Bronwyn - Pixie Davies Claire - Raffiella Chapman
Maskerade pojkarna - Joseph Odwell / Thomas Odwell Millard - Cameron King
Miss Avocet - Judi Dench Dr. Golan - Allison Janney
Hugh - Milo Parker Jakes mamma - Kim Dickens
Mr. Clark - Jack Brady Miss Edwards - Helen Day
Jake som barn - Nicholas Oteri / Aiden Flowers Fågelskådaren - Rupert Everett

Jake Portman har under hela uppväxten fått lyssna på sin farfar Abes makalösa historier, som han påstår vara sanna men som ingen faktiskt tror på. Det innefattar bland annat det barnhem där han säger sig ha växt upp, och som uteslutande bestod av barn med övernaturliga förmågor. Som 16-åring blir Jake vittne till hur Abe dör under mystiska omständigheter - Jake insisterar sig ha sett en stor övernaturlig varelse attackera Abe, men ingen annan tycks ha sett varelsen och alla är övertygade om att Jake fantiserar. Efter inrådan från hans terapeut går hans pappa ändå med på att resa tillsammans med Jake till Wales där Abe växte upp så att han kan söka upp det påstådda barnhemmet själv. Barnhemmet är sönderbombat sedan andra världskriget, men så fort Jake går in i ruinerna inträffar något egendomligt - han färdas bakåt i tiden till 1943, och får träffa barnhemsföreståndaren miss Peregrine och ett dussintal barn med magiska förmågor. För att ingen ska hitta dem har miss Peregrine skapat en tidsloop, som gör att alla på barnhemmet återupplever samma dag 1943 gång på gång för evigt. Särskilt intresserad blir Jake av den mystiska tjejen Emma som är lättare än luft, och därför måste ha på sig skor av bly för att inte flyga iväg. Men inte alla är vänligt sinnade till de besynnerliga barnen, och den onda Barren vill tillsammans med sina kumpaner utnyttja deras krafter till egen vinning...

Jag har inte läst Ransom Riggs roman, och har därför inget att jämföra med. Kanske hade det varit en fördel att ha läst boken, för storyn är ganska komplicerad och invecklad. Men det är onekligen en intressant och fascinerande premiss, som dessutom upplevs förhållandevis nyskapande. På papperet låter det förvisso ganska likt X-Men, men filmen som helhet har väldigt få likheter med den filmserien utan står tydligt på egna ben. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn har också blivit en mycket bra och välgjord film. Det är underhållande och engagerande, och intresset hålls vid liv hela tiden.

Filmen har också en bra balans mellan drama och övernaturlig fantasy, där de övernaturliga inslagen sällan tar överhanden utan kombineras med lika stora delar drama och äventyr; kryddat med en gnutta humor och romantik. Mellan varven är det riktigt spännande, och filmen har en intensitet som jag uppskattar, där det aldrig blir segt eller utdraget. Periodvis är det också riktigt berörande, och vid ett par tillfällen kan man inte hålla tårarna borta. Trots den tillspetsade och övernaturliga storyn har manusförfattaren också lyckats att få filmen att upplevas trovärdig och förhållandevis jordnära; en imponerande bedrift med tanke på ämnet. Överlag lyckas också filmen att upplevas logisk och lagom lågmäld, samtidigt som det är både spännande och charmigt.

I synnerhet Jake och Emma har också blivit mångfacetterade och nyanserade rollfigurer, som känns äkta och som man genast tycker om. Fröken Perigrine hinner också få en del nyanser; och trots att han bara medverkar i ett par scener gäller detsamma också farfar Abe. Tyvärr kan dock detsamma inte sägas om Jakes pappa Franklin, som har blivit lite väl platt och dessutom tämligen stereotyp. Av de besynnerliga barnen varierar det en hel del; några hinner få en del nyanser, medan ett fåtal känns stereotypa och endimensionella. De flesta hamnar någonstans däremellan, där man får en inblick i deras övernaturliga gåvor men inte får veta mer än absolut nödvändigt om deras personligheter. Jag hade gärna velat få en djupare inblick i några av dem, men å andra sidan förstår jag att det kan vara ett nödvändigt ont att korta ned dessa för att inte filmen ska bli onödigt lång - trots allt är filmen redan en liten bit över två timmar, så mycket mer än så kan man knappast göra en film av det här slaget.

På gott och ont har filmen en ganska invecklad premiss, och det gäller att vara uppmärksam för att hänga med. Det är komplicerat med många turer, vilket i kombination med de övernaturliga inslagen gör att det inte är helt okomplicerat att förstå hur allt hänger ihop. Därför kan man inte slötitta, men om man bara är uppmärksam får man sin belöning. Överlag lyckas filmen också att kännas trovärdig, vilket är en fantastisk bedrift med tanke på temat. Vid några tillfällen får jag dock inte allt att gå ihop, och vid enstaka tillfällen upplever jag det som logiska luckor. Men det är möjligt att det är jag som missat något, eller att filmen inte förklarar något från boken tillräckligt väl. Och till största delen håller det i alla fall ihop logiskt, och mycket mer än så är svårt att kräva utifrån den invecklade premissen.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett effektivt bildspråk och genomarbetad användning av färger och skuggor. Specialeffekterna ser också förhållandevis trovärdiga ut, och fungerar bra i sammanhanget. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Asa Butterfield tillhör inte någon av mina favoritskådespelare, men är riktigt bra som Jake och gör en stabil och trovärdig rollprestation. Eva Green är också bra som miss Peregrine, och gör vad som går av en viktig men samtidigt något begränsad roll. Ella Purnell är mycket bra som Emma, och lyckas att göra en svår roll rättvisa helt utan överspel eller konstlade manér. Även i övrigt är det överlag bra skådespelare, men undantaget som bekräftar regeln är Samuel L. Jackson. Att han är en bra skådespelare råder ingen tvekan, men här balanserar han tyvärr nästan hela tiden på gränsen till överspel och känns som en stereotyp skurkroll. Det är förstås delvis manusets fel, men jag blir förvånad att Samuel inte lyckas bättre än så här och framförallt att han bitvis spelar över så kraftigt.

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn har blivit en riktigt bra och underhållande film, som fungerar både som lättsam underhållning samtidigt som det finns ett påtagligt djup. Det är charmigt, spännande och fängslande, och intresset hålls hela tiden vid liv. Filmen lyckas också att kombinera drama, äventyr, thriller, romantik, fantasy och science-fiction utan att någon genre tar överhanden, vilket torde vara en svår uppgift. Jag tycker dock att filmen mot slutet överanvänder övernaturliga väsen lite för mycket, då det påminner mer om X-Men än det gjort tidigare, vilket är lite olyckligt. Det är också synd att en del rollfigurer inte får det djup de hade förtjänat, och framförallt hade jag velat se mer av de andra besynnerliga barnen istället för att främst fokusera på Emma. Jag förstår varför man gjort på det här sättet, men det borde ha gått att visa lite mer om några av de andra också. Men överlag är det ändå en riktigt bra film, som är väl värd att ses för de allra flesta, och som också fungerar bra både för tonåringar och vuxna. Det tillhör kanske inte någon av Tim Burtons bästa filmer, men å andra sidan har han ju en väldigt hög lägstanivå och det här är heller inte någon av hans sämre filmer. Trots att betyget sänks av monsterinslagen mot slutet väljer jag därför att ändå ge filmen en svag åtta i betyg.

Recensionen skriven: 29 september 2016
Senast uppdaterad: 29 september 2016

Recensionen har lästs 3308 gånger av 1841 personer, sedan den 29 september 2016