Thaddeus Valentine - Hugo Weaving Katherine Valentine - Leila George
Anna Fang - Jihae Kim Yasmina - Frankie Adams
Shrike - Stephen Lang Bevis Pod - Ronan Raftery
Chudleigh Pomeroy - Colin Salmon Bürgermeister - Joel Tobeck
Borgmästare Magnus Crome - Patrick Malahide Clytie Potts - Sophie Cox
Pandora Shaw - Caren Pistorius Hester Shaw som barn - Poppy Macleod

Det är ett par tusen år framåt i tiden, och jorden är kraftigt skadad av miljöförstöring och krig, och det har bildats mängder av hål i jordskorpan. Det nya populära levesättet i stora delar av världen är så kallade vandrande städer; städer som man helt sonika satt hjul på och som numera förflyttar sig hela tiden; och på kuppen beslagtar andra mindre städer som man kör på. En av de största ständigt förflyttande städerna är London, där historikerlärlingen Tom Natsworthy bor. Efter att London "slukat" en annan stad skickas han till stadskärnan för att beslagta gammal elektronik som kan vara av intresse från den andra stadens invånare. Väl där blir han vittne till hur den mystiska ärrade tonårstjejen Hester Shaw försöker att mörda det historiska samfundets ledare Thaddeus Valentine. Tom lyckas stoppa mordförsöket och jagar sedan Hester, men när hon hävdar att Thaddeus mördade hennes mamma knuffar Thaddeus ut Tom från det rörliga London. Han och Hester överlever, och tvingas nu samarbeta för att utanför den vandrande staden komma till botten med vad som hänt och vad Thaddeus nu planerar.

Jag har inte läst Philip Reeves romanserie, och har därför inget att jämföra med. Men filmen har helt klart en intressant och udda premiss, vilket gör att det ändå upplevs förhållandevis nyskapande trots att storyn i sig och de flesta beståndsdelar inte är alltför originella. Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig från Peter Jackson och hans team, då jag ärligt talat aldrig varit alltför förtjust i Sagan om ringen, men glädjande nog är Mortal Engines en riktigt bra film som är avsevärt bättre än hela Sagan om ringen-trilogin.

Trots att åtminstone vi som inte läst böckerna inte riktigt får klart för oss själva premissen och vitsen med de vandrande städerna, så dras man snabbt in i filmen. Det förblir engagerande och fascinerande, och det här är både underhållande samtidigt som det finns ett visst djup och ett budskap. Här finns en del charm och en gnutta humor, och under ett flertal tillfällen blir det också riktigt spännande. Här finns en tacksam intensitet, där det händer något hela tiden. Vare sig det är action eller mer stillsamma dramascener, så förblir det fängslande och intressant, och det upplevs aldrig någonsin segt eller tråkigt.

Rollfigurerna är intressanta, och vi får lära känna de centrala karaktärerna på ett bra sätt. Bäst ställt är det med Hester och Tom, som båda två hinner få ganska många nyanser och upplevs både trovärdiga och sympatiska. Anna hinner också få vissa nyanser, men jag saknar en viss bakgrundsinformation kring henne. Tyvärr upplever jag dock Katherine som underutvecklad, vilket är tråkigt då hon i grund och botten är en intressant rollfigur. Tyvärr hinner hon aldrig få särskilt mycket till substans, och det blir heller inte bättre av att sidohistorien kring henne i stort sett rinner ut i sanden och hon nästan helt försvinner under stora delar av filmen. Jag gissar att Katherine sannolikt har fått fler nyanser i romanen, men det är ju alltid problematiskt att kunna få med allt väsentligt från en tjock bok på en enda film på dryga två timmar.

Däremot uppskattar jag att filmteamet har lyckats få till precis rätt balans mellan action och drama, där slagsmålsscener aldrig tar överhanden utan finns där som komplement till dramatiken och allvaret. Det är framförallt det som gör att Mortal Engines lyckas betydligt bättre än Sagan om ringen, där actionscener kändes intvingade enbart för sakens skull, vilket aldrig känns här. Här är allting lika viktigt - drama, lättsam underhållning, action, samhällskritik och romantik - och ingenting tar någonsin överhanden eller känns intvingat. Då filmen lyckas få till så många genrer på ett så övertygande sätt betyder det också att målgruppen breddas på ett elegant sätt. Det gör att filmen fungerar bra både för ungdomar och vuxna inom de flesta åldrar. Det är inte riktigt lika barnvänligt som Star Wars, så de allra yngsta har nog inte så mycket att hämta här, men bara man kommit lite upp i åldrarna är det både spännande, tänkvärt och underhållande för alla åldrar. 11-årsgränsen, som filmen fått i Sverige, känns för en gångs skull rättvis och rimlig.

Men ibland får jag känslan av att manusförfattarna nästan förutsätter att alla har läst boken, då allting inte riktigt förklaras. Det gäller som sagt bland annat premissen kring miljöförstöringen, "60-minuterskriget" (som nämns men inte förklaras upp) och de vandrande städerna. Jag hade velat veta lite mer kring allt det, eftersom premissen trots allt är viktig för handlingen. Jag saknar också en del bakgrundsinformation kring både Anna Fang och Thaddeus Valentine, som båda upplevs underutvecklade och där man inte ens riktigt förstår sig på vad Thaddeus riktigt håller på med. Jag gissar att allt detta sannolikt har förklarats bättre i boken, och det är som sagt problematiskt att bearbeta en sådan tjock roman till filmmediet, men jag tycker ändå att man borde ha lyckats förklara åtminstone premissen lite tydligare.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk som känns hyfsat nyskapande samtidigt som det är vackert och välgjort. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och jag uppskattar att filmteamet för en gångs skull har satsat på relativt okända skådespelare som man inte redan sett i mängder av andra filmer - det gör underverk för filmillusionen, när man kan koncentrera sig på filmen utan att fundera över andra filmer som samma skådespelare varit med i. Isländska Hera Hilmar är utmärkt som Hester, och gör en stark och trovärdig rollprestation helt utan vare sig överspel eller konstlade manér. Hon bokstavligen blir sin rollfigur, och man tänker inte ens på att det är en skådespelare; precis så som det borde vara men sällan är i verkligheten.

Robert Sheehan är riktigt bra som Tom, och även om han inte är riktigt lika märkvärdig som sin kvinnliga motspelare så gör han absolut bra ifrån sig och en fin rollprestation. Hugo Weaving (kanske mest känd från Oscarsnominerade Hacksaw Ridge) är bra som Thaddeus, men balanserar ibland på gränsen till överspel, även fast han dessbättre inte går över gränsen. Hugo var för övrigt också den enda skådespelaren jag kände igen sen innan när jag såg filmen, och då är han ju trots allt inte jättekänd heller. Jihae är riktigt bra som Anna, och gör vad som går av den intressanta men något underutvecklade rollfiguren.

Mortal Engines är en riktigt bra och välgjord film, som är underhållande samtidigt som det finns ett påtagligt djup och ett budskap. Jag uppskattar att nästan ingen rollfigur är helt god eller ond, utan de flesta får ovanligt många nyanser, vilket måste ses som ovanligt för genren. Det är också spännande och med en tacksam intensitet, och trots en speltid på nästan 2 timmar 10 minuter går tiden snabbt utan att någonsin upplevas seg eller utdragen - jag var trött när jag såg filmen eb vardagsförmiddag, men blev bara piggare av att sitta i biosalongen under de dryga två timmarna, och det säger en hel del. Det är charmigt, spännande och riktigt engagerande, och här finns många lyckade beståndsdelar. Lite synd dock att filmen inte ordentligt förklarar premissen eller bakgrundshistorien, som jag antar att vi sannolikt fått veta mer om i Philip Reeves roman. Det är också tråkigt att i synnerhet sidohistorien med Katherine blivit så undangömd, så att hon under stora delar av filmen helt lyser med sin frånvaro. Men trots sina brister är Mortal Engines en riktigt bra och lyckad film, som är betydligt bättre än Sagan om ringen och både lyckas att underhålla samtidigt som det finns ett djup. Därför är en stark sjua det självklara betyget, och filmen är väl värd att se för alla som uppskattar fantasy som inte enbart går ut på att slåss.

Recensionen skriven: 6 december 2018
Senast uppdaterad: 6 december 2018

Recensionen har lästs 1763 gånger av 1035 personer, sedan den 6 december 2018