landsbygden som ser ut att vara långt från Stockholm (möjligen i södra Norrland...?). Inget av det här låter särskilt lyckat, men till viss del räddas de tydliga bristerna av den intressanta berättelsen, de genomarbetade rollfigurerna och de humoristiska detaljerna.

Jag kommer hem igen till jul är en helt okej film, som är underhållande och charmig. Tycker man om lättsam underhållning för stunden är det för all del ett bra val, och många av skådespelarna är riktigt lyckade - jag blev positivt överraskad av att Peter Jöback faktiskt är en utmärkt skådespelare, men däremot negativt överraskad av att den annars så talangfulle Loa Falkman spelar över å det grövsta. Jag uppskattar Ella Lemhagens säregna humor, de lagom skruvade rollfigurerna och den humoristiska berättarstilen.

Synd bara att Ella på sistone verkar ha tappat all fingertoppskänsla, och lyckas att åstadkomma en så gravt övertydlig film att man bitvis nästan blir illamående. Jag förstår att man velat lätta upp stämningen för att det inte ska bli becksvart, men det borde ha gått att få till en gyllene medelväg så att man inte slarvar bort alla seriösa scener som borde ha varit gripande. Handlingen i sig hade kunnat resultera i en suverän film, men då genomförandet tyvärr inte alls imponerar lika mycket som den i grunden berörande storyn stannar betyget tyvärr på en hyfsat stark sexa. Inte alls dåligt, men det borde ha kunnat bli så mycket bättre utifrån samma handling.

Recensionen skriven: 5 februari 2021

Recensionen har lästs 1347 gånger av 751 personer, sedan den 5 februari 2021