Lou Landers/Hourglass - Christopher McDonald Farbror Albert - Leslie Nielsen
Trey - Kevin Hart Faster Lucille - Marion Ross
Lance Landers - Ryan Hansen Julia Riker - Nicole Sullivan
Polischef - Keith David Professor Xavier - Tracy Morgan
Mrs. Xavier - Regina Hall Blaine Riker - Robert Hays
Sveriges kung - Ian Patrick Williams Nelson Mandela - Howard Mungo

På senare år har genren parodifilmer ökat lavinartat, och de allra flesta parodier är det de båda herrarna Jason Friedberg och Aaron Seltzer - två av manusförfattarna bakom de två första Scary Movie-filmerna - som legat bakom. Efter att de med måttligt stor framgång drivit med romantiska komedier, episka dramer och romarriket så har Craig Mazin - mannen som tog över som manusförfattare i tredje och fjärde Scary Movie-filmen - velat visa att han minsann inte ska vara sämre. Han har siktat in sig på superhjältegenren, där grundstoryn är nästan helt tagen från Spindelmannen. Därefter förekommer även en del parodier på Fantastic Four, X-Men och Batman. Här handlar det om tonårskillen Rick Riker, en typisk nörd som är allmänt anonym. Han är hemligt förälskad i granntjejen Jill Johnson, men hon vet knappt om att han existerar. Men allting förändras på en skolutflykt till ett företag som sysslar med genforskning av djur. Där blir Rick biten av en genmanipulerad trollslända, och får övernaturliga krafter. Han kan snart både klättra på väggar och göra det mesta han vill, men till sitt eget stora förtret, inte flyga... Han klär ut sig i en grön latexdräkt och kallar sig för Dragonfly, och försöker att rädda medborgare i stan som är i nöd - med varierat resultat. Under tiden misslyckas ett experiment som skulle rädda livet på den måttligt trevliga vetenskapsmannen Lou Landers, och Landers får också övernaturliga krafter. Han har dock inga planer på att hjälpa folk, utan börjar roa sig med att döda folk på löpande band. Snart blir Rick folkets enda hopp.

Parodifilmer är en besvärlig genre, som är svår att lyckas med. Medan det funnits enstaka lyckade fall (såsom Not Another Teen Movie och Walk Hard), så finns det betydligt fler magplask. Varken Date Movie, Epic Movie eller Meet the Spartans har varit lyckade filmer (allra minst den sistnämnda), så mina förväntningar inför Superhero Movie var inte direkt skyhöga. Till min förvåning visade sig den här filmen dock vara betydligt bättre än dessa tidigare exempel. Det är faktiskt en ganska rolig film, och jag skrattade vid ett flertal tillfällen. Grundstoryn är också intressant, och gör att filmen faktiskt lyckas att hålla intresset vid liv hela tiden. Samtidigt kan jag dock tycka att manusförfattarna kastar bort en fin möjlighet, genom att de fokuserar så väldigt mycket på just den första Spider-Man-filmen - det är inte mycket av grundstoryn som inte är direkt plankat därifrån. De övriga parodierna blir mer undangömda, och det är lite synd. Det hade varit mer lyckat att blanda in olika filmer i grundhandlingen, för att få kunna parodiera på fler filmer. Vitsarna håller också lite varierande klass. Medan många är ganska lyckade, så finns det en del som är allmänt smaklösa och som mer känns som slag under bältet. Det har också blivit för mycket "kiss och bajs"-humor, även om det här trots allt är en väldigt rumsren film jämfört med exempelvis Meet the Spartans. Till skillnad från den filmen har också Craig Mazin haft den goda smaken att till största delen undvika parodier på levande människor, utan fokuserar på filmkaraktärer. Det finns enstaka undantag, däribland en parodi på Tom Cruise och att Nelson Mandela och Dalai Lama medverkar, men det är åtminstone någorlunda smakfullt gjort. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och både Drake Bell och Sara Paxton är utmärkta som Rick och Jill. De spelar någorlunda seriöst, och gör trovärdiga och bra rolltolkningar; något som är få förunnat när det rör sig om parodifilmer. Leslie Nilsen är fullt godkänd som farbror Albert, medan däremot Christopher McDonald spelar över å det grövsta som Lou Landers/Hourglass. Storyn är ganska tunn, men till skillnad från de flesta av Jason Friedbergs och Aaron Seltzers parodier finns det i alla fall en röd tråd igenom hela filmen, och Craig Mazin har lyckats att undvika lösryckta sketcher som saknar koppling till resten. Uppenbarligen är manusförfattaren fullt medveten om att storyn är tunn, då sluttexterna börjar rulla redan efter knappt en timme och tio minuter. Efter några minuters eftertexter fortsätter istället handlingen; då med nästan en kvart med mer eller mindre fristående sketcher och scener som återkopplar till händelser i filmen. En del av dessa är riktigt roliga, så gör absolut inte misstaget att ni stänger av filmen när sluttexterna börjar. Det finns onekligen mycket att klaga på hos Superhero Movie, såsom Christopher McDonalds överspel, det stora fokuset på Spider-Man och den lite för stora mängden av "kiss och bajs"-humor. Den lär knappast vinna några priser eller bli ihågkommen som något cinematografiskt mästerverk. Men samtidigt är det här ett stort steg i rätt riktning, och skillnaden i kvalitet mot i synnerhet Meet the Spartans är väldigt stor. Superhero Movie är också välgjord med snyggt, om än inte direkt unikt, foto. Därför hålls intresset vid liv hela tiden, och det har åtminstone blivit en fullt sevärd film. Därför är den sjätte stjärnan i betyget inte långt borta, och även om jag inte skulle vilja se om den, så ångrar jag absolut inte att jag gav den en chans.

DVD-utgåvan kommer från Noble Entertainment, och har relativt bra bild- och ljudkvalitet. Filmen återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS (båda på engelska). Filmen är textad på svenska, norska och finska; men tyvärr inte på engelska. Det finns heller ingen textning för hörselskadade. DVD-skivan inleds med språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter får vi se några trailers för andra filmer, som dock går att hoppa förbi. Därefter kommer man till huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk och är rörlig och effektfull, men har en lite för seg inledning innan man kan välja något. Väljer man att spela filmen visas först en distributörsjingel på 10 sekunder, innan själva filmen börjar. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Såvitt jag kunnat läsa mig till, så har utländska DVD-utgåvor trots allt en hel del extramaterial, såsom kommentatorspår bortklippta scener och dokumentärer. Men inget av det finns med i den skandinaviska utgåvan, och det är verkligen tråkigt att inte Noble Entertainment kunnat licensiera det extramaterialet. Ärligt talat känns det inte särskilt bra att Sverige återigen får en sämre utgåva än resten av världen.

Recensionen skriven: 10 december 2008
Senast uppdaterad: 10 december 2008

Recensionen har lästs 3754 gånger av 2043 personer, sedan den 10 december 2008