Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Jocelyn - Maria Bello Prudie - Emily Blunt
Sylvia - Amy Brenneman Allegra - Maggie Grace
Bernadette - Kathy Baker Grigg - Hugh Dancy
Daniel - Jimmy Smits Trey - Kevin Zegers
Dean - Marc Blucas Corinne - Parisa Fitz-Henley
Mama Sky - Lynn Redgrave Cat - Nancy Travis

Av någon anledning har den brittiska författarinnan Jane Austen (1775 - 1817) stått mycket i centrum på sistone, med många filmatiseringar, TV-program och annat. I skuggan av detta kom långfilmen The Jane Austen Book Club på bio i julas, som nu släpps på DVD. Filmen bygger på en roman med samma namn, som egentligen består av sex noveller, skriven av den amerikanska författarinnan Karen Joy Fowler. Robin Swicord, en erfaren amerikansk manusförfattare, gör sin långfilmsdebut som regissör i den här filmen, och har också skrivit manuset. Här kretsar händelseförloppet kring sex personer - fem kvinnor och en man - som startar en bokklubb som uteslutande behandlar Jane Austens sex romaner. Vi år lära känna hunduppfödaren Jocelyn, som är upprörd efter att en av hennes hundar har dött, den äldre kvinnan Bernadette som varit gift sex gånger, Sylvia vars man just lämnat henne för en annan kvinna, Sylvias lesbiska dotter Allegra och Prudie, en ung franskalärarinna på gymnasiet som är besatt i Frankrike men själv aldrig varit där, och som har problem med sin man. Jocelyn stöter ihop med en ung kille vid namn Grigg, som är besatt av science-fiction, och vill försöka para ihop honom med Sylvia, för att få henne på bättre humör. Trots att han aldrig ens hört talats om Jane Austen, går han också med i bokklubben, och de läser alla en av Janes böcker varje månad och träffas för att prata om dem. Inte helt oväntat lyckas de också att komma med kopplingar mellan sina egna liv och livsödena i Jane Austens romaner.

Av någon anledning klassas filmen på DVD-omslaget som en ren komedi. Det är märkligt, då det här absolut inte är en renodlad komedi. Det är en lättsam dramakomedi, där tyngdpunkten ligger på drama men som lättas upp av en del humor. Det är en ganska lyckad blandning, även om jag ibland inte hade sagt nej åt lite mer fokus på komedidelen. Trots att grundstoryn kanske inte verkar alltför engagerande, så har det också blivit en riktigt bra film. Skådespelarinsatserna är utmärkta, trots att ingen av dem direkt är någon stor filmstjärna. I synnerhet Emily Blunt, Amy Brenneman (mest känd från TV-serien Judging Amy och Maggie Grace (troligtvis mest känd från Lost) är lysande och gör utmärkta rolltolkningar. Det här är en mycket dialogdriven film, där nästan allting kretsar kring prat, prat och ännu mera prat. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, men även om jag inte skulle vilja se många liknande filmer, så fungerar det riktigt väl i det här fallet. Dialogen håller periodvis ett mycket högt tempo, så ibland måste man vara uppmärksam för att hinna vara med i svängarna. Det medför förstås också att det ibland är svårt att hinna läsa textningen, så om man inte kan engelska och därför är beroende av texten, kan det ibland vara svårt att uppfatta allt. Manuset är genomarbetat, och för ovanlighetens skull finns ingen central huvudperson i filmen. Alla sex medlemmar i bokklubben har ungefär lika stora roller, och alla deras rollfigurer känns genomarbetade, äkta och trovärdiga. Tyvärr är det dock inte lika gott ställt med birollerna, som åtminstone delvis blivit lite väl stereotypa med en hel del klichéer. Nackdelen med så många huvudpersoner, och dessutom ett flertal biroller, är förstås att det ibland kan bli lite svårt att hålla isär alla rollfigurerna och komma ihåg vilka alla är - i synnerhet i början. Det blir dock bättre efter ett tag, och Robin Swicord har säkerligen gjort det bästa hon kunnat med manusarbetet utifrån den litterära förlagan. Tyvärr känns slutet lite för tillrättalagt, vilket påverkar trovärdigheten. Det är lite tråkigt, då filmen fram tills dess känts jordnära och realistisk. Ett problem med en film där Jane Austen har en så central roll är att det är en fördel att ha läst alla hennes böcker för att till fullo kunna hänga med i dialogen och förstå alla poänger. Exempelvis är alla rollfigurerna enligt regissören själv en form av moderna versioner med tydliga likheter med rollfigurer i Jane Austens olika romaner. Men undertecknad, som inte läst någon av böckerna och "bara" sett filmatiseringar av tre av böckerna (eller fyra om man räknar med Clueless, som i grunden byggde på Emma), lyckades i alla fall inte alls uppfatta de liknelserna. Ibland kände jag mig också lite "vilsen" i samtalen om vissa av böckerna, och jag är övertygad om att man hade haft ännu bättre utbyte av filmen om man läst alla böckerna och haft dem i färskt minne. Men bristerna till trots är det en bra och välgjord film, och för att vara en debutfilm är den riktigt imponerande. Det ska bli mycket intressant att se vad Robin Swicord kan åstadkomma som regissör i framtiden - hon visar onekligen potential som regissör, och har redan visat i både den här filmen och ett flertal tidigare att hon är en mycket duktig manusförfattare. The Jane Austen Book Club är förvisso inte en särskilt djup film, och dess sensmoral känns lite väl förenklad, men att den trots allt är klart sevärd för de allra flesta råder ingen tvekan. För mig stannar betyget vid en sjua, men om man läst alla Jane Austens böcker och kommer ihåg dem ingående, kan jag tänka mig att det kan vara motiverat att höja betyget med en poäng.

DVD-utgåvans bild är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen utnyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns även en italiensk dubbning. Både bilden och ljudet håller hög kvalitet. Filmen är textad på svenska, norska, danska, finska och italienska (vanlig text), samt engelsk text för hörselskadade. Dock finns ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text - något som åtminstone jag hade uppskattat. DVD-skivan inleds med distributörsjingel i 14 sekunder, som går att hoppa förbi. Därefter blir vi påtvingade en amerikansk anti-piratpropaganda, av precis den sorten som distributörerna och Antipiratbyrån älskar och resten av världen hatar. Oerhört irriterande. Gudskelov går det dock att hoppa förbi den genom att gå till nästa kapitel, vilket är mycket uppskattat. Fast bäst hade det förstås varit om distributörerna inser att sådan propaganda säkerligen bara får motsatt effekt, och tar bort dem helt och hållet. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är stillastående med bakgrundsmusik, och tyvärr enbart finns på engelska. Då filmen inte har språkvalsmenyer i början, och huvudmenyn är på engelska, så kan det förstås medföra vissa problem för personer med mycket bristfälliga engelskakunskaper att lyckas att aktivera den svenska texten. När man valt att spela filmen, så visas varningstexter på engelska samt valt textningsspråk, vilket tar lite onödigt lång tid. Jag tycker också det känns malplacerat att visa varningstexter när man valt att börja spela upp själva filmen, men dock får man vara tacksam över att vi slipper se varningstexter för alla andra länder också...

Som extramaterial hittar vi ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren Robin Swicord, filmklipparen Maryann Brandon samt skådespelarna Hugh Dancy och Maggie Grace. Det är riktigt intressant, och vi får veta en hel del matnyttigt. Det är även ganska roligt, och man hör att de medverkande haft kul när de spelat in det. En risk med så många personer medverkande i ett kommentatorspår är förstås att personerna ibland har en tendens att prata i munnen på varann, även om det var ganska sällan jag irriterade mig över det. Vidare återfinns en bakom kulisserna-dokumentär i 18 minuter, som huvudsakligen innehåller intervjuer med olika inblandade. Ganska intressant, men ibland blir det lite väl mycket skryt över de inblandade. Vi hittar även tre olika s.k. featurettes (minidokumentärer) av varierande längd. Den första är en ren faktadokumentär om Jane Austens liv. Periodvis blir det lite väl tråkigt med upprabblande av fakta, men överlag är det ändå riktigt intressant att se - i synnerhet som komplement till filmen En ung Jane Austen som släpptes för en tid sedan. Den andra dokumentären handlar om boken som filmen bygger på, och i synnerhet de sex olika karaktärerna i filmen och dess likheter med personer i Jane Austens böcker. Ganska intressant, åtminstone om man är någorlunda intresserad av Jane Austen och hennes böcker. Den tredje featuretten är den tråkigaste, och består av vimmelbilder och korta intervjuer från filmens premiär i Los Angeles. Det tillför inte särskilt mycket. Vidare finns sju olika bortklippta scener, varav ett par i själva verket är utökade versioner av befintliga scener. De flesta är ganska intressanta och småkul, men ingen av dem känns alltför viktiga för filmen. Ett par av dem hade jag dock gärna sett hade fått vara kvar i filmen; i synnerhet den som kallas Maggie's Revenge, som är riktigt rolig. Slutligen finns en trailer för en annan film, som inte är alltför intressant, men det är trevligt att den ligger som extramaterial istället för att tvingas på tittarna före menyn visas. Utifrån vad jag kunnat läsa mig till har DVD-utgåvan samma extramaterial som alla andra länders DVD-utgåvor av filmen, så det är roligt att vi för en gångs skull inte går miste om någonting. Tyvärr finns det ingen svensk text till extramaterialet, men dessbättre finns dock engelsk text - betydligt bättre än ingenting, åtminstone om man har någorlunda kunskaper i det engelska språket.

Recensionen skriven: 21 maj 2008
Senast uppdaterad: 21 maj 2008

Recensionen har lästs 3835 gånger av 2207 personer, sedan den 21 maj 2008