Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret

Berättare - Barbro Lindgren
Bella och Gustav
Berättare & alla röster - Lena Nyman
Lilla syster Kanin
Berättare - Jan Blomberg Storebror - Carl Rosenius
Lillasyster/Mamma - Weronica Hasselblad

I Folkets Bios knattefilmssatsning kommer samlingsfilmen Mamman och den vilda bebin, som består av tre olika kortfilmer för barn baserade på välkända svenska barnböcker; Barbro Lindgrens Mamman och den vilda bebin, Eva Erikssons Bella och Gustav och Ulf Nilssons Lilla syster Kanin. Alla tre filmerna producerades under 1980-talet, men nu har de satts ihop till en helhet och har för första gången släppts på DVD. Tillsammans är filmerna 38 minuter långa, varav Lilla syster Kanin är i särklass längst med sina 22 minuter. Då det inte vore rättvist att dra alla filmerna under samma kam kommer jag att kortfattat beskriva och bedöma varje enskild film; i den ordning de återges på skivan (vilket inte är samma som omslagets ordningsföljd).

Bella och Gustav: Bella har tråkigt, då hon inte har några vänner och hennes lillebror är alldeles för ung. Men allt förändras när hon ringer fel, och råkar komma i kontakt med jämnåriga Gustav. Filmen har en fin stämning, och är fint handtecknad. Tyvärr är den dock lite väl kort; bara 8 minuter. För mig som vuxen upplevs den också lite väl menlös, och egentligen händer inte mycket alls. Kanske fungerade filmen bättre på 1980-talet, men i dagens läge vill nog även de allra yngsta ha lite mer fartfyllda filmer. Lena Nyman är bra som berättare, fast jag saknar individuella röster för de olika karaktärerna. Betyg: 5

Lilla syster Kanin: Storebror Kanin (som inte helt oväntat är en kanin) måste ta hand om sin lillasyster en hel dag medan deras föräldrar är borta, men det är inte så lätt som han tror. Den här filmen tyckte jag om. Det tog en liten stund att vänja sig vid den annorlunda tecknarstilen, då filmen ser ut att vara ritad med målarkritor (!); men när man väl gjort det är det en charmig och underhållande film. Den är ganska rolig, och bitvis även lite spännande. Då t.o.m. jag som vuxen uppskattar filmen är jag säker på att den också fungerar bra för de flesta barn. Betyg: 7+

Mamman och den vilda bebin: En namnlös mamma försöker ta hand om sin ovanligt vilda baby, som även han är namnlös och dessutom hittar på det mesta. Filmen är fint tecknad och har en fin stämning. Det är humoristiskt och ganska charmigt, och det är en trevlig och underhållande film. Dock är den lite väl kort för sitt eget bästa (8 minuter), och jag hade velat se lite mer. Men jag uppskattar språket och versformen, även fast Barbro Lindgren kanske inte är världens mest passande berättarröst. Filmen känns hyfsat tidlös, och fungerar nog också för de flesta åldrar. Fast borde det inte vara "Lillasyster" i titeln, istället för "Lilla syster"...? Betyg: 7-

Alla filmer återges i 1,33:1 i en Widescreen-ram med svarta fält till vänster och höger; vilket alltså innebär att om man har en 4:3-TV visas alla filmer i en liten ruta i mitten - inte helt lyckat. Omslaget anger för övrigt felaktigt att formatet ska vara Widescreen i 1,78:1, men det stämmer bara överens med det fysiska formatet och inte hur filmerna faktiskt återges. Ljudet är i 2-kanalig stereo, trots att omslaget felaktigt anger 5.1. Alla tre filmerna har bra bild, men däremot ett lite ihåligt ljud som särskilt vid berättarrösten inte låter helt naturligt. Mest påtagligt är det i Bella och Gustav. Jag vet inte riktigt vad det här beror på - eventuellt är filmerna inspelade i mono och har sedan artificiellt mixats om till stereo. Det finns enbart svenskt tal utan någon textning. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 21 sekunder, följt av varningstexter på 16 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, där man kan välja mellan att spela alla filmerna eller enskilda filmer. Gör man ingenting på 10 sekunder börjar automatiskt alla tre filmerna att spelas upp som ett block. Det finns inget extramaterial alls. Det hade jag väl i och för sig inte väntat mig heller, men om man köper en DVD tycker jag att 38 minuters speltid är lite för snålt. Nog borde det ha funnits en eller ett par till svenska kortfilmer som man kunnat ta med för att få upp speltiden till närmare en timme - barnen behöver ju ändå inte se alla filmerna samtidigt, om de inte orkar med det.

Recensionen skriven: 9 januari 2014
Senast uppdaterad: 9 januari 2014

Recensionen har lästs 6588 gånger av 4306 personer, sedan den 9 januari 2014