Kortfattade recensioner

Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
Niki - Sanna Sundqvist Sofia - Nina Gunke
Alex - Alexander Karim Rodrigo - Jonatan Rodriguez
Maggie - Evin Ahmad Anna - Aleksa Lundberg
Tomas - Eric Ericson Liv - Julia Corti Kopp
Kvinnlig terapeut - Cecilia Forss Manlig terapeut - Björn Gustafsson

35-åriga Niki jobbar som gymnastiklärare, har ett förhållande med sin gifta kollega Rodrigo samtidigt som hon fortfarande har känslor för sin gamla pojkvän. Dessutom har hon en minst sagt ansträngd relation till sin mamma Sofia, som alltid har favoriserat Nikis bror, och som knappt klarar av att vara i närheten av Niki utan att de börjar bråka. Inte blir saken bättre av att Sofia nu har cancer, samtidigt som Niki blir gravid genom sitt förhållande med Rodrigo...

Apflickorna var en mycket bra och originell film, så det är lätt att få höga förhoppningar inför en ny film av samma regissör; Lisa Aschan. Ring mamma! är för all del en ganska bra film, men tyvärr når den inte upp till samma höga klass som Apflickorna. På gott och ont är det heller inte alls en lika speciell och originell film som den, utan det här är en mer lättillgänglig och traditionell film. Den kan säkert nå ut till fler personer, men jag tycker det är lite synd att gå från en så udda och nyskapande film till en så pass "vanlig" film - en film som dessutom har tydliga likheter med Bridget Jones dagbok, och inte känns särskilt originell.

Men det är för all del en charmig och underhållande film, som har en hel del humor och där man får skratta då och då. Det är ont om riktigt klockrena poänger, men det är småroligt ganska ofta och vid några tillfällen skrattar man högt. Det är också charmigt och mysigt, och trots att man sett mycket förut blir det ändå engagerande. Ibland känner man också igen Lisa Aschans säregna stil, och det blir ibland ganska kul med smarta och fyndiga repliker och situationer. Igenkänningsfaktorn är bitvis hög, och rollfigurerna är lagom skruvade men ändå ganska trovärdiga. Men ibland blir det för mycket av allt, då Lisa Aschan verkar vilja skruva till allting bara för sakens skull, vilket påverkar trovärdigheten negativt och gör att det inte blir lika roligt längre. Vid några tillfällen hade filmen vunnit på att tonas ned lite, då det periodvis blir för skruvat och dessutom mer än lovligt övertydligt.

Ring mamma! är en ganska bra och välgjord film, med bra skådespelare och effektivt foto. Det är ingen alltför minnesvärd film, men den fyller sin funktion och lyckas gott och väl att underhålla samtidigt som det i alla fall finns en gnutta djup. Det är lite synd att en så talangfull regissör och manusförfattare som Lisa Aschan inte kunnat få till något lite mer originellt och djupsint än det här, men det är i alla fall charmigt, kul och hyfsat engagerande. Men ibland blir det för mycket av allt, och somliga rollfigurer får vi inte lära känna lika väl som jag hade önskat. Filmen lämnar inget bestående intryck och är tyvärr inte så minnesvärd som jag hade önskat, men som lättsam underhållning för stunden duger det gott och väl; varför filmen trots en del brister ändå förtjänar en hyfsat stabil sjua i betyg.

Recensionen skriven: 22 november 2020

Recensionen har lästs 1482 gånger av 757 personer, sedan den 22 november 2020