Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Nancy Oliver
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri & Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
Lars - Ryan Gosling Margo - Kelli Garner
Karin - Emily Mortimer Gus - Paul Schneider
Dagmar - Patricia Clarkson Pastor Bock - R.D. Reid
Holly - Lauren Ash Russell - Boyd Banks

Det finns ett San Fransisco-baserat företag i USA som heter RealDoll, som har specialiserat sig på att tillverka naturtrogna dockor föreställande människor i naturlig storlek, och anatomiskt korrekta. Det må låta absurt, men är faktiskt verklighet och har blivit förvånansvärt populära. Det företaget spelar en central roll i den annars fiktiva dramakomedin Lars and the real girl, som blev nominerad till en Oscar för bästa originalmanus ifjol. Av okänd anledning har den tagit väldigt lång tid på sig att komma till Sverige, men bättre sent än aldrig. Handlingen utspelas i Wisconsin, en av de städer i amerikanska mellanvästern där många skandinaver som emigrerade till USA bosatte sig. Huvudrollen är 27-åriga Lars Lindström, och även om ursprunget inte nämns i filmen, så kan vi nog gissa oss till att det handlar om just svenskättlingar. Han bor granne med sin bror Gus (måttligt svenskt namn...) och hans gravida fru Karin, men är själv väldigt blyg och undviker människokontakt i möjligaste mån. En av hans arbetskamrater berättar för honom om just webbsajten RealDoll, där man kan beställa naturtrogna människoliknande dockor via postorder. Lars tar hans tips på fullaste allvar, och beställer just en docka till sig själv. Han kallar henne för Bianca, och hon fungerar utmärkt som en flickvän till honom. När han presenterar "flickvännen" till sin bror och svägerska går det dock inte lika bra, och de blir av förståeliga skäl chockade när de inser att Lars behandlar Bianca som om hon vore levande och även tror på fullaste allvar att det är en riktig kvinna. De tar med Lars och dockan till husläkaren, och hon rekommenderar att de ska spela med och låtsas som att Bianca faktiskt är levande. Mirakulöst nog lyckas Karin och Gus att få släktingar och vänner att spela med, och snart är hela samhället inblandade i spelet - allt för att inte påverka Lars villföreställningar. Men snart blir Lars attraherad av arbetskompisen Margo, vilket orsakar gräl mellan honom och den inte fullt lika levande Bianca...

Grundstoryn låter minst sagt absurd, och filmen är dessutom regisserad av Craig Gillespi som ifjol gjorde den måttligt imponerande Mr. Woodchuck. Därför hade jag måttliga förväntningar inför Lars and the Real Girl, men jag måste villigt medge att jag hade fel. Det här visade sig faktiskt vara en mycket bra film, som är både originell, udda och intressant. Storyn fungerar riktigt väl, och fastän det i grund och botten är en tunn story, så hålls intresset vid liv hela tiden. Det har blivit en förvånansvärt engagerande film, där det är lätt att leva sig in. Filmen har också lyckats att blanda allvar med humor på ett riktigt lyckat sätt. Det är en riktigt rolig film, där man får skratta ganska ofta. Men samtidigt är det en ganska djup film, som tar upp ett både allvarligt och fascinerande ämne. Det är ett intressant koncept att behandla personer med villföreställningar genom att alla spelar med, och på så sätt få vederbörande att komma tillbaka till verkligheten på egna villkor och i lugn och ro. Jag är inte psykiater och har ingen aning om det skulle kunna fungera även i verkligheten, men det är i alla fall en intressant idé och den känns ganska realistisk. Trots den absurda grundstoryn känns filmen därför relativt naturtrogen och realistisk, vilket höjer helhetsintrycket. Det har blivit en lagom lågmäld och varmhjärtad film, som skickligt tar upp allvarliga ämnen utan att kännas deprimerande. Det är också en riktigt välgjord film, med bra foto och ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och Ryan Gosling gör sitt livs bästa insats som Lars Lindström, och spelar starkt och realistiskt. Även Emily Mortimer är mycket imponerande som svägerskan Karin, och gör en naturtrogen och levande rolltolkning som inte kan bli mycket bättre. Jag blev också mycket imponerad över Kelli Garner som Margo, och Patricia Clarkson som läkaren Dagmar är också duktig.

Jag blev inte riktigt lika imponerad över Paul Schneider som brodern Gus, som visserligen gör en bra insats, men inte sticker ut lika mycket som de andra eller gör lika mycket väsen av sig. Det är troligen både skådespelarens och manusets fel, men det hade inte skadat om han hade kunnat sticka ut lite mer och göra en ännu mer minnesvärd insats. Det finns egentligen bara ett påtagligt problem med Lars and the Real Girl. Trots att filmen blivit engagerande och känns hyfsat realistisk, så kan man inte förneka att den lider av vissa trovärdighetsproblem och att realismen ibland blir lidande. Exempelvis förefaller det osannolikt att man verkligen lyckats att övertala alla personer i samhället att spela med i Lars villföreställningar, och hur tillmötesgående de flesta än är, så bör det logiskt sett finnas någon eller några som vägrar att hjälpa till. Jag vill inte påstå att det är en omöjlighet, men det är i alla fall osannolikt. Ännu mer påtagligt är det när t.o.m. ambulanspersonal spelar med i villföreställningen när Bianca "blir sjuk". Det skulle definitivt inte kunna hända i verkligheten på samma sätt som i filmen. Därför förstår jag att åsikterna om Lars and the Real Girl går isär, och de som inte alls lyckas att komma över logiska luckor och trovärdighetsproblem har förmodligen stora problem att acceptera den här filmen. Men fastän jag brukar reagera över sådant, så irriterade jag mig aldrig över den här filmen, som trots allt blivit både berörande och gripande, och dessutom tar upp viktiga budskap och genomtänkta sensmoraler. Att storyn är ganska tunn och att den periodvis blir ganska förutsägbar är i alla fall jag villig att förlåta, och därför måste jag erkänna att Lars and the Real Girl blivit en mycket bra film med bara fåtalet brister. Jag kan därför varmt rekommendera filmen för de allra flesta, och kan inte med gott samvete ge filmen något annat än en åtta i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet finns även dubbade ljudspår på tyska, spanska och ryska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på totalt 16 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska. Tyvärr finns dock ingen text för hörselskadade på något språk. När man matar in DVD-skivan möts man av den alltid lika irriterande amerikanska anti-piratpropagandan som i synnerhet 20th Century Fox verkar älska men resten av världen hatar. Den räcker ca 50 sekunder, och det är bortom mitt förstånd vad distributörerna egentligen tror sig uppnå med sådan propaganda - sunt förnuft säger att alla som sprider ut filmer på nätet kommer att ta bort allt sådant, så resultatet blir alltså att det bara är ärliga kunder som faktiskt köper filmen som tvingas utstå denna propaganda. I det här fallet går det dock att hoppa förbi, vilket gör att det inte blir fullt lika irriterande. Därefter visas svenskspråkiga varningstexter i 10 sekunder (som inte går att hoppa förbi). Det följs av två distributörsjinglar från både MGM och Fox (som går att hoppa förbi), innan vi möts av huvudmenyn, som är rörlig och stilren men som avslöjar lite för mycket av innehållet. Menyn finns tyvärr bara på engelska. Efter filmens slut inträffar nästa irritationsmoment. Då visas nämligen varningstexter på samtliga 16 språk som filmen är textad på. Dessbättre går det dock i det här fallet att hoppa förbi, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp. Men kan kan verkligen fråga sig varför 20th Century Fox inte kan göra som de flesta andra distributörer och bara visa varningstext på just det språk som man valt textning på, alternativt engelska om man såg filmen utan text...?

Som extramaterial hittar vi en bortklippt scen som kallas för "Bathtub". Den är tyvärr väldigt kort och ganska intetsägande, och tillför inte särskilt mycket att se på. Scenen inleds av skriftlig information från regissören Craig Gillespi, som förklarar var scenen hör hemma och varför den klippts bort. Hans information har dock blivit närmast skrattretande, då han verkar ha läst in orimligt mycket i denna korta scen. Därefter híttar vi en 10 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär vid namn "The Real Story of Lars and the Real Girl". Det är ganska intressant, och innehåller bl.a. en del matnyttiga intervjuer med skådespelare, producenter och regissör. Därefter hittar vi en sex minuter lång featurette vid namn "A Real Leading Lady", som handlar om dockan Bianca. Idén är inte alls så tokig, men tyvärr har det blivit alldeles för oseriöst och slamsigt gjort, då dokumentären låtsas som att dockan är verklig på samma sätt som rollfiguren Lars i filmen gör. Det ger tyvärr inte särskilt mycket. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer för samma film, som är precis lika roligt som det låter. Allt extramaterial är textat på svenska och ett flertal andra språk, vilket är mycket glädjande. Tyvärr finns dock ingen engelsk text på extramaterialet.

Recensionen skriven: 10 juni 2009
Senast uppdaterad: 11 juni 2009

Recensionen har lästs 3425 gånger av 1980 personer, sedan den 10 juni 2009