Regi: Eric Brevig
Manusförfattare: Michael Weiss, Jennifer Flackett & Mark Levin, löst baserad på en roman av Jules Verne
Trevor - Brendan Fraser Sean - Josh Hutcherson
Hannah - Anita Briem Elizabeth - Jane Wheeler

Josh Hutcherson, Anita Briem & Brendan Fraser
© 2007 New Line Productions, Inc. and Walden Media, LLC.

Den franska författaren Jules Verne (1828 - 1905) ansågs av många ligga före sin tid, och gav ut ett flertal prisbelönade romaner. Huvudsakligen skrev han science-fiction, men lyckades i vissa böcker att förutspå 1900-talsfenomen långt innan de hände. I Sverige är han i dagens läge troligen främst känd genom En världsomsegling under havet, Jorden runt på 80 dagar och Till jordens medelpunkt. Den sistnämnda romanen från 1864 ligger till grund den allra flesta spelfilmen gjord med modern digital 3D-teknik, i regi av Eric Brevig. I Sverige visades Resan till jordens medelpunkt endast i digitala 3D-biografer, och gick därför bara upp i 4 städer (Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå). Den traditionella 2D-versionen, som gjorts parallellt med den tredimensionella, har vi först nu kunnat se i och med DVD-utgåvan. Handlingen i romanen har förflyttats till nutid, och rollfigurerna är helt nya. Här kretsar handlingen kring den måttligt populäre geologiprofessorn Trevor, som jobbar på ett universitet och har så gott han kunnat försökt fortsätta med sin brors arbete. Hans bror Max hade kommit långt i geologiforskning, men försvann spårlöst för 10 år sedan och sågs aldrig mer. Nu är planen att Trevor ska ta hand om sin 13-åriga brorson Sean i 10 dagar, innan han ska flytta med sin mamma till Kanada. Hon tar tillsammans med Sean med sig böcker och papper från den försvunne Max, och ett av dessa var hans exemplar av Jules Vernes Till jordens medelpunkt. Trevor upptäcker att det i boken finns en rad anteckningar om bl.a. geologiska detaljer som Max gjort, och dessa tyder på att de omständigheter som rådde när Max försvann nu har uppstått på nytt. Då han inser att det kan vara den enda chansen att få klarhet i vad som egentligen hände med Max, så tar han med sig Sean och reser till Island, där boken utspelade sig och där en av Max forskarkollegor bor. Han visar sig dock vara död sedan länge, men hans dotter Hannah jobbar som bergsguide och vill gärna visa Trevor och Sean runt; mot betalning förstås. De beger sig ut på en farofylld resa, och det dröjer inte länge innan Trevor börjar inse att Jules Vernes roman kanske inte var helt påhittad...

Resan till jordens medelpunkt lär inte vinna några priser i första taget, och tillhör knappast de mest originella eller nyskapande. Storyn är ganska tunn, och det är få karaktärer - under majoriteten av filmen är det bara tre personer som syns till. Det låter oroväckande, men det fungerar förvånansvärt väl i det här fallet. Det är helt enkelt en intressant och fantasifylld historia, som trots den extrema handlingen trots allt känns någorlunda trovärdig. Alla tre centrala karaktärerna är mångbottnade och genomarbetade personer, som alla känns äkta och har blivit förvånansvärt levande. Därför har också filmen blivit engagerande och fängslande från början till slut. Om man förväntar sig djupsinta filosofiska filmer, så blir man dock rejält besviken. Trots allt märks det att filmen huvudsakligen gjorts för 3D-effekternas skull, och att handlingen åtminstone periodvis kommer i andra hand. Något jättespännande film är det inte, men manusförfattaren har ändå lyckats få med viss spänning och gjort allting med glimten i ögat. Därför dröjde det inte länge innan jag fascinerades av handlingen, och intresset hölls vid liv från första till sista bildrutan och hade en svårbeskrivlig charm. Det hade dock inte skadat med lite mer humor och mer spänning, och en lite djupare story. Det är också ganska förutsägbart, och storyn känns bitvis något tillrättalagd. Filmen är välgjord, med snyggt foto och imponerande specialeffekter som verkligen ser levande ut. Det är också levande färger, med varierande scenografi och skiftande färgglada scener, som också förhöjer helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är också bra, och både Brendan Fraser, Josh Hutcherson och den relativt okända isländska skådespelerskan Anita Briem spelar övertygande och trovärdigt. Ibland kan man dock skönja ett svagt överspel från Bredan Frasers sida, som bitvis för tankarna till Indiana Jones. Därför tycker jag personligen bättre om de två andra skådisarna, men dessbättre är det inget stort problem. Ibland kan man tycka att Resan till jordens medelpunkt är lite väl inspirerat av Indiana Jones-filmerna, men gjort för en bredare publik. Men det gör inte så mycket, och med glimten i ögat, bra skådespelare och en intressant story kommer man långt. Därför har det blivit en bra och fullt sevärd film, som med eller utan 3D kan rekommenderas för de flesta. Det räcker visserligen inte längre än till en svag sjua, men med en sådan här film tycker jag att man trots allt får vara nöjd.

Med modern 3D-teknik på bio var Resan till jordens medelpunkt säkerligen något i hästväg, då effekterna tydligen ska vara storslagna. Själv har jag dock inte kunnat testa detta, då jag inte bor i någon av de städer som har 3D-biografer. Den moderna tredimensionella teknik som användes på bio med polariserande glasögon fungerar tyvärr inte på vanliga TV-apparater, så där förpassas vi istället till gammaldags så kallad anaglyf-teknik med färgade plastglasögon med ett röst och ett turkosfärgat öga. Det är tyvärr inte fullt lika effektivt som den nya polariserande tekniken, även fast det även här blir en del häftiga 3D-effekter och en imponerande djupkänsla. Men nackdelarna tar överhanden, och med dessa färgade 3D-glasögon blir allting lite suddigt, bilden ganska mörk och många av färgerna försvinner. Då en del av filmens syfte ligger i just den varierande användningen av färger, så gör det att en del av poängen går förlorad. Det blir också väldigt ansträngande för ögonen att se en hel långfilm i 3D, och risken att få huvudvärk är påtaglig. Dessutom bör man ha god syn och en relativt stor TV för att effekterna och djupkänslan ska framstå helt och hållet. Utan fullgod syn eller med olika syn på de olika ögonen finns annars en viss risk att man mest ser röda och blå ytor, och att själva 3D-känslan helt eller delvis försvinner. Med min 28-tums TV tvingades jag flytta TV:n mycket närmare soffan än normalt för att se 3D-effekten, så en betydligt större TV är definitivt att föredra. De flesta av dessa nackdelar är förmodligen specifika för TV-versionen, och med polariserande glasögon på bio skulle jag tro att effekterna framstod tydligare och att det inte blev lika ansträngande för ögonen. Därför föredrar jag trots allt att se filmen i vanlig 2D-version, och är därför tacksam att DVD-utgåvan innehåller även den.

Filmen släpps på DVD i två olika skivor; en innehåller 3D-versionen utan extramaterial, och en innehåller den traditionella tvådimensionella versionen med extramaterial. Med i förpackningen finns fyra 3D-glasögon, vilket bör räcka till de flesta hushåll. Trots att det här är en barnvänlig familjefilm som passar de flesta åldrar, finns ingen svensk dubbning till någon av versionerna. Det är tråkigt, och för målgruppen vore det definitivt lämpligt om filmen också hade dubbats till svenska; trots de nackdelar som det oundvikligen innebär med dubbning av spelfilmer. Här finns i alla fall enbart engelskt ljudspår, och textning på de fyra skandinaviska språken plus engelska. Bilden är i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. När man matar in båda skivorna möts man av distributörsjingel, som följs av en språkvalsmeny och varningstexter. Därefter spelas tre trailers för andra filmer upp. Dessa går att hoppa över genom att gå till nästa kapitel upprepade gånger, men av någon outgrundlig anledning fungerar det inte att trycka på menyknappen för att direkt gå till menyn - åtminstone inte på de två DVD-spelare jag testat på. Efter trailrarna kommer vi till huvudmenyn, som är stillastående och ganska effektfull, men som tyvärr bara finns på engelska.

Som extramaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören Eric Brevig och huvudrollsinnehavaren Brendan Fraser. Det innehåller visserligen en del matnyttig information och är ibland småroligt, men tyvärr är det ett segt kommentatorspår och de har inte tillräckligt mycket att säga. Brendan Fraser känns också malplacerad, och verkar egentligen inte ha någonting där att göra - något intressant att komma med har han nämligen inte. Därefter hittar vi en minidokumentär vid namn "A World Within Our World" på 10 minuter, som tar upp verkliga teorier och forskares åsikter kring världar inuti jorden och så kallad ihålig jord. Kopplingen till filmen är ganska svag, men det är hyfsat intressant. I nästa inslag får vi följa med Josh Hutcherson (Sean) under en inspelningsdag, som räcker i 6 minuter. Det är ganska intressant, men går inte in tillräckligt på djupet om hur inspelningen faktiskt går till. Nästa inslag heter "How to Make Dino Drool", och handlar om dinosauriens dräglande. Det tillför inte så mycket, men så räcker inslaget också bara i knappt tre minuter. Slutligen finns två olika spel, som man spelar med hjälp av DVD-spelarens fjärrkontroll. Det första går ut på att styra de minvagnar som ser ut och känns som en berg- och dalbana. Det andra går ut på att slå till de vildsinta fiskarna. Båda är i grund och botten snarlika, då det bara går ut på att trycka på de piltangenter som bilden visar i exakt rätt tillfälle. Det kan vara småtrevligt till en början, men båda är ganska svåra då man måste trycka i exakt rätt tidpunkt på rätt knapp - minsta lilla misstag och spelet är över. Där tar det roliga slut... Extramaterialet är textat på engelska, danska och finska (förutom kommentatorspåret som bara har engelsk text); men tyvärr finns ingen textning på svenska. Jag förstår inte varför SF envisas med denna märkliga språkdiskriminering, som innebär att danska och finska nästan alltid prioriteras framför svenska och norska.

Brendan Fraser

Recensionen skriven: 24 juli 2009
Senast uppdaterad: 24 juli 2009