Tom Greer - Bruce Willis Jennifer Peters - Radha Mitchell
Maggie - Rosamund Pike Stone - Boris Kodjoe
Canter - James Francis Ginty / James Cromwell Profeten - Ving Rhames
Strickland - Jack Noseworthy Bobby - Devin Ratray
JJ - Helena Mattsson Överste Brendon - Michael Cudlitz

Bruce Willis & Radha Mitchell

I en relativt nära framtid kommer så kallade surrogater att uppfinnas; en slags människoliknande robotar, som kopplas till människors centrala nervsystem och styrs av människor. Surrogater kan se ut och göra hur som helst, och därigenom kan människor uppleva farliga företeelser helt utan risk. De flesta människor träffas knappt längre, utan istället är det deras surrogater som umgås. Därigenom har brottsligheten minskat lavinartat, och det är en närmast utopisk miljö. Som ni säkert förstår är det här inte verklighet, utan istället upplägget bakom Terminator 3-regissören Jonathan Mostows senaste science-fictionfilm Surrogates, som hade världspremiär i slutet av september 2009. I denna framtidsmiljö inträffar snart ett mord i Boston, vilket chockar både polisen och allmänheten, då det är första mordet på åratal. Inte nog med att en surrogat har dött, dessutom har hans ägare också dött på samma sätt. Då den personen dessutom råkar vara sonen till uppfinnaren bakom surrogaterna, så kompliceras allting ytterligare. Hela surrogatsystemet som marknadsförts som helt säkert framstår plötsligt inte som lika säkert längre, och nu måste polisen Tom Greer överge sin surrogat och för första gången utreda mordet i egen hög person...

Surrogates är inte världens mest originella film, och den har lånat drag av ett flertal andra filmer inom genren. Men trots allt lyckas den att ta upp ett intressant koncept och en grundidé som fungerar förvånansvärt väl. Det är visserligen väldigt orealistiskt och osannolikt, men det är ett intressant upplägg som presenteras på ett fullt godkänt sätt. Manusförfattarna tar också upp ett bra budskap, och väcker ett intressant ämne om riskerna med modern teknik. Dock kan man tycka att sensmoralen blivit lite påklistrad och övertydlig, och hade gärna fått tonas ner lite. Filmen är också intressant och spännande, och förblir engagerande merparten av tiden. Åtminstone några av rollfigurerna har blivit någorlunda mångbottnade, och för ovanlighetens skull finns det få helt svart-vita personer - här finns inte många helt goda eller helt onda personer, utan de flesta placerar sig mitt emellan och har åtminstone en del nyanser. Det är en trevlig omväxling, och gör att åtminstone mitt intresse hålls vid liv hela tiden.

Men det är lite synd att allting så tydligt fokuserar på just Tom, och gör att hans kollega Jennifer Peters hamnar i skymundan. Jag hade velat se mer av henne, och framförallt få ett större djup och förståelse kring hennes karaktär. Inledningsvis kan det dock bli lite rörigt, i och med att man i många av fallen inte vet med säkerhet vilka som är surrogater och vilka som är levande människor. När de inte nödvändigtvis ser likadana ut heller, så blir det inte alltid helt enkelt att hänga med i svängarna. De första 20 minuterna kändes därför ganska osammanhängande, men dessbättre blir det bättre allt eftersom filmen fortlöper. När den väl kommer igång på allvar, så hänger det mesta ihop ganska väl och det blir fascinerande och bitvis lite berörande. Det jag saknar är mer grundläggande information om hur världen egentligen fungerar med dessa surrogater, och hur folk egentligen lever sina vardagliga liv. Hela grundpremissen presenteras genom kortfattade dokumentära inslag under förtexterna, och de fåtal minuter det varar räcker inte för att få allting klart för oss. Det vore önskvärt om filmen hade gått långsammare framåt, och presenterat upplägget och tanken på ett lite djupare plan, så att vi tydligare förstått hur allting fungerar och hänger ihop i praktiken.

Med en speltid på strax under 90 minuter har Surrogates blivit i kortaste laget, och att förlänga den med 10 - 15 minuter för att ge tittarna en djupare förståelse av allt hade definitivt inte skadat. Dessutom finns några lite väl utdragna actionsekvenser, som är ganska tråkiga att se på och inte tillför mycket. Visuellt är det en fullt godkänd film, med snyggt foto och välkoreograferade actionscener. Specialeffekterna är hyfsade, men i några fall ser man tydlig användning av så kallad green screen. Skådespelarinsatserna är bra, och både Bruce Willis och Radha Mitchell spelar övertygande och trovärdigt. Överlag är Surrogates en intressant och förhållandevis välgjord film, som tar upp ett intressant ämne och har blivit ganska tänkvärd. Slutet är också genomtänkt och smart, men filmen går lite för snabbt framåt och hade gärna fått förlängas lite. Det blir helt enkelt inte alls lika djupt som det hade kunnat bli, och det finns en del logiska luckor och detaljer som vi aldrig får någon egentlig förklaring på. Men det är och förblir en fullt sevärd film, även om jag har svårt att försvara betala biljettpriset för att se den på bio. Betygsmässigt räcker filmen till en sexa, och om den bara hade förklarat lite djupare inledningsvis hade sjuan varit ett faktum.

Recensionen skriven: 2 oktober 2009
Senast uppdaterad: 2 oktober 2009

Recensionen har lästs 3797 gånger av 1990 personer, sedan den 2 oktober 2009