Chewbacca - Peter Mayhew Rose - Kelly Marie Tran
Kylo Ren - Adam Driver Högste ledare Snoke - Andy Serkis
Maz Kanata - Lupita Nyong'o DJ - Benicio Del Toro
C-3PO - Anthony Daniels R2-D2 - Jimmy Vee
General Hux - Domhnall Gleeson Captain Phasma - Gwendoline Christie
Paige - Veronica Ngo Nien Nunb - Mike Quinn

Filmen tar vid där Episod 7: The Force Awakens slutade, då Rey äntligen hittat åt den mytomspunna Luke Skywalker på en isolerad ödeplanet. Luke är dock allt annat än sugen på att hjälpa Motståndsrörelsen, och vill helst av allt gömma sig för evigt. Men efter att ha sett vad Rey är kapabel till går han till sist med på att träna henne, så att hon kan utveckla sina krafter. Och Motståndsrörelsen kan verkligen behöva all hjälp de kan få, för den Första Ordningen (en uppgraderad variant av det forna Rymdimperiet) har aldrig varit så här nära att utplåna alla fredliga människor i galaxen, och general Leia (tidigare känd som Prinsessan Leia) får svårt att ens hålla Motståndsrörelsen vid liv; än mindre att besegra Första Ordningen.

Efter den riktigt lyckade Star Wars: The Force Awakens för två år sedan är jag förmodligen inte den enda som sett fram emot att äntligen få se den spännande fortsättningen. Star Wars: The Last Jedi är onekligen en riktigt bra film, men jag upplever samtidigt att den inte riktigt når upp till samma höga klass som The Force Awakens. Storyn är bra, och det är trevligt med en ny historia som inte känns som en upprepning av någon av de tidigare filmerna. Det är en intressant historia, som överlag håller ihop logiskt och som känns genomarbetad.

Det är trevligt att äntligen få se Luke Skywalker igen, som ju senast bara syntes till i en enda scen. Jag tycker inte riktigt att han upplevs lika "livfull" som på den gamla goda tiden, men är fortfarande en intressant rollfigur med både bra och dåliga sidor. Det är också trevligt att få återse Rey, som är ett värdefullt tillskott till filmserien och som nu hinner få ännu fler nyanser än senast. Även de övriga rollfigurerna hinner få lite fler nyanser än tidigare, och jag uppskattar Rose som är ett värdefullt tillskott. Överlag är det alltså positivt ställt med karaktärsbeskrivningar, och i likhet med den förra filmen finns heller inga sexistiska antydningar - historien har visat att det är svårt att undvika i någon genre, och ännu svårare i den här genren, så det är en positiv utveckling.

Det är också riktigt spännande, och man sitter ofta på helspänn. Tempot är högt, och här finns en påtaglig intensitet som jag uppskattar. Man hinner knappt andas då handlingen går framåt i ett högt tempo, och det händer något hela tiden - på gott och ont. Ibland hade jag velat få lite andrum mellan varven, men å andra sidan är det här ett effektivt sätt för att det inte ska bli tråkigt eller segt. Filmen har också en utmärkt stämning och atmosfär, vilket förhöjer helhetsintrycket. Det är mörkt, smutsigt och dystert; men samtidigt med en liten gnutta framtidshopp. Jag uppskattar också det mångfacetterade manuset, där det är lätt att hitta paralleller till vår egen samtid. Här finns mindre humor än i den förra filmen, men det finns ändå en del charm och många smarta referenser till tidigare filmer i serien. Filmen är också oförutsägbar, och med en och annan oväntad vändning.

Men dryga två och en halv timme är i saftigaste laget för vilken film som helst, och Star Wars: The Last Jedi är inget undantag. Trots de många beståndsdelarna och rollfigurerna blir det helt enkelt lite för mycket av det goda, och i synnerhet under dess andra halva börjar det bitvis upplevas utdraget. Det blir lite för mycket av närmast evighetslånga strider, och filmen hade nog vunnit på att kortas ned lite.

Mot slutet blir också intrigen något rörig och lite för invecklad för sitt eget bästa, och det börjar upplevas något osammanhängande då den långa speltiden lagts åt fler och fler sidohistorier hellre än åt fördjupning. Åtminstone undertecknad fick heller inte riktigt allting att hänga ihop logiskt. Dock är det förstås på den punkten inte optimalt att se en film en förmiddag under en arbetsdag (då pressvisningen skedde), då man sällan är lika pigg och utvilad som annars, så möjligen kanske det bara är jag som inte var tillräckligt uppmärksam.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med snygga bildkompositioner. Specialeffekterna är också utmärkta, och påminner om effekterna i den ursprungliga trilogin men med en modern touch genom dagens teknik - en balansgång som fungerar riktigt bra, så att det hela tiden ser ut och känns naturligt utan att bli sterilt. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Daisy Ridley är utmärkt som Rey, och gör en stark och trovärdig insats, helt utan överspel eller konstlade manér. Det är trevligt att få återse Mark Hamill som Luke Skywalker, och han gör en bra rollprestation, även om han i ärlighetens namn kanske inte är en riktigt lika bra skådespelare nu som på 1980-talet. John Boyega är också bra som Finn, trots att han inte riktigt kommer upp i samma imponerande nivå som Daisy. Kelly Marie Tran är riktigt bra i den nya och oväntat stora rollen som Rose. Carrie Fisher är som vanligt riktigt bra som Leia, men får tyvärr mindre att arbeta med än i den ursprungliga trilogin då hon numera nästan aldrig lämnar högkvarteret.

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi är en riktigt bra och välgjord film, som är underhållande, spännande och charmig. Jag uppskattar att många av rollfigurerna utvecklats en del och känns något mer mångbottnade än i Episod 7 för ett par år sedan. Det är också trevligt med en film med så starka kvinnliga rollfigurer som dessutom är, såvitt jag kunnat bedöma, helt fria från sexistiska antydningar. Men två och en halv timme är lite för länge för den här storyn, och särskilt mot slutet känns det som att allt börjar gå lite på tomgång - det blir lite för repetitivt, samtidigt som intrigen blivit onödigt tillkrånglad. Överlag upplever jag därför den här filmen som lite sämre än den föregående, och jag undrar om Rian Johnson verkligen var rätt person att ta över stafettpinnen efter J.J. Abrams. Manuset hade nog behövt en översyn, men icke desto mindre är det en bra och välgjord film som är väl värd att se för alla som tyckt om de tidigare Star Wars-filmerna; i synnerhet den ursprungliga trilogin och Episod 7 häromåret. Trots allt en värdig uppföljare, men de brister som trots allt finnas gör ändå att jag nöjer mig med en ganska stark sjua i betyg.

Recensionen skriven: 12 december 2017
Senast uppdaterad: 12 december 2017

Recensionen har lästs 2803 gånger av 1648 personer, sedan den 12 december 2017