Dennis - Simon Pegg Libby - Thandie Newton
Gordon - Dylan Moran Whit - Hank Azaria
Mr. Goshdashtidar - Harish Patel Maya Goshdashtidar - India de Beaufort
Jake - Matthew Fenton Vincent - Simon Day
Claudine - Ruth Sheen Grover - Tyrone Huggins
Mickey - Nevan Finegan Claire - Pandora Colin

Den amerikanska skådespelaren David Schwimmer känner vi alla bäst från komediserien Vänner, och han lär förbli synonym med Ross Geller under resten av livet. På senare tid har han dock även börjat utöka sin karriär genom regi, och han regisserade några avsnitt av både Vänner och spinoff-serien Joey, och likaså några TV-filmer genom åren (den första redan 1998). Nu har han gjort sin långfilmsdebut som regissör på vita duken, märkligt nog i en brittisk film vid namn Run, Fat Boy, Run. Såvitt jag kan avgöra släpps den dock direkt på DVD i Sverige - vissa källor gör visserligen gällande att filmen ska ha gått upp på bio här, men då den inte verkar ha genomgått censurgranskning av Statens biografbyrå (vilket är ett krav för offentlig visning i Sverige), kan jag bara anta att dessa uppgifter är felaktiga. Händelserna utspelas i London, och i centrum står Dennis. Under filmens inledning lämnar han sin fästmö mitt under bröllopet, trots att hon är gravid. Fem år senare är han en överviktig säkerhetsvakt i en klädaffär, och även om han har delad vårdnad om sin son Jake, vill exflickvännen Libby ha så lite med honom att göra som möjligt. Han har nu insett att Libby faktiskt var hans livs stora kärlek, men hon vill inte ge honom en ny chans. När hon till råga på allt förlovar sig med en amerikansk kille vid namn Whit, som förefaller perfekt, blir Dennis oerhört svartsjuk. Whit är en etablerad maratonlöpare, och då Libby klagar på att Dennis aldrig fullföljt någonting i sitt liv, hittar Dennis på att han minsann också kan klara av ett maratonlopp. Han bestämmer sig därför för att delta i ett nytt strandlopp vid Themsen på totalt 4,2 mil, trots att han är allt annat än vältränad...

Jag brukar sällan vara speciellt förtjust i brittiska komedier, då de vanligen har en torr och ofta överdriven humor som generellt sätt inte brukar passa svenskar särskilt väl. Men det finns undantag till regeln, och den här filmen fungerar ändå relativt väl. Kanske beror det på att en av de två manusförfattarna är amerikan, som har gjort att det trots allt skiner igenom en del amerikansk humor. Periodvis blir det dock alltför överdrivet, och mellan varven känns filmen trots allt väldigt brittisk, med typisk engelsk humor som de flesta utanför England (och enligt uppgift även en del personer i England) har svårt att uppskatta. Då sjunker även trovärdigheten kraftigt, vilket är beklagligt. Vid några tillfällen går humorn även över till ren slapstick-komik, vilket jag inte tycker är rätt väg att gå. Storyn är intressant och engagerande, även om manuset känns lite väl tunt. Filmen är också förutsägbar, och de flesta händelseförloppen kan de flesta förutspå ett bra tag innan de händer. Det är även gott om klichéer och stereotypa karaktärer, och filmen håller sig till de gängse ramarna för den här sortens filmer. Man kan också ifrågasätta varför många av karaktärerna förblir lite väkl endimensionella, och en del beteenden får vi aldrig riktigt klart för oss. Exempelvis får vi ingen trovärdig förklaring till varför Dennis dumpade Libby bara minuter innan bröllopet. Trots att filmen officiellt klassas som en romantisk komedi, tycker jag heller inte att den känns särskilt romantisk. Romantiken är istället ganska dold, och framkommer bara i ett fåtal scener. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, men jag hade inte sagt nej till lite mer romantik. Skådespelarinsatserna är överlag bra, även om Simon Pegg spelar lite väl stelt mellan varven. Istället är det Thandie Newton och den lovande barnskådisen Matthew Fenton som står för de starkaste insatserna, även om Harish Patel också gör en imponerande insats som hyresvärden Goshdashtidar (vilket namn...!). För övrigt kan jag inte låta bli att irriteras över de väl påtagliga produktplaceringarna, framförallt från skotillverkaren Nike. Visst förstår man att produktplaceringar är oundvikliga i den här branschen, men det borde inte behöva bli så övertydligt som här. Trots många brister är det dock ändå en underhållande och fullt sevärd film, även om jag inte tycker att den någonsin kändes alltför berörande eller gripande. Jag skulle inte vilja se om den i första taget, men som underhållning i dryga en och en halv timme fungerar den riktigt väl. Det är trots allt en av de bästa brittiska komedierna jag sett på flera års tid, även om jag starkt misstänker att den hade blivit bättre som amerikansk film med bara den ena av de två manusförfattarna inblandade. Därför känns en stark sexa som det mest rättvisa betyg jag kan ge.

DVD-utgåvan kommer från SF, och erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo, trots att båda ljudspåren låter likvärdiga nedmixade till stereo och jag därför inte riktigt kan se poängen med att erbjuda stereospåret. Ljudet och i synnerhet bilden håller hög kvalitet. Filmen är textad på de fem nordiska språken samt engelska. Tyvärr finns ingen textning för hörselskadade, men det är mycket glädjande med engelsk text - det är vi inte bortskämda med vid utgåvor från SF. När man matar in DVD-skivan, möts man av språkvalsmeny följt av varningstexter på valt språk. Därefter visas distributörsjingel, direkt följt av ett flertal trailers på totalt dryga sex minuter (som går att hoppa förbi, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp). Vi kommer sedan till huvudmenyn, som är rörlig och ganska snygg, men tyvärr enbart på engelska.

Som extramaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår med regissören David Schwimmer samt skådespelarna Simon Pegg och Thandie Newton. Det är relativt intressant, men blir lite långrandigt mellan varven och ibland har även huvudrollsinnehavaren Simon Pegg en tendens att ta överhanden. Vidare hittar vi hela 14 bortklippta scener, som är småroliga att se på, men ingen tillför särskilt mycket till filmen. Alla scenerna har även kommentatorspår med David Schwimmer, vilket är uppskattat för att få veta lite grann om varför scenerna klippts bort, men tyvärr har David lite väl tjatiga svar på den frågan (omkring tio gånger får vi beskedet att just den här scenen klippts bort för tidens skull). Det finns även några minuters misslyckade tagningar, som tyvärr känns mer överdrivna än roliga. Vi hittar även något som kallas för "Goof", som verkar vara någon slags förberedelse till en intervju (som ser fejkad ut). Jag lyckades ärligt talat inte förstå poängen med inslaget. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer till samma film, vilket är precis så roligt som det låter. Allt extramaterial har engelsk text, men tyvärr finns ingen svensk text. För de som inte behärskar det engelska språket är det väldigt tråkigt att inte tillhandahålla svensk text, men textning på engelska är trots allt betydligt bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 21 maj 2008
Senast uppdaterad: 21 maj 2008

Recensionen har lästs 3619 gånger av 2077 personer, sedan den 21 maj 2008