Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Gloria - Lana Young Hoppy - Skylan Brooks
Ramone - Victor Ortiz Jon Jon - Beau Knapp
Maria Escobar - Rita Ora Gabe - Malcolm Mays
Alice - Clare Foley Eli Frost - Jose Caraballo
Mikey - Dominic Colon Domare Kayle - Patsy Meck
Kommentator/Sig själv - Jimmy Lennon Jr. Boxningsdomaren - Tony Weeks

Billy Hope är föräldralös och växte upp på barnhem, men är numera obesegrad världsmästare i boxning med en aggressiv stil som ofta blir brutalt misshandlad i ringen; men ändå alltid vinner och har inte förlorat en enda match. Utanför ringen lever han ett lyxliv med sin fru Maureen, som han träffade på barnhemmet som 12-åring, och deras dotter Leila. Men allt förändras på en välgörenhetsgala för barnhemmet där Billy och Maureen kommer ifrån. Där blir de konfronterade av den unga tuffa boxaren Miguel Escobar som muckar gräl; vilket Billy inte kan motstå. Under det stora bråk som inleds inträffar en skottlossning som leder till en tragisk utgång...

Jag ogillar vanligtvis nästan all sport i största allmänhet, och är det någon sport jag har ovanligt svårt för så är det just boxning. Därför är jag troligtvis inte den främsta målgruppen till Southpaw (en boxningsterm för en vänsterhandsboxare), men glädjande nog är det faktiskt en bra och lyckad film. Det börjar inte alls bra, och under den första halvtimmen förekommer flera utdragna boxningssekvenser av det mest våldsamma och blodiga slag man kan tänka sig - det är riktigt jobbigt att bevittna boxningsmatcher där det blöder ur varenda kroppsdel man kan tänka sig, och där boxarna verkar minst sagt överaggressiva. Där ser det också ut som minst lika mycket ren misshandel som sport.

Jag hade därför mina farhågor, men efter ungefär en halvtimme förändras filmen i karaktär. Det blir istället ett dystert sentimentalt drama, och även fast det kan upplevas klichéartat är det ändå räddningen för filmen. För den största behållningen i Southpaw är just relationen mellan Billy och dottern Leia, som förblir intressant och rörande. Billy har också blivit en förhållandevis nyanserad och intressant rollfigur; åtminstone så fort man kommer över den klyschiga och aggressiva tolkningen av honom inne i boxningsringen.

Överlag har det blivit en engagerande och fascinerande film, som håller intresset vid liv på ett effektivt sätt. Det är också en berörande och bitvis riktigt gripande film, och vid ett par tillfällen är det nästan omöjligt att hålla tårarna borta. Det beror visserligen på att regissören avsiktligt spelar på känslosträngar på ett något manipulativt sätt, och det känns onödigt, men icke desto mindre fungerar det.

Boxningsscenerna är också snyggt koreograferade, och för en gångs skull ser allting realistiskt och autentiskt ut. Vid sportfilmer i allmänhet och boxningsfilmer i synnerhet brukar man oftast lägga märke till väl vald klippning på ett sådant sätt att man inte ska behöva visa så mycket av skådespelarnas sporttalanger. Men det här är faktiskt ett undantag, där allting i boxningsringen verkligen ser äkta ut. Just därför blir de scenerna också obehagliga att titta på, då det nästan gör ont att bevittna misshandeln i ringen.

De flesta boxningsfilmer är dock mer eller mindre förutsägbara, och de flesta sådana filmer följer traditionella dramaturgiska mallar till punkt och pricka. Det här är inget undantag till regeln, utan förblir genren trogen. Jag uppskattar visserligen att det när filmen väl kommer igång inte handlar mycket om boxning längre, utan är lika mycket ett relationsdrama om en far- och dotterrelation, men det är ändå förutsägbart. Filmen förblir också ganska övertydlig, och man behöver knappast läsa mellan raderna för att förstå precis allt som händer och hur alla tänker och känner. Lite tråkigt, men i och för sig inte särskilt ovanligt för genren.

Då är det ett större problem att regissören verkar ha haft svårt att bestämma sig för vilket ben filmen ska stå på, då balansen mellan gripande familjedrama och sportfilm känns tveksam, och jag hade hellre sett ett större fokus på familjemelodramat. Trots allt får vi här se över en halvtimme (och förmodligen närmare 45 minuter) effektiv tid med enbart boxning, och det blir lite för mycket.

Skådespelarinsatserna är mycket bra. Jake Gyllenhaal är en utmärkt skådespelare, och här bevisar han än en gång att han kan spela de flesta slags roller utan problem. Som Billy Hope tänker man knappt ens på att det är han, utan han gör en mycket trovärdig och stark rollprestation helt utan överspel. Vid inspelningstillfället 11-åriga Oona Laurence är minst lika bra som dottern Leila, och hon gör en fantastisk insats och en av de bästa rollprestationer jag sett av någon barnskådespelare på senare år. Hr finns inte minsta lilla konstlade manér, utan hon känns helt trovärdig rakt igenom. Rachel McAdams är som vanligt utmärkt, men får tyvärr inte så mycket att arbeta med som jag hade önskat. Den svagaste länken i filmen heter Curtis Jackson, mer känd som rapparen 50 Cent. Han gör i och för sig en hyfsad insats som managern Jordan, men någon alltför skicklig skådespelare är han inte och han övertygar inte alls lika mycket som resten av ensemblen.

Southpaw är en bra och underhållande film, som lyckas att engagera och beröra tittarna med sin blandning mellan boxningsfilm och melodramatiskt familjedrama. Balansen mellan dessa båda ytterligheter fungerar tyvärr inte alltid så bra som jag hade önskat, och dessutom förekommer vissa trovärdighetsproblem. Bl.a. verkar det långsökt att en stor välgörenhetsgala inte ser ut att ha några som helst ordningsvakter eller väktare... Även i övrigt förekommer några obesvarade frågor, som kanske inte är orealistiska men som känns lite som att manusförfattaren inte haft något bra svar på dem. Filmen påminner också lite för mycket om de flesta andra boxningsfilmer, men det är ändå en välgjord och stabil film som är väl värd att se. Den imponerar tyvärr inte lika mycket som jag hade önskat, så alltför minnesvärd är den inte, men genom de många positiva egenskaperna är det ändå en bra film som förtjänar en stabil sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr i minsta laget och kantlinjerna är tunna, vilket gör det ganska svårläst under ljusare partier; men överlag är det ändå en hyfsat lättläst text. Den svenska översättningen håller en ganska hög klass, och jag kunde inte upptäcka några nämnvärda översättningsfel. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som bonusmaterial hittar vi först bortklippta scener på 21 minuter, som varierar från helt poänglösa till ganska intressanta; men ingen av scenerna tillför särskilt mycket till filmen så det är fullt förståeligt att de klippts bort. Därefter hittar vi en 20 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som främst består av intervjuer med regissören Antoine Fuqua och skådespelarna. Det är hyfsat intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Men tyvärr läggs alltför stor vikt åt att beskriva rollfigurerna och handlingen, och har man redan sett filmen lär man redan veta allt det - det är trots allt inte direkt en så lågmäld film att man behöver en manual... Dessutom förekommer lite väl mycket skryt åt i synnerhet regissören, som också blir ganska tröttsamt att lyssna på.

Vidare hittar vi en 20 minuter lång "Q&A" (offentlig frågestund) med fem av de större skådespelarna i serien. Det är ganska intressant, men moderatorn ställer ibland lite märkliga frågor och dessutom är det tråkigt att varken regissören eller manusförfattaren medverkar. Till råga på allt har också 50 Cent en irriterande förkärlek för att ta överhanden, så att de andra inte ska få en syl i vädret. Tyvärr har det här inslaget ganska dålig ljudkvalitet, med en del tydlig distortion när somliga pratar. Därefter hittar vi en utökad version av det träningsmontage som finns i filmen - ungefär samma slags montage som är obligatoriska i alla sportfilmer, och det är precis lika spännande som det låter. Slutligen finns också några trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial. Bonusmaterialet har tyvärr ingen textning alls, och då många av skådespelarna talar otydligt är det tyvärr inte oproblematiskt att hänga med även om man har goda engelskakunskaper.

Recensionen skriven: 29 mars 2016
Senast uppdaterad: 29 mars 2016

Recensionen har lästs 2729 gånger av 1569 personer, sedan den 29 mars 2016