Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Derek - Idris Elba Lisa - Ali Larter
Sharon - Beyoncé Knowles Kyle - Nathan Myers / Nicolas Myers
Ben - Jerry O'Connell Marge - Bonnie Perlman
Patrick - Matthew Humphreys Samantha - Scout Taylor-Compton
Inspektör Monica Reese - Christine Lahti Hank - Richard Ruccolo
Joe Gage - Bruce McGill Connie - Meredith Roberts

Den brittiska regissören och producenten Steve Shill, som numera är bosatt i USA, har etablerat sig som TV-producent och har producerat eller regisserat avsnitt av en lång rad TV-serier. Till hans meriter kan nämnas framgångsrika serier som The Tudors, Dexter, Law & Order: Criminal Intent, Law & Order: Special Victims Unit och den prisbelönade brittiska såpoperan EastEnders. Nu har han också tagit steget över till långfilmer, och i och med 2009 års Obsessed har han långfilmsdebuterat som regissör. Manuset har skrivits av David Loughery, som bland annat låg bakom Lakeview Terrace 2008. Obsessed har visats på bio i en rad länder, om än utan att bli någon större succé, men i Sverige släpptes den direkt på DVD. I centrum för historien står den framgångsrika karriärsmannen Derek Charles, som har en stor karriär som ekonomisk rådgivare. Han är gift med Sharon, och de har en liten son. Nu har de just flyttat in i sitt nya hus, och livet ser ut att leka. En dag dyker den unga kvinnan Lisa upp som ny vikarie på företaget, som hoppar in för en av assistenterna som blivit sjuk. Inledningsvis framstår Lisa som perfekt, och är både effektiv och hjälpsam med en större talang än den ordinarie assistenten. Men allting förändras under en julfest, då Derek blir personlig med henne och de kommer varandra nära. Det är visserligen helt oskyldigt för Derek, men Lisa tolkar det inte på samma sätt. Hon blir alltmer besatt av Derek, och känner sig helt övertygad om att han faktiskt är förälskad i henne. Och hon är beredd att ta till de flesta medel för att få sin vilja fram...

Obsessed är sannerligen inte en originell eller nyskapande film på något sätt. Grundstoryn har vi sett många gånger förut, och filmen har bl.a. stora likheter med Farlig förbindelse och Swimfan. Dessutom känner man bitvis lite väl tydligt att manuset skrivits av samma person som gjorde Lakeview Terrace, då den delvis har en mycket snarlik känsla. Men att en film är ooriginell innebär inte nödvändigtvis något problem, och frågan är istället om filmen innehåller någonting nytt som gör den sevärd. Svaret på den frågan är trots allt ja. Framförallt uppskattar jag att Lisa blivit betydligt mer mångbottnad än vanligt, och framstår trots allt som hyfsat sympatisk i sammanhanget. Till skillnad från de flesta dylika filmer så ser vi aldrig något tecken på att hon avsiktligt saboterar någons liv, utan hon ser ut att verkligen tro på att Derek är kär i henne. Hon är utan tvekan sjuk, men inte nödvändigtvis ond. Det är ett välkommet tillskott, och förhöjer onekligen helhetsintrycket och gör att karaktären känns realistisk. Det gör att man verkligen känner för Lisa och kan också delvis sympatisera med henne (åtminstone en del av tiden), något som sannerligen inte brukar vara fallet. Däremot saknar jag mer bakgrundsinformation vad gäller Lisa, och vi får aldrig veta hur hon varit innan filmen började eller om hon gjort något liknande tidigare. Det hade förvisso inte påverkat den här handlingen i sig, men jag blev trots allt nyfiken och hade velat veta mer.

Även i övrigt finns en del mångbottnade karaktärer, och Sharon uppvisar definitivt både goda och dåliga sidor - en trevlig detalj är att hon inte framstår som perfekt. Det har dock gått lite för långt, då Sharon framstår som väldigt svartsjuk (på gränsen till sjuklig) och det periodvis blir lite irriterande. Exempelvis är det knappast normalt att förbjuda ens man att ha några som helst kvinnliga assistenter på jobbet - hur många skulle egentligen acceptera en sådan sak, eller ens ha möjlighet att påverka det? Vi får heller ingen förklaring till varför Sharon blivit så oerhört svartsjuk. Tanken att göra karaktären nyanserad och mänsklig är förstås god, men det har gått lite väl långt och blir bitvis mer frustrerande än realistiskt. Därför känns hon periodvis förhållandevis osympatisk, varför man nästan hoppas på att Lisas närmanden faktiskt ska fungera; något som förmodligen inte varit meningen. Däremot har Derek blivit lite väl endimensionell och platt, och framstår framförallt som lite väl perfekt. Han är en stereotyp av en perfekt familjefar, och gör inte minsta lilla för att besvara Lisas närmanden. Han behöver inte ens kyssa henne för att hon ska bli besatt, och uppvisar inga som helst svaghetstecken. Det skulle kännas mer realistiskt och mer mänskligt om han gjort någonting för att påverka Lisa, eller åtminstone uppvisat några svagheter eller bristande personlighetsdrag. De övriga rollfigurerna har blivit platta, och erbjuder inget nämnvärt djup.

Att kalla filmen för en hårresande thriller är också väldigt överdrivet. Överlag är det ont om spänning, och till den största delen är Obsessed snarare ett renodlat drama. Vi får en viss obehagskänsla, men sällan äkta spänning. Det är bara vid enstaka scener som det faktiskt blir spännande. Det är dock inte nödvändigtvis någon större nackdel, och det gör samtidigt att filmen trots allt sticker ut lite från mängden. Det är också en intressant intrig, och filmen förblir engagerande och fängslande hela tiden. Man vill hela tiden se vad som ska hända, vilket åtminstone höll mitt intresse vid liv. Särskilt svårt att lista ut vad som ska hända är det dock inte, för Obsessed är en förutsägbar film utan större överraskningar. Mycket mer information än omslagstexten behöver man inte för att kunna lista ut merparten av händelseförloppet. Fast å andra sidan är det få filmer i dagens läge som verkligen är oförutsägbara, och så länge intresset faktiskt hålls vid liv så tycker jag inte att det gör särskilt mycket. Filmen hade dock vunnit på ett mer finslipat manus, för där känner man trots allt av en del logiska luckor och klichéer. Det mest påtagliga är enstaka scener som framstår som viktiga, men som därefter aldrig nämns igen och heller inte får någon betydelse för den framtida handlingen. Utan att avslöja för mycket, gäller det framförallt en stark scen som utspelas under en konferens på ett hotell. Efter det satt jag hela filmen och väntade mig att det skulle få någon efterverkning eller spela någon roll för intrigen, men något sådant inträffade aldrig. Varför ta med scener om de faktiskt inte spelar någon funktion för filmen...?

Ibland blir det också lite för mycket klichéartat, och det kan framförallt bli lite för mycket med den perfekta amerikanska familjen; inte minst när vi får höra skön och ljuv musik medan vi får se Derek och Lisa som det perfekta paret och de perfekta småbarnsföräldrarna. Visst förstår jag tanken, men det borde ha gått att tona ner en liten smula. Dessutom stör jag mig på filmens slutscener och upplösning, som blivit alldeles för överdrivna och känns malplacerade i sammanhanget. Det blir visserligen spännande, men definitivt inte naturligt. I slutet får jag delvis nästan en slapstick-känsla över det hela, och det passar inte alls in i den här filmen. Jag tycker heller inte riktigt om att regissören och manusförfattaren uppenbarligen gjort allt för att den ena av de två personer som utgör slutet framställs som god och perfekt, fastän vederbörandes agerande inte är särskilt sympatiskt. En trevlig omväxling är däremot att filmen inte försöker att spela på rasskillnaderna eller hudfärgerna, och det nämns överhuvudtaget aldrig att Lisa är vit och att Derek och Sharon är svarta. Efter alltför många filmer som spelar på just rasaspekter, så är det en trevlig omväxling att allting känns naturligt utan att behöva påpeka det. Obsessed erbjuder snyggt foto, och ett effektivt om än måttligt originellt bildspråk. Filmen erbjuder bra och passande musik, och med tanke på att Beyoncé också varit en av producenterna är det trevligt att hon bara sjunger en enda låt under hela filmen (under sluttexterna) - jag hade förväntat mig en överrepresentation av hennes musik i filmen.

Skådespelarinsatserna är ganska bra. Beyoncé Knowles spelar bra och trovärdigt som Sharon, även om hon vid några scener gör ett lite för stelt intryck. Idris Elba är ganska bra som Derek, men balanserar ibland på gränsen till överspel. Den klart bästa i ensemblen är utan tvekan Ali Larter som Lisa, som är lysande och spelar mycket realistiskt och trovärdigt. Hon gör en stark och minnesvärd rollprestation, och det känns aldrig överdrivet eller konstlat. Det är en svår roll, och hon lyckas dessutom med konststycket att få oss att alltid känna något för Lisa och ofta även sympatisera för henne, hur extrem hon än är i sina ageranden. Ett litet problem är dock att Ali Larter och Idris Elba har starkare personkemi än vad Idris har med Beyoncé, och därför känner man periodvis att han faktiskt passar bättre ihop med Lisa; något jag gissar inte är avsiktligt. De övriga skådespelarna fyller sin funktion, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Obsessed lär inte vinna några priser i första taget, och har en bekant story med stora likheter med ett flertal andra filmer. Manuset hade också vunnit på att finslipas mer, liksom ett mer passande slut. Men trots de många bristerna förblir filmen engagerande och intressant, och tiden går fort trots ett ganska lugnt tempo. Det blir aldrig tråkigt eller segt, och man bryr sig om vad som ska hända. Därför tyckte jag trots allt om filmen, som är fullt sevärd för de flesta men som knappast håller att ses om flera gånger. Ursprungligen tänkte jag mig en svag sjua i betyg, men tyvärr drar den sista kvarten ner helhetsintrycket så pass mycket att jag känner mig tvingad att nöja mig med en stark sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på 11 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, men den svenska översättningen lider av ett fåtal översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som direkt följs av huvudmenyn. Menyn är effektfull och rörlig, men finns enbart på engelska och avslöjar dessutom lite för mycket av filmen. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen, så visas först varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, och dessutom känns det lite malplacerat att lägga det just innan själva filmen, men det är åtminstone tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer brukar envisas med.

Som extramaterial hittar vi en kvartslång bakom kulisserna-dokumentär som fått det lite egendomliga namnet "Playing together nicely". Där får vi veta en del om hur filmen blev till, arbetet bakom kameran och rollbesättningen. Det är ganska intressant, även om det ibland inte riktigt går tillräckligt in på djupet. Därefter hittar vi en 10 minuter lång minidokumentär om inspelningen av en viss våldsam nyckelscen i filmen, och hur den blev till. Det är halvintressant, men går inte alls in tillräckligt djupt eller visar ens särskilt mycket av hur scenen spelats in rent praktiskt och tekniskt. Därefter hittar vi en nio minuter lång minidokumentär om kläderna i filmen, där filmens kläddesigner berättar om vilka klädesplagg som de olika skådespelarna använt och tanken bakom dessa. I grund och botten är det intressant, men när de mest börjar med upprepningar av exempel på en lång rad klädesplagg så blir det mest tjatigt och tråkigt. Slutligen hittar vi sex olika trailers till andra filmer samt en reklamfilm för Blu-Ray; som samtliga är individuellt valbara från menyn. Det är precis lika spännande som det låter... Tyvärr har extramaterialet ingen svensk text, men däremot finns engelsk text på allt utom trailersen vilket åtminstone är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 15 januari 2010
Senast uppdaterad: 15 januari 2010

Recensionen har lästs 3582 gånger av 1948 personer, sedan den 15 januari 2010