Felix - Göran Gillinger Calhoun - Anki Albertsson
Shank - Liv Mjönes Spamley - Pontus Gustafsson
Jaaa - Laila Adèle VetMer - Johan Wahlström
Dubbel-Dan - Reuben Sallmander Herr Litwak - Bengt Järnblad
Rapunzel - Molly Sandén Vaiana - Wiktoria Johansson
Merida - Amy Diamond Auktionist - Claes af Geijerstam

Röjar-Ralf, Fixar-Felix, Calhoun och Vanilja "bor" fortfarande i Litwaks spelhall någonstans i USA, och de senaste sex åren har Ralf och Vanilja varit bästa vänner och oskiljaktliga. Ralf tycker numera om sitt "jobb" som TV-spelsskurk, medan Vanilja börjar tröttna på Sockerkick och att alla dagar är sig lika. Men allt förändras den dag som Litwak kopplar in Internet och WiFi i spelhallen. Strax därpå inträffar en olycka, då en av spelarna i spelhallen försöker styra Vaniljas bil lite för aggressivt och sliter av ratten till arkadspelet. Beklagligt nog har tillverkaren gått i konkurs och därför går det inte få tag i reservdelar, och den enda begagnade som finns på eBay är för dyr för den snart pensionerade Litwak. Det kan Röjar-Ralf inte acceptera, och kommer därför på snilleblixten att ta med sig Vanilja ut på Internet för att själv ordna fram en ny ratt till hennes spel. Fast tyvärr har Ralf inte riktigt fattat innebörden med att allt man köper på eBay måste man faktiskt betala för; och som TV-spelsfigur har man förstås inga riktiga pengar...

Den första Röjar-Ralf var en bra och underhållande film, men som bygger ganska mycket på 1980-talsnostalgi, varför filmens kvalitet nog upplevs olika beroende på hur väl insatt man är i TV-spel från 1970- och 1980-talet. Det problemet har man effektivt löst till Röjar-Ralf kraschar internet, genom att det nu framförallt handlar om Internet och diverse webbsajter; och mindre om specifika spel. Fortfarande förekommer visserligen referenser till bl.a. Sonic the Hedgehog och Pac-Man, men de två spelen får väl ses som så pass välkända så att de flesta oavsett ålder borde känna till dem. Det gör att den nya filmen är bredare, och fungerar bättre för både barn och vuxna än den tidigare; och den 1980-talsnostalgi som förekommer är mindre betonad då fokus den här gången ligger på moderna fenomen. Det kan man förstås ha delade meningar om, men jag tycker det är positivt, då det gör att målgruppen breddas och man inte längre behöver vara speciellt insatt för att förstå alla poänger.

Det här är också en bra och underhållande film, som är mycket välgjord och genomarbetad. Dialogen är förstklassig, och här finns många lustiga detaljer och parodier på moderna företeelser. Här finns en tacksam intensitet, och det händer något hela tiden. Det blir aldrig segt eller tråkigt, och man har trevligt hela tiden - detta trots en för genren ovanligt lång speltid på strax under två timmar. Men då det är så pass innehållsrikt och intensivt tror jag inte att ens yngre barn kommer tycka det blir för långt eller utdraget, även om jag tyvärr inte kunnat ta med mig något barn till pressvisningen för att testa den teorin (alla barn i släkten bor på annan ort).

Därigenom fungerar filmen sannolikt lika bra för både barn, ungdomar och vuxna, och alla får lika stort utbyte av filmen - det är förstås positivt, så att inte föräldrar känner sig "tvingade" att se filmen tillsammans med sina barn utan att få ut något, som kan förekomma i en del andra fall. Disney är onekligen suveräna på att lyckas få till filmer som fungerar för alla åldrar och som når bredast tänkbara målgrupp. Det har blivit en charmig och rolig film, med mycket humor och en hel del smarta detaljer. Man skrattar högt då och då, och småfnissar väldigt ofta. Samtidigt finns det också en seriös och allvarlig grundton, där det aldrig blir roligt enbart för sakens skull, och det finns mycket allvar i berättelsen. Vid ett par tillfällen blir det också riktigt gripande och berörande, och däremellan finns en viss spänning. Därigenom har det blivit en mycket fängslande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt.

Men på gott och ont har TV-spelsreferenserna blivit betydligt mer undangömda än förut. Nu handlar det främst om Ralf, Felix och Vanilja, och deras respektive spel är ju påhittade. I ett par scener medverkar Sonic och Q*Bert, och ytterligare ett par spel (bl.a. Pac-Man) refereras till via dialog. Men längre än så går det inte, och istället handlar nu det mesta om Internet och diverse webbsajter. Det är förstås bra för att bredda målgruppen, men det är samtidigt lite synd att gå miste om den 1980-talsnostalgi, som förmodligen var orsaken till att många personer som växte upp på 1980-talet ens ämnade till att se den första filmen. De nutida referenser som finns är bra, men det borde ha gått att fortsätta få med klassiska TV-spelsreferenser även fast fokus legat på Internet och webbsidor. Däremot är cameorollerna med Disney-prinsessorna (Snövit, Askungen, m.fl.) väldigt lyckade och förhöjer helhetsintrycket.

Jag blir heller inte riktigt klok på varför vissa webbsajter (bl.a. eBay) är kvar med originalnamn och ursprungliga logga, medan andra döpts om - exempelvis kallas YouTube här för BuzzzTube, vilket ärligt talat känns lite störande. Jag gissar att det beror på produktplacering och vilka som lagt ner pengar på att synas i filmen, men i så fall är det märkligt varför Google (som ju äger YouTube) figurerar under sitt riktiga namn medan YouTube inte gör det...

Animationen är förstklassig, och det här är datoranimation när den är som bäst. Rörelsemönstren är naturliga, och animatörerna uppvisar ett imponerande sinne för detaljer, där man tänkt på precis allt - inklusive skuggor. I och med datorspelsmiljön har man förstås inte heller behövt få allting att se "verkligt" ut på samma sätt som när människor står i fokus, vilket gör att man kan njuta av filmen utan att jämföra med verkligheten. De klassiska TV-spelsfigurerna ser i alla fall ut som man förväntar sig och likaså Disney-prinsessorna, fast i något moderniserad 3D-version. Musiken är bra, men lite mer undangömd och "osynlig" än i den första filmen.

Röjar-Ralf kraschar internet är en riktigt bra och underhållande film, som erbjuder ett visst djup och en hyfsad spänning. Det är charmigt, ganska roligt och underhållande. Jag uppskattar att humorn fått en mer framträdande roll än i den förra filmen, och därför upplevs filmen inte lika tunn som den. De nutida referenserna är också lyckade och fyndiga, även fast jag stör mig på vissa ändrade sajtnamn. Jag är också lite kluven huruvida det är bra eller dåligt att TV-spelsreferenserna blivit betydligt färre än senast, då det ju trots allt var dem som gjorde den förra filmen så pass originell; men som kanske också begränsade målgruppen onödigt mycket. Trots en och annan brist är i alla fall uppföljaren lite bättre än första Röjar-Ralf och är väl värd att ses för de flesta. Jag saknar dock fortfarande det där lilla extra, och därför väljer jag efter moget övervägande en stark sjua i betyg; men det är ju långt ifrån fy skam det heller...

Bakom den svenska versionen står SDI Media, och det är Daniel Sjöberg som regisserat. Glädjande nog återkommer samma skådespelare som i den första filmen i alla roller som finns med i båda, och det uppskattar jag. I huvudrollen som Röjar-Ralf hör vi alltså återigen Magnus Roosmann. Han är hyfsat lik originalrösten, men bibehåller inte riktigt samma röstkaraktär. Han är dock ändå fullt godkänd, och gör en bra rollprestation. Som Vanilja von Sockertopp hör vi än en gång Carla Abrahamsen. Hon är lik originalrösten, och gör en utmärkt insats. Till Fixar-Felix har Göran Gillinger lånat ut sin röst, och han är mycket bra och ligger mycket nära originalet Jack McBrayers röstläge. Som Calhoun hör vi Anki Albertsson, som visserligen är en utmärkt skådis och gör en bra rollprestation - men särskilt lik originalets Jane Lynch är hon inte. Hon har alldeles för ljus röst, och bibehåller heller inte riktigt rätt karaktär och känsla i rösten. I de nytillkomna rollerna är Liv Mjönes riktigt bra som Shank, och även i övrigt är det bra röster. Vissa av Disney-prinsessorna har dock bytt röster gentemot tidigare filmer, och låter inte riktigt som man förväntar sig. Alla talar med bra eller utmärkt inlevelse.

Precis som föregångaren har även Röjar-Ralf kraschar internet översatts av Mats Wänblad. Jag har inte kunnat se originalversionen och har därför inget att jämföra med, men det mesta låter i alla fall naturligt. Den förra filmen led av vissa problem med att ordvitsar förstördes och tappade sin mening, men utan att ha hört originalversionen är det förstås omöjligt att veta om detsamma gäller även denna. Vitsen med Goggles (=skyddsglasögon eller skidglasögon) gentemot Google låter tyvärr något konstlad i Sverige, men är ett svårlösligt problem som förmodligen inte gått att lösa på annat sätt. Den enda sången som förekommer under filmens gång är dubbad till svenska, medan en sång efter sluttexterna är kvar på engelska - men då det rör sig om en befintlig poplåt hade det förstås upplevts märkligt med svensk sångtext på den.

Munrörelserna stämmer riktigt väl, och det blir aldrig störande. Det är förstås ingen hundraprocentig läppsynk och visst förekommer tillfällen då det inte fungerar riktigt lika bra, men överlag är läppsynken bättre än väntat och mycket bättre än så här kan det nog inte bli vid engelskspråkiga original. Vid några tillfällen kan man dock skönja att munrörelser prioriterats framför ett naturligt språk vid översättningen, och det tycker jag inte är rätt väg att gå.

Första Röjar-Ralf hade svensk bildversion på både bio och Blu-Ray, med en del översatta textskyltar (som översatts direkt i animationen), men detsamma gäller tyvärr inte Röjar-Ralf kraschar internet. Filmen har inga förtexter alls, men samtliga textskyltar under filmens gång är på engelska; även fast ett fåtal översatts via textremsor. Eftertexterna är helt och hållet på engelska, och listar även de amerikanska originalrösterna som förstås inte ger så mycket att se. Intressant att notera är att eftertexterna är i amerikansk version utan någon europeisk bearbetning, och refererar därför till "Moana", som inte så många i Europa lär känna till (den rollfiguren är i Europa omdöpt till Vaiana) - lite förvånansvärt, då filmen Vaiana försågs med omgjorda sluttexter i Europa för att återspegla den nya titeln. Efter alla sluttexter och en extrascen som visas efter sluttexterna listas svenska röster och studiocredits. Det går ganska snabbt och det är inte helt oproblematiskt att hinna läsa allt, men till skillnad från en del andra filmer finns det i alla fall en chans att hinna läsa det mesta. Problemet är väl bara det att vid det laget lär de flesta ha lämnat biosalongen...

Recensionen skriven: 31 januari 2019
Senast uppdaterad: 31 januari 2019

Recensionen har lästs 2658 gånger av 1645 personer, sedan den 31 januari 2019