Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Toby - Jimmy Bennett Stacey - Kat Dennings
Nose - Jake Short Loogie - Trevor Gagnon
Helvetica Black - Jolie Vanier Cole Black - Devon Gearhart
Mamma - Leslie Mann Pappa - Jon Cryer
Mr. Black - James Spader John - Alejandro Rose-Garcia
Lug - Rebel Rodriguez Noses pappa - William H. Macy

Den amerikanska regissören, producenten och manusförfattaren Robert Rodriguez har många filmer på sitt samvete, inom de mest skilda genrer. Han har bland annat legat bakom Sin City, Planet Terror och The Faculty. Huvudsakligen brukar han dock föredra att arbeta med fantasifulla familjefilmer, och har för de flesta förmodligen blivit mest känd för Spy Kids-trilogin. Hans senaste film håller sig också till ett liknande område, och har fått titeln Shorts - Jakten på önskestenen. Filmen har visats på bio i bl.a. hemlandet USA, men i Sverige släpps den direkt på DVD. I centrum står 11-åriga Toby, som bor med sina föräldrar och sin storasyster Stacey i ett litet namnlöst samhälle. I detta samhälle jobbar hela staden på en fabrik som tillverkar en svart låda, som kan göra allt i världen och lite till (!); så även Tobys föräldrar. Fabrikschefen Mr. Black har dock ännu större planer i åtanke, och vill ta över hela världen. Tobys är långt ifrån lycklig, då han inte har några vänner och dessutom blir mobbad av de flesta; inte minst Mr. Blacks son Cole och dotter Helvetica. En dag hittar han åt en mystisk regnbågsfärgad sten, som visar sig vara en önskesten. När man håller i stenen, kommer alla önskningar man uttalar högt att gå i uppfyllelse. Men i takt med att både han och andra i samhället önskar sig mer och mer, inser han att det inte alltid är en fördel att alla önskningar slår in...

Shorts - Jakten på önskestenen har absolut en originell grundstory, som är intressant och genomarbetad. Man märker hur mycket fantasi Robert Rodriguez uppenbarligen har, för det är minsann en mycket fantasifull familjefilm. Filmen har också ett fint budskap, om än kanske något förenklat. Därför betvivlar jag inte att tanken bakom filmen är god, och grundstoryn är såväl intelligent som genomarbetad. Dock är jag inte helt nöjd med genomförandet, som visserligen bitvis är bra men som kunde ha blivit mycket bättre. Till att börja med är filmen upplagd som fem olika löst sammanhängande kortfilmer (därav originaltiteln), och dessa presenteras i icke-linjär väg. Handlingen hoppar fram och tillbaka till synes utan logik, och då och då dyker även fjärrkontroller med spolningsknappar fram för att spola till någon annan del av händelseförloppet. Det är en kul idé första gången, men när samma sak händer för tionde gången känns det mest irriterande. Att presentera filmer icke-linjärt med tidshopp kan rätt använt vara en smart berättarteknik, men i det här fallet ser jag ingen anledning till att ta till det begreppet. Det gör bara filmen onödigt rörig och osammanhängande, och jag fick då och då tänka till för att försöka komma ihåg vad som hade hänt före och efter nuvarande scen. Då ska man dessutom ha i åtanke att Shorts - Jakten på önskestenen trots allt är en familjefilm, och är förmodligen mest riktad till barn. Med detta sagt skulle jag tro att de flesta barn lär få svårigheter att hänga med i handlingen logiskt, då den här berättartekniken nog går över deras huvuden. Om jag som fullvuxen har vissa svårigheter att hänga med, så är det rimligt att anta att barn har betydligt större problem. Därför hade filmen vunnit på att presenteras i normalt linjärt sätt, utan en massa hopp fram- och tillbaka, vare sig man ändå använt kortfilmsupplägget eller inte.

Filmens andra stora problem är att storyn efter ett tag blivit överdrivet tillskruvad och tillspetsad. Inledningsvis är det kul och underhållande att följa de olika rollfigurerna och se vilka följder deras önskningar får. Men efter ett tag blir det så överdrivet, så att man snarast blir slut av att se allting. Filmen hade därför vunnit på att tonas ner lite, och inte försöka få med varenda tänkbar idé i en enda salig blandning. Särskilt under de sista 20 minuterna blir det alldeles för mycket av det goda, då alla önskningar spårar ur å det grövsta. Bitvis fick jag en närmast löjlig känsla, och det var säkerligen inte avsikten. Ett annat påtagligt problem är att Shorts - Jakten på önskestenen, trots att det klassas som en komedi, inte är alltför rolig. Hela filmen är visserligen gjord med glimten i ögat, och det märks att inget är menat att tas alltför seriöst. Bitvis är det också småroligt, men det var bara vid några få tillfällen som jag faktiskt skrattade. Annars gick det sällan längre än till leenden, och av en renodlad och oseriös komedi borde man kunna förvänta sig betydligt mer än så. Jag kan visserligen ana att merparten av humorn fungerar bättre för barn än för vuxna, då det inte finns några direkta vuxna referenser, men jag har svårt att tro att även de yngsta tycker att detta är någon alltför humoristisk film. Avsaknad av humor gör inget om filmer istället är tillräckligt djupa eller innehållsrika för att fungera som drama, men då detta är en film som uppenbarligen är enbart menad som en komedi, så blir det ett påtagligt problem.

Det är absolut en underhållande och smårolig film, men av en så tillskruvad story hade jag önskat mig betydligt fler skratt. De flesta rollfigurer är också tämligen endimensionella, och den enda med ett riktigt djup (om än överdriven personlighet) och med tillräcklig personutveckling är chefens dotter och tillika skolans största mobbare Helvetica. Filmen är också ganska förutsägbar, men det är å andra sidan svårt att undvika med denna handling. Shorts - Jakten på önskestenen har snyggt foto och ett effektivt men inte särskilt originellt bildspråk. Specialeffekterna är riktigt bra, men är inte menade som särskilt realistiska. Här är det avsiktligt surrealistiska effekter som gäller, men det fungerar ändå riktigt bra i det här sammanhanget med den också ganska surrealistiska handlingen.

Skådespelarinsatserna är överlag ganska bra, men merparten lär inte vinna någon Oscar i första taget. 13-åriga Jimmy Bennett är hyfsad i huvudrollen som Toby, men spelar lite för stelt och opersonligt. Jake Short och Trevor Gagnon är fullt godkända som Nästan respektive Loogie, men uppnår inga oanade höjder. Kat Dennings är riktigt bra som Tobys storasyster Stacey, och spelar övertygande och trovärdigt, men får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med. De vuxna gör godkända insatser, men ingen sticker ut som något uvöer det vanliga. Mest där är Leslie Mann och Jon Cryer, som gör stabila och fullt godkända insatser som Tobys föräldrar. Men i synnerhet Leslie Mann brukar göra bättre ifrån sig än så. Den klart bästa insatsen i filmen står istället den 11-åriga debutanten Jolie Vanier för, som är fullständigt lysande som Helvetica. Hon lyckas att väcka liv i rollfiguren på ett sällsynt lyckat sätt, och spelar övertygande in i minsta detalj. Denna utmärkta barnskådis kan komma mycket långt i framtiden, och det ska bli intressant att följa hennes framtida karriär.

Shorts - Jakten på önskestenen har en kul idé, och är en lättsam och underhållande film med bra sensmoral, även om avsaknaden av humor och den tillskruvade storyn är en nackdel. Filmen lär dock få svårt att nå ut till någon publik, då det känns som att den faller mellan två stolar. Uppenbarligen är den i första hand menad för barn, men de flesta barn lär få svårt att hänga med i den icke-linjära berättartekniken som ger ett rörigt och fragmentariskt intryck. Å andra sidan är filmen för löjlig och barnslig för att fungera tillfredsställande för de flesta ungdomar eller vuxna, så vilka som egentligen får glädje av filmen känns lite tveksamt. Men jag hade trots allt trevligt under merparten av tiden, och därför kan filmen gott fungera för ovanligt mogna barn eller vuxna med ovanligt stort barnasinne i behåll. Det är bara tråkigt att Robert Rodriguez inte satsat mer på att göra en film som fungerar bättre för alla åldrar, och Shorts - Jakten på önskestenen är långt ifrån lika bra som Spy Kids (inte för att den heller var något storslaget mästerverk). Att sätta betyg på en sådan här film är inte lätt, men i slutändan väljer jag en stark femma. Förmodligen kan det dock vara på sin plats att höja betyget en eller ett par poäng för de flesta barn, men det kräver å andra sidan ovanligt skärpta barn för att inte bli förvirrad av det röriga upplägget med de alltför många tidshoppen...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet, finns även ett spanskt ljudspår. Tyvärr har filmen inte försetts med svensk dubbning, vilket måste ses som en nackdel då den största målgruppen bör anses vara barn. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken plus portugisiska och spanska. Det finns också engelsk text för hörselskadade, men tyvärr ingen vanlig engelsk text. Det finns heller ingen svensk text för hörselskadade, men det är ju av någon outgrundlig anledning mycket sällsynt från de flesta distributörer i dagens läge. Den svenska översättningen håller ganska god klass, men innehåller ett fåtal översättningsmissar. Texten är i minsta laget, men ändå ganska lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som direkt följs av huvudmenyn, som är engelskspråkig och stillastående.

Avsaknaden av inledande språkvalsskärm medför tyvärr att filmen som standard spelas på engelska utan text, och för att välja textning måste man gå in under "Languages" från huvudmenyn, och där välja ljudspår och textspår. Ett nytt irritationsmoment uppstår efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte helt stänger av DVD-spelaren. För att undvika att dö av tristess innan huvudmenyn visas igen, bör man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen är helt klar (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa de flesta andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...?

Som extramaterial hittar vi en 10 minuter lång minidokumentär, där regissören Robert Rodriguez bakar chokladkakor tillsammans med hans lilla dotter Rhiannon. Det är småroligt och underhållande, och Rhiannon är oerhört söt, men det lär nog bli svårt för många att verkligen kunna följa receptet som ges i ett ganska högt tempo. Därefter hittar vi en nio minuter lång filmskola med Robert Rodriguez, som ger tips för att förbättra egna hemvideofilmer med (någorlunda) enkla medel och dessutom berättar lite grand om Shorts - Jakten på önskestenen. Det är småtrevligt, men det enda riktigt intressanta i inslaget är de utdrag vi får se av den hemmagjorda förfilm som regissören gjort tillsammans med sina barn för att skapa intresse inför filmen för finansiärer samt jämförelser med den slutgiltiga filmen. Där tar det roliga slut, och lite mer extramaterial än så hade onekligen inte skadat. Det taskiga är att filmens Blu-Ray-utgåva enligt uppgift har mer extramaterial än så här, men att en del tagits bort till DVD-utgåvan. Det känns oförskämt och dessutom har Blu-Ray fortfarande för små marknadsandelar för att jag anser att det ska vara försvarbart att försöka tvinga över folk till det formatet via sådana här metoder. Det extramaterial som finns har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns engelsk text för hörselskadade. Extramaterialet är i 4:3 med hårdkodad letterbox, och är alltså inte anamorfisk. Det är lite irriterande, men dessbättre ligger textningen inte i det svarta fältet och därför blir det fullt möjligt att kunna zooma in bilden på en Widescreen-TV för att nyttja hela skärmen.

Recensionen skriven: 17 februari 2010
Senast uppdaterad: 18 februari 2010

Recensionen har lästs 3530 gånger av 1967 personer, sedan den 17 februari 2010