Manusförfattare: Marianne Strand
Sara - Alice Havrell Mamman - Frida Hallgren
Doktor Kropp - Claes Månsson Doktor Näslund - Lotta Tejle
Kvinnlig underläkare - Tove Wiréen Manlig underläkare - Peter Lorentzon
Dagisfröken - Carina M. Johansson Vårdcentralläkaren - Frederik Nilsson
Sjuka pojken - Oskar Norberger

Den svenska regissören Kjell-Åke Andersson har tidigare blivit känd genom bl.a. filmen Mamma, pappa, barn (tidigare recenserad här) och enstaka filmer i Wallander-serien. Hans senaste film hette Pirret, och hade biopremiär i oktober 2007 - gissningsvis i ganska liten skala, då åtminstone undertecknad inte hade hört talas om filmen innan DVD-filmen damp ner i brevlådan. Här står den femåriga flickan Sara i centrum, som är en helt normal femåring. Om det nu inte vore för en liten detalj - en dag upptäcker hon att hon, när hon känner ett visst pirr i kroppen, kan flyga. På riktigt faktiskt! Hennes mamma tror förstås inte på henne, när Sara berättar om vad hon kan. Men när mamman själv bevittnar det otroliga, hamnar saker och ting i ett annat läge. Hon tar henne till sjukhus, så att läkarna kan försöka lista ut vad som orsakar det hela. Men det är lättare sagt än gjort, då Sara förstås inte känner pirret längre på sjukhuset.

Storyn låter mycket orealistisk och osannolik, men det fungerar ändå ganska väl. Det är en intressant och någorlunda genomtänkt film, som fungerar ganska väl för alla åldrar. Det är uppenbarligen menat för barn i första hand, men vuxna har ändå fullt utbyte av filmen. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och Frida Hallgren är utmärkt som mamman. Alice Havrell spelar aningen stelt i huvudrollen som Sara, men med tanke på hennes ålder får det ändå ses som bra och fullt godkänt. Visserligen förekommer en del klichéer, och dessutom förlorar filmen lite fokus då det inte verkar som att alla skådespelarna medverkar i samma film - medan de flesta spelar seriöst och någorlunda trovärdigt, så verkar läkarna snarare agera i mycket överdriven parodi. Det blir lite för starka kontraster för att fungera till fullo. Filmens största problem är dock att den är mycket kort - det är rentav tveksamt om det kan klassas som långfilm, då sluttexterna börjar rulla redan efter 50 minuter. Det gör att storyn har blivit onödigt enkel och strömlinjeformad, och vi får inte lära känna någon alltför ingående. Pirret hade absolut tjänat på att förlängas till en någorlunda normallång film; minst 20 minuter längre. På DVD vet man åtminstone antagligen vad man ger sig in i, men på bio hade åtminstone jag känt mig riktigt lurad. Överlag är det en sevärd och underhållande film, som är värd att se en gång men som åtminstone jag inte vill se om i första taget. I och med den korta speltiden har jag svårt att tro att filmen någonsin sjunker i pris så mycket så att DVD-filmen blir köpvärd, men för barnfamiljer kan det absolut passa att hyra den vid något tillfälle. För vuxna utan barn är det lite mer tveksamt, även om den fortfarande är sevärd.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen har svensk text för hörselskadade, men ingen annan textning alls. Dövtextningen har många brister, och anger exempelvis aldrig vem som säger respektive replik - inte ens när de inte syns i bild - vilket lär orsaka problem för döva och gravt hörselskadade. DVD-skivan inleds med distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är smått rörlig och ganska effektfull, och är på svenska. Det finns ingen traditionell inställningsmeny för ljud och textning, utan istället innehåller huvudmenyn alternativet "Svensk text för hörselskadade på/av", vilket direkt laddar om samma meny. Tyvärr finns inget extramaterial alls, utan filmen är allt som erbjuds. I och med den mycket begränsade speltiden känns det mycket svagt att inte tillhandahålla något extramaterial. Jag förstår om det vid sådana här svenska lågbudgetproduktioner inte bevaras eller nyproduceras lämpligt material, men varför inte exempelvis lägga in någon kortfilm som extramaterial...? Det måste ju finnas mängder av kortfilmer gjorda i Sverige som aldrig getts ut på DVD, och någon sådan tycker jag hade varit en bra idé att fylla ut med för att dryga ut DVD-skivans speltid.

Recensionen skriven: 27 mars 2008
Senast uppdaterad: 28 mars 2008

Recensionen har lästs 3982 gånger av 2171 personer, sedan den 27 mars 2008